Статті

Порада експерта: як купити якісні ліки та раціонально витратити кошти

27/11/2014

Осінньо-зимовий період – традиційний час, спалаху застудних захворювань та, відповідно, зростання попиту на лікарські засоби. Що потрібно враховувати, щоб під час походу до аптеки отримати якісні і ефективні ліки та раціонально витратити кошти – радить Голова Держлікслужби України Михайло Пасічник.

Михайло Пасічник

Михайло Пасічник

— Передусім, лікарські засоби слід купувати виключно в аптечних закладах – аптеках та аптечних пунктах. Ліцензія на право займатись роздрібною торгівлею видається аптеці, коли вона у змозі забезпечити якість лікарських засобів під час зберігання та реалізації. Окрім того, працівники аптеки, які відпускають ліки, повинні мати фармацевтичну освіту, а відтак, надавати фахову консультацію щодо вибору та прийому необхідних препаратів. Така консультація, окрім всього, допоможе заощадити споживачеві кошти. Саме фаховий провізор може порекомендувати, як зі значного переліку препаратів із однаковою діючою речовиною, обрати ліки за найприйнятнішою ціною.

Це стосується як без рецептурних, так і рецептурних препаратів. Адже лікарі, виписуючи рецепт, вказують міжнародну непатентовану назву лікарського засобу. Тому провізор може рекомендувати відвідувачу аптеки вибрати, наприклад, лікарські засоби за прийнятною для нього ціною, скажімо, вітчизняного виробництва.

В штаті аптеки обов’язково є уповноважена особа, яка особисто відповідає за якість лікарських засобів – забезпечує вхідний контроль, слідкує за умовами їх зберігання та виконанням розпоряджень Держлікслужби України. А отже, це є додатковою гарантією, що пацієнт придбає не лише якісно вироблений, а й належно збережений лікарський засіб.

Категорично не рекомендую купувати ліки «з рук» та через інтернет-сайти. Навіть у розвинених країнах таким шляхом збувається значна частка фальсифікованих препаратів. Торгівля ліками через Інтернет в Україні не дозволена, оскільки практично неможливо контролювати ні джерела надходження ліків, ні умови їх зберігання. Про фаховий рівень дистанційних торговців взагалі не варто говорити. Відтак, вживання ліків, придбаних поза межами аптечного закладу справляє величезний ризик не тільки для здоров’я, але і для життя.

В той же час, сучасні технології слід використовувати. Через інтернет можна зайти на сайт аптеки та порівняти ціни на ліки, вивчити наявність необхідних позицій, зарезервувати обраний лікарський засіб, але купувати його слід особисто в аптеці.

Споживач має знати, що в Україні система контролю якості лікарських засобів постійно вдосконалювалась та сьогодні здійснюється за міжнародними стандартами, вона є найкращою серед країн СНД. Це означає, що ми не лише працюємо за провідними стандартами виявлення неякісної чи фальсифікованої продукції, а й маємо швидку систему реагування. Підтвердження цього є членом Держлікслужби у міжнародній Системі співробітництва фармацевтичних інспекцій (PIC/S), до якої входять регуляторні органи країн з жорсткою регуляторною базою (Євросоюз, США, тощо).

Коротко поясню, як це діє на практиці: інспектори Держлікслужби України проводять перевірки і відправляють на контроль відібрані зразки препаратів. Якщо виявляється, що лікарський засіб неякісний, відповідне розпорядження надсилається електронною поштою до усіх суб’єктів господарювання. Далі, протягом 48 годин розпорядження отримує особа, що відповідає за якість лікарських засобів на підприємстві,  оптовому складі або в аптеці, неякісні препарати вилучаються і на їхній обіг встановлюється заборона. Але, ще раз наголошую, такий контроль якості всього ланцюжка продукції від виробництва до реалізації проходять лише ті препарати, що продають в ліцензованих закладах.

Європейські споживачі послуг, зокрема і лікарських, добре знають свої права і як їх відстояти. Згідно вітчизняного законодавства, в українців вони не менші. Так, скажімо, якщо при придбанні лікарських засобів у вас виникли щонайменші сумніви щодо їх якості, попросіть у провізора надати сертифікат якості виробника, або звертайтеся до територіального органу Держлікслужби України. Усі контакти є у куточку споживача у кожній аптеці та на офіційному сайті Держлікслужби України.

Сама процедура максимально спрощена — споживач пише скаргу, де вказує, які має претензії до якості придбаного лікарського засобу, свої особисті дані, де купив препарат, надає його зразок або вказує повну назву лікарського засобу, номер серії, виробника, ще бажано мати чек чи його копію, або інший документ, що підтверджує покупку. На всі такі звернення працівники Держлікслужби оперативно реагують і у разі підтвердження неналежної якості ліків, накладають заборону на обіг.

Відтак, споживачі зі свого боку, теж можуть впливати на ситуацію на ринку знаючи та використовуючи свої права. Це є одним із елементів громадянського суспільства, коли контролюючі органи і небайдужі громадяни працюють на одну мету: збереження здоров’я співвітчизників.

https://rx.ua
ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ