Новини

МОЗ України наводить лад в рекламі лікарських засобів

17/05/2018

Неконтрольоване вживання ліків населенням – один з найсерйозніших викликів вітчизняній системі охорони здоров’я. Змінити ситуацію може наведення ладу в сфері реклами лікарських засобів, зокрема посилення контролю за дотриманням законодавчих вимог до реклами. 16 травня 2018 р. МОЗ України презентувало новий законопроект “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку реклами лікарських засобів“. Законопроект розміщений на сайті МОЗ у розділі “Громадське обговорення”

Законопроект журналістам представив Роман Ілик, заступник міністра охорони здоров’я. Він зазначив, що згідно з діючим законодавством, МОЗ України має обмежені можливості щодо контролю реклами ліків, і це веде до системних маніпуляцій в наданні населенню інформації про ліки та їх властивості.

Нині фармацевтична реклама – це найбільший сегмент рекламного ринку на телебаченні України. За даними Нацради з питань телебачення та радіомовлення, від 30% до 50% загальної кількості реклами на українському телебаченні – реклама лікарських засобів та медичних виробів. На окремих регіональних каналах обсяг реклами медикаментів сягає 70%. Найбільшою проблемою реклами лікарських засобів є свідоме маніпулювання інформацією про препарат та його властивості,” – зазначив Роман Романович та розповів, що напередодні представниками МОЗ було проведено моніторинг телереклами  на центральних телеканалах протягом двох годин: за цей час було показано рекламу 45 препаратів, з яких два взагалі не зареєстровані як лікарські засоби, а шість – заборонені для рекламування.

Неконтрольована реклама лікарських засобів спонукає українців до самолікування та так званої Google-терапії. За останніми даними соціологічних досліджень, в Україні майже 69% хворих займаються самолікуванням, не звертаючись за допомогою до лікарів. Це призводить до збільшення випадків ускладнень, особливо у пацієнтів з хронічними хворобами, підвищує показники інвалідності та скорочує тривалість життя.

У 2017 р. українці спожили понад 1,2 млрд упаковок лікарських засобів (на суму близько 70 млрд грн.), і лише 9% цього об’єму пацієнти приймали в умовах стаціонару. З решти 91 % більшість ліків були куплені хворими самостійно, без призначення лікаря. В Європі на госпітальний сегмент припадає від 40 до 70% спожитих ліків. Одне із завдань реформи охорони здоров’я – збільшення цього показника в Україні та, відповідно, мінімізація самолікування.

Яскравим індикатором впливу реклами лікарських засобів на пацієнтів є те, що понад 50% від усього ринку спожитих ліків становлять симптоматичні препарати чи ліки без доведеної клінічної ефективності. І це на фоні того, що кожен другий пацієнт в Україні відмовляється від лікування або відкладає його через брак коштів.

Ринок реклами в Україні регулюють 10 законів та підзаконних актів, але на практиці вони неефективні. В країнах ЄС реклама ліків регулюється чотирма директивами, і МОЗ поставило собі за мету максимально імплементувати європейські норми в новий законопроект.

В країнах ЄС заборонена реклама незареєстрованих, рецептурних лікарських засобів, психотропних та наркотичних засобів, препаратів для лікування туберкульозу, хронічного безсоння, онкологічних захворювань та венеричних хвороб. В Україні, окрім всіх вказаних груп, також не можна рекламувати лікарські засоби для лікування ожиріння,  імпотенції, інфекційних хвороб, ВІЛ/СНІД, для застосування у дітей до 14 років, для вагітних жінок, а також ліків, що викликають синдром звикання. При цьому в країнах ЄС контроль реклами працює належним чином. В Україні виявлення порушень та накладання штрафних санкцій розпорошене між різними органами та структурами, а МОЗ залишається поза цим процесом.

Першочергово ми пропонуємо визначити МОЗ центральним органом, який буде здійснювати безпосередній моніторинг та контроль змісту реклами, виявлятиме порушення та направлятиме ці дані до інших визначених центральних органів влади, які вже накладатимуть [на порушників] санкції. Це Держспоживслужба, Нацрада з питань телебачення та радіомовлення, Антимонопольний комітет України. Другий пункт – гармонізація вимог до реклами ліків відповідно до вимог ЄС,” – наголосив Роман Ілик.

Донесення інформації про лікарські засоби до фахівців – лікарів та фармацевтів – наразі здійснюється через кілька каналів (медичні представники, медичні конференції, за допомогою семплінга та публікації рекламних матеріалів у спеціалізованих виданнях) та майже не регулюється. Проектом передбачено чітке визначення фахових медичних видань, де дозволена реклама ліків, непередбачених законом, а також розробка та затвердження Урядом окремого Порядку реклами лікарських засобів спрямована на медичних та фармацевтичних працівників.

Марина Слободніченко, експерт з юридичних питань МОЗ України, детальніше зупинилася на деяких аспектах ініціативи МОЗ в сфері реклами ліків. Вона нагадала, що в Україні заборонена реклама рецептурних лікарських засобів, а також ліків, включених до Переліку лікарських засобів, заборонених до рекламування, які відпускаються без рецепта. Заборона існує, але контроль за її дотриманням є неефективним. Тому завдання нового законопроекту МОЗ – встановлення та посилення контролю за рекламою лікарських засобів.

Марина Слободніченко наголосила, що окрім існуючих обмежень в сфері реклами лікарських засобів, які залишаються чинними, планується введення нових. Зокрема, забороняється використовувати в рекламі недостовірну інформацію; популярних осіб, які надаватимуть інформацію та схилятимуть споживачів до придбання препарату; інформацію, спрямовану на дітей; пропозиції пройти діагностику та лікування за допомогою телефону або інтернету. Натомість, реклама обов’язково повинна містити інформацію з інструкції із застосування лікарського засобу та номер його реєстраційного посвідчення, який дозволить будь-кому пересвідчитися в відкритих джерелах, чи взагалі  зареєстрований цей препарат та чи дозволений він до рекламування.

Плануються зміни також в порядку отримання інформації про лікарські засоби фахівцями, зокрема через спеціалізовані видання. Як відомо, в таких виданнях наразі дозволено здійснювати рекламу ліків без багатьох обмежень, вказаних в Законі України “Про рекламу“. Навколо цієї теми останнім часом було багато дискусій, скарг та навіть судових процесів. Це зокрема пов’язано з тим, що на сьогодні в Україні відсутнє визначення «спеціалізованого видання». В результаті реклама ліків, нібито спрямована на фахівців, потрапляє до пересічних громадян. Для запобігання цьому новий законопроект надає чітке визначення «спеціалізованому виданню» – це наукове фахове видання, включене центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки (наразі – МОН) до Переліку наукових фахових видань України (друкованих та електронних), що здійснюють публікації за медичними та фармацевтичними спеціальностями. Тільки в таких наукових фахових виданнях дозволятиметься розміщення реклами лікарських засобів із послаблюючими режимами.

Також Марина Слободніченко зазначила, що в новому законопроекті закладено початкові етапи промоції ліків серед медичних працівників. ЄС пропонує декілька шляхів: відвідування лікарень медичними представниками, роздача лікарям зразків ліків (семплів), фінансова допомога в проведенні наукових конференцій тощо. Але всі ці шляхи в ЄС мають чіткі обмеження, наприклад, визначена кількість безкоштовних зразків на рік, які можуть надаватися лікарям; визначено вигляд упаковки зі зразком, написи на ньому тощо. В ЄС особливі вимоги висуваються до медичних представників: вони повинні володіти фаховими знаннями щодо рекламованого препарату, відстежувати його вплив та повідомляти про нього фармкомпанію.

Для підвищення ефективності контролю дотримання вимог до реклами лікарських засобів передбачено посилення штрафних санкцій по відношенню до найбільш впливових рекламних “майданчиків” – телебачення та радіомовлення. Отже за рекламу лікарських засобів з порушенням законодавства штраф буде сплачувати теле- або радіокомпанія. Такі санкції надається право застосовувати Нацраді з телебачення і радіомовлення  – у розмірі 5% від ліцензійного збору за одне порушення. Це спонукатиме телерадіокомпанії відстежувати зміст реклами, яка виходить в ефір.

Це лише початок нашої роботи. Сьогодні ми презентуємо проект громадськості. Далі переходимо до презентації законодавчих пропозицій медичній спільноті, фармвиробникам. Ми прагнемо почути всіх, пройти всі без винятку кроки вироблення публічної політики. Ми громадяни України і маємо обов’язок повноцінно брати участь у визначенні напрямку розвитку нашої країни,” – підсумував Роман Ілик.

З повним текстом проекту закону можна ознайомитися на сайті Міністерства охорони здоров’я: https://bit.ly/2KZv53H

Відео з прес-брифінгу: https://bit.ly/2Gmmjcx

Текст і фото: “Фармацевт Практик”

ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ