Новини

Опубліковано звіт щодо прогресу реформ. Про охорону здоров’я також пишуть

13/11/2015

Проектний офіс Національної ради реформ опублікував звіт щодо прогресу реформ в Україні за 9 місяців 2015 року. Тепер кожен може порівняти  заплановане з реально виконаним

Павло Ковтонюк, проектний менеджер, відповідальний за реформу системи охорони здоров’я (Національна рада реформ) так написав на своїй сторінці в фейсбуці:

“Наша задача в цьому звіті – оцінювати хід реформ максимально “технократично” та об’єктивно, при цьому наочно та простими словами.

В звіті є важлива новинка – ми включили показники сприйняття реформ людьми (на основі опитування, яке провела для нас компанія TNS).

Охорона здоров’я, на жаль, в аутсайдерах і в сприйнятті людьми, і взагалі в прогресі виконання взятих на себе завдань. Хоча певні досягнення також є.”

Розділ, що стосується реформи охорони здоров’я, містить паспорт реформи, який узагальнює всі цілі, поставлені перед урядом в стратегічних документах країни (стор. 30); опис прогресу реформ за 9 місяців (стор. 31); оцінку прогресу реформи в показниках (стор. 32).

Паспорт реформи охорони здоров’я:

Reforma_2015_Healthcare_pasport

Прогрес реформи:

Що вдалося досягнути:

19 березня було прийнято закони, якідозволяють використовувати механізм державних закупівель ліків тамедичних виробів через міжнародніорганізації. Це ключова зміна для подолання корупції та збільшення ефективності державних закупівель ліків тамедичних виробів, а також для збільшення їх доступності для людей.

У першому півріччі прогрес уцьому напрямку був скромним,однак у третьому кварталі відбулося значне пожвавлення. Улипні-серпні МОЗ обрав Дитячий фонд ООН «ЮНІСЕФ», ПРООН та агенцію CrownAgentsякагенції для здійснення закупівель. 8 жовтня КМУ прийняв постанову,яка визначає перелік лікарських засобів та медичних виробів, які підлягаютьміжнародним закупівлям. 12 жовтняпідписано Меморандум про взаєморозуміння щодо надання послуг із закупівлі між ЮНІСЕФ та МОЗ. 27 жовтняпідписано договір з ПРООН. Підписання угоди між МОЗ України та CrownAgents заплановано на 6 листопада2015 року. Таким чином імовірність початку поставок ліків міжнародними організаціями ще у 2015 році – хоч і залишається низькою – все ж дещо зросла.

У жовтні МОЗ спільно з Єврокомісією утворило робочу групу із розробки нової національної системи державних закупівель ліків та медичних виробів. Нова прозора та ефективна система національних закупівель повинна запрацювати після того, як у 2019 році припиниться механізм закупівель черезміжнародні організації.

У вересні КМУ своєю постановою дозволив МОЗ створити новий Центргромадського здоров’я. Це важливийперший крок у побудові нової системи громадського здоров’я в Україні.Він покликаний замінити радянську модель, рудиментом якої залишаласястара Санітарно-епідеміологічна служба (СЕС).

Україна долучилася до Глобальної ініціативи з безпеки та охорони здоров’я(GlobalHealthSecurityAgenda). Це одинз ключових галузевих етапів виконанняУгоди про асоціацію з ЄС.

МОЗ розробило власну Концепцію реформи охорони здоров’я у контекстіпроцесів децентралізації; у результаті їїобговорення з Мінрегіонбудом та експертами на першому етапі реформи децентралізації конфліктні питання з реформою охорони здоров’я були зняті.

Що не вдалося:

Прийняття законодавства щодо автономії закладів охорони здоров’я. Таким чином, початок процесу автономізації лікарень має шанси розпочатися укращому випадку у середині 2016 року.

Не відбулося істотного прогресу у дерегуляції фармацевтичного ринку,яка є основною стратегією для збільшення вибору та доступності ліків вУкраїні. Незважаючи на існування кількох робочих груп та окремих концептуальних напрацювань, за 9 місяців нез’явилося загальної стратегії дерегуляції фармринку в Україні.

Де-факто не відбувається реформування Міністерстваохорони здоров’я.МОЗ залишаєтьсяструктурою, зосередженою на рутинних бюрократичнихопераціях з вкрайнизькою інституційною спроможністю для втілення реформ.

Прогрес у проекті Світового банку«Поліпшення охорони здоров’я наслужбі у людей» на основі отриманоїпозики у 214 млн. дол. практично призупинився через організаційні труднощі.

 

Необхідні дії зараз, щоб надолужити(прискорити) прогрес у реформі:

Терміново знайти компромісне рішеннята прийняти законодавство про автономізацію закладів охорони здоров’я.Цей крок є критичним для переходу донаступних етапів у реформі фінансування охорони здоров’я, зокрема переходу на фінансування за принципом «гроші йдуть за пацієнтом».

  • Посилити Міністерство охорони здоров’я кадрово та експертно. Низькаінституційна спроможність МОЗ – основне вузьке місце для швидкого прогресу у реформах.

Вироблення спільного підходу між МОЗта Мінрегіонбудом щодо синхронізаціїреформ охорони здоров’я та децентралізації залишається актуальним. Відсутність такої синхронізації загрожує конфліктом між двома реформами у 2016 році.

Що вдалося досягнути:

19 березня було прийнято закони, якідозволяють використовувати механізм державних закупівель ліків тамедичних виробів через міжнародніорганізації. Це ключова зміна для подолання корупції та збільшення ефективності державних закупівель ліків тамедичних виробів, а також для збільшення їх доступності для людей.

У першому півріччі прогрес уцьому напрямку був скромним,однак у третьому кварталі відбулося значне пожвавлення. Улипні-серпні МОЗ обрав Дитячий фонд ООН «ЮНІСЕФ», ПРООН та агенцію CrownAgentsякагенції для здійснення закупівель. 8 жовтня КМУ прийняв постанову,яка визначає перелік лікарських засобів та медичних виробів, які підлягаютьміжнародним закупівлям. 12 жовтняпідписано Меморандум про взаєморозуміння щодо надання послуг із закупівлі між ЮНІСЕФ та МОЗ. 27 жовтняпідписано договір з ПРООН. Підписання угоди між МОЗ України та CrownAgents заплановано на 6 листопада2015 року. Таким чином імовірність початку поставок ліків міжнародними організаціями ще у 2015 році – хоч і залишається низькою – все ж дещо зросла.

У жовтні МОЗ спільно з Єврокомісією утворило робочу групу із розробки нової національної системи державних закупівель ліків та медичних виробів. Нова прозора та ефективна система національних закупівель повинна запрацювати після того, як у 2019 році припиниться механізм закупівель черезміжнародні організації.

У вересні КМУ своєю постановою дозволив МОЗ створити новий Центргромадського здоров’я. Це важливийперший крок у побудові нової системи громадського здоров’я в Україні.Він покликаний замінити радянську модель, рудиментом якої залишаласястара Санітарно-епідеміологічна служба (СЕС).

Україна долучилася до Глобальної ініціативи з безпеки та охорони здоров’я(GlobalHealthSecurityAgenda). Це одинз ключових галузевих етапів виконанняУгоди про асоціацію з ЄС.

МОЗ розробиловласну Концепцію реформи охорони здоров’я у контекстіпроцесів децентралізації; у результаті їїобговорення з Мінрегіонбудом та експертами на першому етапі реформи децентралізації конфліктні питання з реформою охорони здоров’я були зняті.

Що не вдалося:

Прийняття законодавства щодо автономії закладів охорони здоров’я. Таким чином, початок процесу автономізації лікарень має шанси розпочатися укращому випадку у середині 2016 року.

Не відбулося істотного прогресу у дерегуляції фармацевтичного ринку,яка є основною стратегією для збільшення вибору та доступності ліків вУкраїні. Незважаючи на існування кількох робочих груп та окремих концептуальних напрацювань, за 9 місяців нез’явилося загальної стратегії дерегуляції фармринку в Україні.

Де-факто не відбувається реформування Міністерстваохорони здоров’я.МОЗ залишаєтьсяструктурою, зосередженою на рутинних бюрократичнихопераціях з вкрайнизькою інституційною спроможністю для втілення реформ.

Прогрес у проекті Світового банку«Поліпшення охорони здоров’я наслужбі у людей» на основі отриманоїпозики у 214 млн. дол. практично призупинився через організаційні труднощі.

Необхідні дії зараз, щоб надолужити(прискорити) прогрес у реформі:

Терміново знайти компромісне рішеннята прийняти законодавство про автономізацію закладів охорони здоров’я.Цей крок є критичним для переходу донаступних етапів у реформі фінансування охорони здоров’я, зокрема переходу на фінансування за принципом «гроші йдуть за пацієнтом».

  • Посилити Міністерство охорони здоров’я кадрово та експертно. Низькаінституційна спроможність МОЗ – основне вузьке місце для швидкого прогресу у реформах.

Вироблення спільного підходу між МОЗта Мінрегіонбудом щодо синхронізаціїреформ охорони здоров’я та децентралізації залишається актуальним. Відсутність такої синхронізації загрожує конфліктом між двома реформами у 2016 році.

 

Оцінка прогресу реформи:

Reforma_2015_Healthcare_results

 

 

Завантажити повний звіт можна за посиланням:

https://reforms.in.ua/sites/default/files/upload/nationalreform_broshura_3.pdf

 

https://rx.ua
ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ