Статті

Аптечна мережа “Арніка”: чесна гра

15/09/2013

Максимальна націнка на продукцію в мережі аптечних закладів ТОВ ЗТФ «Арніка» (м. Донецьк) — загальноукраїнського лідера з реалізації лікарських засобів (ЛЗ) і виробів медичного призначення — не перевищує 25% на вироби з ПДВ та 12–13,5% на лікарські засоби

Вперед і вгору

— Наше фармацевтичне підприємство з’явилося на ринку Донеччини в 1993 р., — розповідає генеральний директор ТОВ ЗТФ «Арніка» Пилип Шаповалов. — Щиро кажучи, ситуація у фарм­бізнесі тоді була непростою. ОВО «Фармація», через яке здійснювалося централізоване постачання ліків до аптек, розпалося на очах. Структури, яка б контро­лювала якість ліків, що перебувають в обігу, також не було. Жодних правил гри, окрім одного — хто не встиг, той запізнився. Повідкривалися десятки роздрібних фірм. Ті фармкомпанії, які від початку вирішили, що вони в цьому бізнесі надовго, встигли швидко зорієнтуватися й укласти прямі угоди з виробниками ліків, втрималися на плаву й навіть змогли частину прибутку вкласти в розвиток. Інші непомітно канули в Лету.

Найважчим у перші роки роботи було подолати тотальний дефіцит медикаментів. Безпосередня співпраця з вітчизняними фармацевтичними заводами, а потім й іноземними, які поступово з’являлися в Україні, давала змогу наповнювати аптечні полиці необхідними для населення препаратами.

Як і багато інших фірм, «Арніка» стартувала з невеликих за площею аптечних кіосків. Через 5 років до складу підприємства входило вже 5 повно­цінних аптек і декілька аптечних кіосків. Тепер компанія налічує 124 аптечних заклади, з яких 102 аптеки й 22 аптечних пункти, розташованих у Донецьку та інших містах області. Тут працюють 460 спеціалістів — 196 провізорів і 264 фармацевти.

Коли вийшов наказ МОЗ України від 31.10.2011 № 723 з вимогою закриття аптечних кіосків, деякі з них компанія закрила, а в тих місцях, де люди потребували аптечного закладу, провела реконструкцію й розширила до аптек.

Аптечні заклади «Арніки» мають своє обличчя. Їх неважко вирізнити серед інших аптек Донецька за зовнішнім виглядом, логотипом, жовто-червоними корпоративними кольорами, біло-блакитними якісними аптечними меблями і хоча й не надто великими, але дуже затишними та зручними торговими залами. І звісно ж, корпоративними стандартами обслуговування відвідувачів.

Разом із тим адміністрація дбає про комфортні умови праці для персоналу — зручні робочі місця, кімнати відпочинку і прийому їжі. Високі зарплати, повний соціальний пакет, можливість кар’єрного зростання від працівника першого столу до завідувача аптечного закладу, підвищення кваліфікації, повага з боку адміністрації — тож не дивно, що плинність кадрів у компанії практично відсутня. Люди цінують свою роботу й не бажають її втрачати.

Серед співробітників компанії чимало тих, хто працює тут по 15–20 років. Більшість спеціалістів — випуск­ники НФаУ й Запорізького медуніверситету — провізори, які мають вищу, першу та другу кваліфікаційну категорію. Останнім часом до них приєднуються провізори, які навчалися на фармацевтичному факультеті Донецького медичного університету. В аптеках «Арніка» свого часу вони проходили навчальну практику та інтернатуру.

До слова, далеко не кожна фармацевтична компанія України, навіть столична, може похвалитися власною базою відпочинку. Цілорічний готельно-ресторанний комплекс «Арніка» поблизу озера Синевир у Закарпатті — особлива гордість Пилипа Шаповалова. Співробітники підприємства, які працюють більше 7 років, мають змогу безкоштовно проживати на базі. Також фірма оплачує їм дорогу. А ще путівки в «Арніку» для своїх працівників закуповують фармацевтичні підприємства з інших міст.

Якість за помірною ціною

Про те, що роздрібна аптечна мережа «Арніка» — це справді одна з найдешевших у Донецьку, ми мали можливість переконатися на власні очі. У чергах до віконечок провізорів стояли переважно пенсіонери, які, відомо, рахують кожну копійку зі своїх мізерних пенсій. Саме для їхньої зручності в торгових залах аптек обладнано куточки відпочинку з м’якими диванами.

Асортимент мережі перевищує 9 тис. най­менувань. Поставки здійснюють 5 провідних дистриб’юторських ком­паній — «Альба Україна», «БаДМ», «ФРА-М», «Оптіма-Фарм» і «Вента», які гарантують якість своєї продукції. Окрім того, на підприємстві діє вхідний контроль на чолі з уповноваженою особою, досвідченим провізором Іриною Бордзиловською.

Номенклатура аптек, розташованих у різних мікрорайонах Донецька, дещо різниться. Так, в аптечних закладах у цент­рі міста більше уваги приділяється елітній лікувальній косметиці високого ціно­вого рівня. Там із відвідувачами працюють відповідно підготовлені консультанти та провізори-косметологи. У периферійних аптеках акцент ставиться на ліку­вальні чаї, лікарські трави, засоби на основі натуральної рослинної сировини.

До кожної упаковки, виставленої на вітрині, прикріплено цінник із зазначенням назви підприємства, найменування ЛЗ, виробника, дати, ціни та підписом уповноваженої особи.

Усі аптеки компанії об’єднано єдиною комп’ютерною мережею з виходом в інтернет. Спеціальна програма «Топ-500» автоматично контролює продаж і здійснює нові замовлення. Дистриб’ютори доставляють продукцію в аптеку № 1, а вже звідти вона оперативно розвозиться по структурних підрозділах міста й області власним транспортом. Попри те, що асортимент для всіх структурних підрозділів формується цент­ралізовано, завідувачі мають право індивідуально додатково замовляти потрібні медикаменти та супутні товари.

Також в аптеках мережі відповідно до вимог податкової служби встановлено реєстратори чеків біля кас. Інкасація здійснюється винятково через банки.

Згідно з чинним законодавством, якість ліків має забезпечуватися не лише під час виробництва та транспортування, а й на етапі зберігання, тобто в самих закладах. Кожну аптеку роздрібної мережі «Арніка» обладнано кількома вартісними холодильниками німецької фірми Liebherr, призначеними спеціально для зберігання термолабільних медикаментів. У них без проблем досягається  проблематична для побутових холодильників температура 8–15 0С, необхідна для належного зберігання великої групи лікарських засобів. Окремо зберіга­ються в морозильних камерах ліпін і закваски, у спеціальних шафах — світлочутливі засоби, серед яких навіть деякі марки лікувальної мінеральної води. Вимірювальні прилади для контролювання температури в холодильниках і температури й відносної вологості у приміщеннях регулярно проходять метрологічну повірку.

Мабуть, єдина на Донбасі роздрібна мережа «Арніка», відповідно до розпорядження Прем’єр-міністра України, завершує роботу над відкриттям нової виробничої аптеки. Із цією метою було викуплене велике за площею приміщення, проведено ремонт, встановлено вентиляційну й витяжну системи, установки для очищення води, придбано асистентське приладдя.

— Виробнича аптека — надзвичайно дорогий соціальний проект, — наголошує Пилип Олександрович. — Адже, як відомо, аптечне виготовлення у нас ніколи не буває прибутковим. Проте основна проблема в іншому: де знайти гарних спеціалістів, які навчені власноруч готувати лікарські засоби?

Якість обслуговування — завдання номер один для персо­налу компанії. До своїх клієнтів провізори і фармацевти «Арніки» ставляться з величезною повагою.

— Ми любимо наших відвідувачів, а вони — нас, — зазначає Наталія Шаповалова, начальник відділу реалізації лікарських засобів і виробів медичного призначення. — Підтвердження цьому — насамперед чесна ціна на аптечну продукцію. Ми не вводимо в оману людей якимись вигаданими знижками, дисконтними картками, сезонними акціями. Ціна на ліки відповідає їхній реальній вартості, а націнка підприємства на всю номенклатуру не перевищує 13–15%. За день в аптечних закладах роздрібної мережі «Арніка» здійснюють покупки в середньому 40 тис. осіб.

«Арніка» є соціально орієнтованим підприємством. 22 структурні підрозділи фірми залучені до реалізації другого етапу пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на ЛЗ для лікування осіб із гіпертонічною хворобою. Так, у першому пів­річчі 2013 р. фірма реалізувала лікарських засобів за 16 тис. рецеп­тами лікарів на суму відшкодування 162 839 грн.

Щомісяця фармпідприємство перераховує кошти на благодійну допомогу дитячим будинкам й інтернатам, ветеранам та інвалідам, на лікування окремих осіб.

ТОВ ЗТФ «Арніка» — один із найбільших платників податків в Україні серед роздрібних фармацевтичних фірм. Діяльність компанії неодноразово відзначалася дипломами та нагоро­дами. Зокрема, «Срібну стелу» було присуджено їй Міжнародним академічним рейтингом «Золота Фортуна». 2012 р. у міжнародному економічному рейтингу «Ліга кращих» у номінації «Підприємство року» компанія здобула четверте місце серед підприємств України за досяг­нення переваги над конкурентами. А керівник підприємства Пилип Шаповалов за вагомий особистий внесок у розвиток економіки України був удостоєний ордену «Бізнес слава» та міжнародної нагороди «Золотий Ягуар» за рішенням Експертної ради Міжнародної іміджевої програми «Лідери XXI століття». У 2013 р. за вагомий внесок у соціально-економічний розвиток суспільства, високу ділову та громадянську активність, меценатство і спонсорську діяльність Пилип Шаповалов відзначений дипломом лауреата почесної нагороди «Свята Софія» і «Золотий Меркурій» від Міжнародної іміджевої програми «Лідери XXI століття».

Перспективи компанії генеральний директор вбачає швидше в  якісному, ніж кількісному її розвитку, а також у підвищенні професійного рівня персоналу. Зокрема, там, де це можливо, триватиме робота над розширенням торгових залів аптечних закладів.

Підготувала Лариса Дедишина

“Фармацевт Практик” #9′ 2013

ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ