ПсихологіяСтатті

Фейсбукри в небезпеці: тролі наступають

30/11/2019

Фейсбукри (скорочено від фейсбукраїнці) — це користувачі українського сегмента соціальної мережі Facebook. Кількість фейсбукрів стрімко зростає. За динамікою збільшення числа ФБ-користувачів Україна у трійці світових лідерів. Фейсбукри — народ емоційний, в масі своїй довірливий і станом на сьогодні досить беззахисний перед усілякою нечистю. І насамперед — перед інтернет-тролями. Зазвичай ці тварюки живуть і в інших потужних соціальних мережах (Twitter, Instagram, YouTube), але найбільше впливають на політичні процеси та долю нашої країни саме через ФБ

Казки для дорослих

Казки посідають важливе місце в нашому житті. Це не лише спогади про дитинство, але й частина нашої ментальності, втілення потаємних бажань, віддзеркалення мрій і сподівань.

Казки також уособлюють наші страхи. Найбільше жахає щось невідоме, неусвідомлене, без назви, без зображення. Казка опредмечує страх і дарує дитині його назву, «портрет», історію подолання. І не важливо, що це — лиха людина, звір, нечиста сила, дивна фантастична істота. Тішить, що майже завжди знаходиться герой чи героїня, які перемагають, знищують, вбивають лиходія або потвору.

Добре, коли казка — це етап дорослішання і становлення особистості. Погано, коли казка починає керувати життям дорослої людини. Тоді хтось чекає на чарівного принца, інший сподівається миттєво розбагатіти, а ще дехто вірить у доброго чарівника, здатного перетворити на казку життя цілої країни.

І здається, немає жодного суспільного явища, на яке не можна було б знайти бодай натяк у казках:

«Жив колись один лютий троль… Якось він був у дуже доброму гуморі, бо зробив собі дивне дзеркало. Це дзеркало мало незвичайну властивість — все хороше й прекрасне зменшувалося в ньому до неможливості, а все негідне й погане проявлялося чіткіше і здавалося ще гіршим».
Ганс Крістіан Андерсен, «Снігова королева»

Наші сучасні казки набагато складніші, а наші «криві дзеркала» (ТБ, інші ЗМІ, соцмережі) здатні не лише хороше перетворювати на погане, але й навпаки — низькі діяння представляти як великі здобутки; потворні явища — як щось нормальне й прийнятне; несмак — як високохудожні творіння; невігластво — як новаторство. Вони викривляють дійсність, формують уявний світ, позбавляють здатності тверезо оцінювати реальність, примушують не вірити очам своїм. Але за всім цим стоять живі істоти, які щодня, щохвилини працюють на те, щоб обманювати, одурманювати, зомбувати. Робота у них така.

Так хто ж такі інтернет-тролі?

Популярний нині жанр фентезі все тісніше переплітається з реальністю, а міфічні персонажі стають частиною нашої ментальності. Так в український кіберпростір упевнено ввійшли герої скандинавської міфології — тролі*. І хоча їхня назва походить від певного стилю поведінки в он-лайн-просторі (тролінг), в загальній уяві вони назавжди закріпились саме в образі підлого і відразливого міфічного створіння.

Побутовий індивідуальний кібербулінг тролів «за покликом душі» останнім часом хвилює свідому частину фейсбукрів все менше — на особистому рівні протистояти таким зловмисникам цілком реально. Набагато більшу загрозу становлять ті користувачі соцмереж, які цілеспрямовано й за гроші впливають на політичні уподобання, вибір мільйонів і доленосні рішення.

Сьогодні ми поговоримо про проплачених інтернет-тролів, які працюють командами і є бійцями інформаційного фронту.

Що таке ботоферми/фабрики тролів

Про ботоферми та про «кремлеботів» ми вперше почули у прив’язці до Росії. Російським тролям спочатку дав назву район Санкт-Петербурга — Ольгіно. Згодом штаб-квартира фабрики тролів — Агентство інтернет-досліджень (англ. Internet Research Agency) — почав мігрувати за різними адресами, але й досі можна почути, як російських кіберпровокаторів називають «ольгінські тролі». Сотні найманців у спеціально обладнаних офісах за гроші тиражують дописи й коментарі, які є інструментом російської пропаганди в Україні та інших країнах світу. Через спеціальне програмне забезпечення вони одночасно керують багатьма акаунтами і здатні до серйозного впливу на суспільну думку. І якщо в Україні замовниками послуг місцевих тролів зазвичай бувають олігархи, політичні партії чи окремі політичні діячі, то в Росії ботоферми, за деякими твердженнями, працюють за держзамовленням та контролюються спецслужбами.

Читайте також:

Два взгляда на социальные сети. Часть первая: позитив-добро-плюс

Два взгляда на социальные сети. Часть вторая: негатив-зло-минус

Тож будьте готові, що під час дискусії ви можете опинитися поряд із реальними особистостями, місцевими тролями та агентами ворожих спецслужб. Найсумніше, що останні можуть бути вашими «однодумцями», хіба що дещо радикальнішими й нестриманішими. Їхня мета — спровокувати небезпечну поляризацію суспільства, посіяти між українцями розбрат, підвищити градус загального напруження та призвести до повної дестабілізації в країні. А як тоді використає цю ситуацію у своїх інтересах країна-агресор, здогадатися не важко.

Facebook захищає фейсбукрів від тролів

Компанія Facebook у 2019 р. провела серйозну операцію із видалення фейкових пабліків в  українському сегменті. Серед них, зокрема, опинилися відомі ФБ-акаунти сайтів Znaj.ua, Politeka.net, Hyser, Akcenty, які розповсюджували фейкові новини (мова йде про видалення лише сторінок у ФБ, самі електронні ресурси продовжують свою сумнівну діяльність). В українському сегменті Facebook було видалено 168 облікових записів, 149 сторінок та 79 груп. Вони нараховували близько 4,2 млн користувачів, 400 000 з яких були об’єднані в групи. На фейкову рекламу, за деякими підрахунками, було витрачено 1,6 млн доларів. У зв’язку з цією акцією згадувалась PR-компанія Pragmatico, яка через своє агентство Doping розкручувала такі теми, як спорт, селебритіз, шоу-бізнес, політика та економіка.

Цифри жахають: щодня мільйони фейсбукрів споживають фейкові новини. Нас обманюють, нами маніпулюють, нас вважають недостатньо свідомими, щоб відрізнити правду від брехні й реальну особистість від троля. На жаль, зовсім не казкові лиходії обмежують нашу свободу вибору, інформаційну безпеку і право знати правду.

Добро завжди перемагає зло: кіберельфи проти тролів

Але фейсбукри не покладаються лише на захист соціальної мережі від засилля нечисті, але й самі виходять на війну з тролями. Ґрунтовні дослідження щодо масштабів впливу тролів у соцмережах проводила незалежна аналітична платформа VoxUkraine; цій темі приділяє значну увагу волонтерський проєкт Inform Napalm; бореться з тролями спільнота «Український кіберальянс», а останнім часом у всіх на слуху громадська ініціатива Trolless Ua — проєкт для виявлення та блокування тролів в українському Фейсбуку. Автори Trolless Ua переконані, що  маніпуляторам, пропагандистам, фейковим акаунтам та ботофермам не місце в українському онлайн-просторі. Знешкодити ці темні сили мають кіберельфи — відчайдушна та рішуча команда спеціально навчених волонтерів.

Мета діяльності тролів:

  • впливати на політичні процеси, формувати суспільну думку на користь замовників;
  • просувати певну ідеологію. Створювати видимість великої кількості людей, що її поділяють, мовляв, «усі так думають»;
  • розповсюджувати фейкові новини, викликати до них довіру: коли новину коментують одразу декілька тролів («так, це правда»; «я знаю/чув/бачив»), це створює ілюзію вірогідності;
  • розкручувати певну політичну силу чи окремих політиків, створювати враження їхньої масової підтримки на найближчих виборах;
  • підіймати градус соціального напруження, розпалювати ворожнечу, соціальне та етнічне протистояння, підштовхувати до масових протестів, агресії, радикальних дій;
  • займатися чорним піаром та політичним кілерством, дискредитувати замовлених політичних чи громадських діячів;
  • засмічувати дискусію великою кількістю коментарів, щоб за ними губилися дійсно важливі думки та аргументи;
  • нейтралізувати серйозні аргументи, провокуючи «срачі» із переходом на особистості, образами та принизливою риторикою; цькувати й витісняти з дискусії свідомих користувачів;
  • відволікати від дійсно важливих питань, розганяючи мережею скандали і підкидаючи «гарячі теми», які потім починають коментувати політики та підхоплюють журналісти

Читайте також: Facebook. Правила поводження

Як розпізнати троля?

Зазвичай перша підозра, чи часом не з тролем ви спілкуєтесь, виникає з огляду на поведінку користувача Фейсбуку та через зміст його коментарів. Але існують суто технічні ознаки. Тож є шанси, що перед вами троль, якщо він:

  • Використовує дивне ім’я. А на його аватарці можуть бути розмиті фото, абстракції, світлини тварин чи знаменитостей, квіти, будь-які інші картинки.
  • Дає неповну інформацію про себе — відсутні місця навчання та роботи, життєві події.
  • Має мало друзів, а серед тих, що є, багато схожих на ботів.
  • Не має (чи майже не має) особистих фото, власних публікацій, відміток у різних місцях перебування.
  • Особиста сторінка містить переважно перепости та посилання на одні й ті самі новинні ресурси або сторінки у ФБ.
  • Не має реакцій та коментарів під своїми постами, аватарками, світлинами.
  • Забагато часу проводить в інтернеті. Основна локація його коментарів — під постами з політичної тематики.
  • Продукує велику кількість коментарів, друкує швидше за типового користувача ФБ (спішить виконати план); часто повторює один і той самий коментар.
  • Використовує сленг, припускається граматичних помилок, щоб бути схожим на «людей з народу», та через необхідність швидко набирати текст.
  • Має постійних партнерів, з якими «веде діалог» (це сам троль пише коменти з різних акаунтів).
  • Замість аргументованої дискусії миттєво ставить під сумнів розумові здібності опонента.
  • Використовує принизливу лексику, навішує ярлики, звинувачує у зраді, продажності, невігластві, вживанні наркотиків. Швидко переходить до погроз.
  • Використовує ВЕЛИКІ ЛІТЕРИ, знаки оклику, нецензурну лексику, смайлики задля привернення уваги та збурення.

Звичайно, існує купа людей, які приховують у ФБ свою реальну особистість і не занадто чемні в соціальних мережах. Є також «папуги», які радо підхоплюють манеру спілкування та тези, що запускають до загального дискурсу тролі. Тому не кожен із цих пунктів свідчить про приналежність користувача ФБ до породи тролів, але поєднання одразу декількох таких ознак має насторожити.

Живемо, як у казці: чим далі — тим страшніше

Здається, цьому не буде кінця: розробляються нові способи інформаційного впливу, удосконалюються програми, стають все підступнішими методи створення фальшивих акаунтів. І з часом казка починає нагадувати фільм жахів, у якому неможливо відрізнити реальну особистість від прихованого монстра. Ботоводи «вирощують» тролів по декілька років, крадуть для них фото реальних особистостей (здебільшого з інших країн та соцмереж), пов’язують їх між собою родинними зв’язками, старанно нарощують кількість ФБ-друзів і лише тоді долучають до політичних дискусій. Підступності зловмисників немає меж: останнім часом вони все активніше скуповують або беруть в оренду українські акаунти, щоб від імені реальних особистостей займатися підривною діяльністю (зокрема, подавати масові скарги на патріотично налаштованих фейсбукрів, щоб Facebook їх банив). І тому все частіше доводиться вдаватися до складнішого аналізу і ставити собі питання: хто дискутує зі мною; які тези просуває; який результат його коментарів; чому хоче, щоб я роздратувався чи вийшов з дискусії, і головне — кому це вигідно (політичним опонентам, країні-агресору, певним бізнес-структурам)?

Методи боротьби з тролями/ботами:

  • Будьте пильними: ви маєте щохвилини пам’ятати про те, що тролі поряд. Це не екзотичні казкові створіння, а рутинні персонажі сьогодення.
  • Не «годуйте» троля: ігноруйте, не реагуйте, не коментуйте, різко припиніть спілкування. Але разом із тим за можливості спростовуйте фейкову інформацію, яку він розповсюджує.
  • Приверніть до троля загальну увагу: попередьте інших членів групи чи учасників дискусії щодо ймовірного провокатора.
  • Не грайте в папугу: не повторюйте бездумно тези, які хтось поширює, «увімкніть мізки» і проаналізуйте, ким і навіщо це твердження розганяється соцмережею.
  • Подайте на троля скаргу: це може бути звернення до адміністратора групи або офіційна скарга одразу в соціальну мережу.
  • Заблокуйте троля/бота — тоді ви не бачитимете його повідомлень і коментарів, а він не побачить ваші.
  • Знайдіть однодумців і застосуйте щодо троля масовий бан.
  • Не розслабляйтесь: тролів і ботів можна витравити лише на особистому рівні в колі дружнього спілкування зі своїми ФБ-друзями, але коли ви виходите за межі своєї «домівки» в масові групи чи на сторінки відомих особистостей, будьте готові до зустрічі із табунами, зграями, злочинними угрупуваннями цієї нечисті

subscribe

Справжня казка завжди має гарний кінець?

Якою ж гарною кінцівкою має завершитись наша дещо страшна казка, в якій поки що беруть гору капосні інтернет-потвори, що тримають під контролем суспільну думку, впливають на вибір народу і навіть на шлях, яким врешті-решт піде ціла країна? Наше світле майбутнє нерозривно пов’язане з нашим умінням свідомо обирати джерела інформації, вміти відсіювати фейкові дані, ідентифікувати тролів, не годувати їх і вміти знешкоджувати. Не варто чекати, доки хтось вигадає суперпрограми, які захистять тебе від ворожих сил. Аналітик кіберпростору Лаура Галанте сказала: «Твій спосіб захисту набагато сильніший, здатний до адаптації і завжди оновлений до останньої версії. Це твоя здатність мислити критично: відкидати брехню і оцінювати факти. І насамперед — мати неабияку мужність, щоб постійно добиватися правди».

Марія Кириленко
Києво-Святошинський ЦСПР
www.boyarka.cspr.info

* Троль1. Потворний персонаж скандинавської міфології. Може бути демоном, карликом чи велетнем. Відрізняється асоціальністю, сварливістю та схильністю робити шкоду. 2. Інтернет-хуліган, особа, що капостить у соцмережах, на форумах та блогах, застосовуючи тролінг (від англ. trolling — риболовля на блешню): зловмисно провокує емоційної реакції, втягує опонентів у бурхливі дискусії, конфлікти і взаємні образи. З цією метою застосовує марнослів’я, відволікання від головної теми, перехід на особистості, іронію та сарказм, зачіпання за живе, знущання, цькування тощо. Може діяти як з власного, так і з фейкового акаунта. 3. Член команди, що створена на фабриці тролів або на ботофермі (рідше — одинак), який за оплату провадить цілеспрямовану інформаційну діяльність у кіберпросторі, виконуючи конкретні завдання. Разом з іншими членами команди впливає на суспільно-політичні та виборчі процеси, просуває певну ідеологію. Може застосовувати як тролінг, так і інші способи деструктивної поведінки: флейм, флуд, оф-топ, мову ворожнечі. У своїй діяльності послуговується вказівками керівництва та методичками. Здебільшого через спеціальне програмне забезпечення діє із декількох фальшивих акаунтів. Таких тролів також іноді називають ботами.

“Фармацевт Практик” #11′ 2019

ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ