Статті

Котики, що переїли: післясвяткові роздуми про канони краси

Статті

Котики, що переїли: післясвяткові роздуми про канони краси

04/02/2020

Після новорічних свят соціальні мережі сповнені гладеньких котиків, що символізують святкові «погрішності у дієті», а ліпше кажучи, наслідки переїдання. Поруч із котиками «сусідують» поради щодо швидкого повернення до звичайних габаритів, бажано «90–60–90». Незважаючи на те що час, у який ми живемо, можна сміливо назвати «епохою толерантності», навіть у цивілізованих країнах існують стереотипи щодо людської зовнішності, зокрема, параметрів фігури і маси тіла, та іронічне/зневажливе/глузливе (обрати потрібне) ставлення до тих, хто не відповідає «стандартам»

«Аби не товста…»

Фетшеймінг (англ. fat — «жир» або «товстий», shaming — «соромити») — це висміювання або образи, спрямовані на людей із зайвою масою тіла.

Витоки засудження надмірної маси беруть свій початок із середини XIX ст., коли у Великій Британії була опублікована перша книга, присвячена дієті. Зауважимо, що ще на початку XIX ст. повнота була символом достатку — як для чоловіків, так і для жінок. Але вже на початку ХХ ст. у продажу з’явилися карикатурні листівки з товстими жінками. Повноту у людей стали позиціонувати як ознаку дикості, примітивності та відсталості. Йшлося про те, що гладкі дівчата або чоловіки є непривабливими та мають схуднути, аби на них звернули увагу.

Сьогодні фетшеймінг багато у чому пов’язаний з тим, що в успішних і розвинених країнах неважко набрати зайву масу через доступність стандартного набору продуктів та навіть певні надмірності. А ось схуднути складно. Саме тому худоба стає ознакою особливого статусу і доходу. Вона означає, що людина може дозволити собі тренажерний зал і здорове харчування.

У 2019 р. у Великій Британії серед 4505 дорослих у віці старше 18 років та у 1118 підлітків віком від 13 до 19 років було проведено онлайн-опитування на тему бодішеймінгу. Результати показали, що кожен п’ятий дорослий (20%) відчував сором, трохи більше третини (34%) повідомили про почуття пригніченості, а 19% відчували огиду через вигляд власного тіла. Щодо підлітків, то 37% були засмучені власною зовнішністю, а 31% соромилися через неї [1]

Суб’єктивна оцінка

Дискримінація за зовнішнім виглядом не обмежується лише надмірною масою тіла. Справа у тому, що фетшеймінг є одним з різновидів бодішеймінгу (англ. body — «тіло») — цькування людей із будь-якими відхиленнями від загальноприйнятих канонів краси.

Відмінною рисою бодішеймінгу є той факт, що він заснований виключно на суб’єктивній думці. Поширення ідей бодішеймінгу пов’язано здебільшого зі «стандартами краси», нав’язаними ЗМІ, та жорсткими критеріями фігури, запозиченими з індустрії моди.

Основними проявами бодішеймінгу є критика власного тіла шляхом транслювання на себе існуючих стандартів краси, а також прихована або відкрита суб’єктивна критика тіла інших людей.

Читайте також: Харчові розлади як наслідок жорстких стандартів краси

Мотивація чи деструкція?

Існує думка, що фетшеймінг у цілому є позитивною справою: мовляв, критика повинна мотивувати людей із зайвою масою тіла змінити фігуру на краще. Однак далеко не всі поділяють таку точку зору. Якби це твердження відповідало дійсності, то дані статистики не були б настільки вражаючими: станом на 2017 р. майже дві третини дорослих британців мали зайву масу, а у США цей показник сягав 70%.

Альтернативна думка полягає у тому, що фетшеймінг призводить тільки до одного: він змушує людей відчувати сором, наслідками якого є занижена самооцінка, депресія та деструктивний стан (у тому числі розлади так званої харчової поведінки).

Результати досліджень, проведених вченими з Університетського коледжу Лондона, які займаються поведінковою психологією, свідчать, що фетшеймінг не мотивує людей із надмірною масою тіла худнути, а навпаки — призводить до того, що вони ще більше гладшають.

З фетшеймінгом можуть стикатися навіть люди, які знаходяться поруч із «не такими, як усі», — у США проблема набула таких масштабів, що їй присвячують театральні вистави. Зокрема, у п’єсі американського драматурга Ніла Лабута «Жирна свиня» жорстоких глузувань з боку колег і друзів зазнає хлопець, що покохав чудову дівчину із «нестандартними» габаритами

Будь в позитиві!

Антиподом бодішеймінгу є бодіпозитив — позитивне ставлення до свого тіла, яким би воно не було.

Зазначена соціальна течія зневажає будь-які канони краси, підносячи індивідуальність та здоров’я без «поправки» на моду або суспільну думку.

subscribe

Ключова ідея бодіпозитиву — любити себе і приймати своє тіло, не намагаючись його змінити, і так само сприймати зовнішність інших. Усі люди, незалежно від того, як вони виглядають, мають право на базовий комфорт і повагу до себе.

Тому, приймаючи рішення про те, як і наскільки худнути після свят, орієнтуйтеся тільки на власну думку, а не на те, чого хочуть «котики».

Читайте також: Бодіпозитив — вміння любити себе у будь-якому тілі

Підготувала Олександра Демецька, канд. біол. наук

  1. Body image report – Executive Summary.

“Фармацевт Практик” #1′ 2020

https://rx.ua
ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ