Статті

Виклики сьогодення: що рекомендує фармацевт

04/11/2019

Відповідно до спільної настанови Міжнародної федерації фармацевтів (МФФ) та Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) з Належної аптечної практики (НАП) фармацевти мають взяти на себе більше відповідальності за результати використання лікарських засобів (ЛЗ) та розвивати свою практику таким чином, щоб надавати пацієнтам більш широкі послуги із застосування ліків. Фармацевти часто жартують, що вони є трішечки терапевтами, трішечки психологами, трішечки економістами тощо

Що передбачає належна аптечна практика

На думку представників МФФ та ВООЗ, для поліпшення використання лікарських засобів фармацевти повинні нести відповідальність за багато аспектів їхнього застосування, кожен з яких має важливе значення для досягнення позитивних результатів лікування [1].

Це починається із забезпечення цілісності ланцюга поставок ліків, у тому числі виявлення підроблених / неправильно маркованих / фальсифікованих / контрафактних лікарських засобів, а також належного зберігання лікарських засобів  і за необхідності контролю якості їх виготовлення. Це також включає належне призначення ліків: дози, схеми і лікарські форми мають бути відповідними, інструкції до застосування — чіткими. Слід запобігати взаємодії лікарських засобів між собою і з харчовими продуктами, уникати відомих і передбачуваних побічних ефектів, у тому числі алергії, а також звести до мінімуму непотрібні процедури і враховувати вартість лікарських засобів.

НАП передбачає, що фармацевти повинні впливати на прийняття рішень щодо використання ліків: моніторинг лікування для перевірки ефективності і побічних ефектів препаратів також є важливою частиною процесу їхнього застосування.

Фармацевтичні працівники повинні робити свій внесок у профілактику захворювань шляхом участі у програмах вакцинації, забезпечуючи охоплення вакцинацією населення і гарантуючи безпеку вакцин. Вони повинні мати доступ і застосовувати всі необхідні клінічні дані та відомості про пацієнта для координації ефективної медикаментозної терапії, особливо коли до лікування залучено кілька практикуючих лікарів а, в разі потреби, мати можливість втрутитися.

аптека

Врешті-решт, фармацевти повинні надавати пацієнтам достатню інформацію щодо стану здоров’я, захворювання та лікарських засобів з метою їхньої участі у прийнятті рішень стосовно загального плану лікування. Ця інформація має бути спрямована на дотримання пацієнтами схеми лікування та розширення їхніх прав і можливостей.

Отже, повинна існувати система, яка дозволяє фармацевтам встановлювати і отримувати зворотний зв’язок про побічні ефекти, медичні помилки, неправильне застосування ліків або зловживання ними, дефекти в якості продукції чи виявлення контрафактної продукції тощо.

Належна аптечна практика де-юре і де-факто

Рекомендуючи безрецептурний препарат, фармацевт повинен попередити, що якщо за 3–5 днів (залежно від конкретної ситуації) проблема не вирішиться, пацієнтові потрібно звернутися до лікаря.

Зазвичай проблема виникає, коли фармацевти підміняють лікарів щодо підбору рецептурних засобів. Адже якщо фармацевт відпускає рецептурний препарат без рецепта, він повинен пам’ятати, що лікар, виписуючи рецепт, несе юридичну відповідальність. У фармацевта такої відповідальності немає, і це небезпечно.

Читайте також: Третий после бога: что значит быть фармацевтом в Италии

Аптечне «хюгге» по-данськи і не тільки

Дана проблема існує й в інших країнах. При цьому робляться кроки щодо її вирішення.

Ще однією країною, яка дозволяє фармацевтам за певних умов відпускати лікарські засоби без рецепта, віднедавна стала Данія. Недарма визначальною характеристикою данської культури за останні роки стало поняття «хюгге», що уособлює затишок і комфортне спілкування, а також відчуття благополуччя та задоволеності.

Тож 1 липня 2019 р. у Данії вступив у силу закон, що дозволяє, зокрема, фармацевтам відпускати деякі ліки без рецепта у рамках системи медичного страхування [2].

Наприклад, придбання у ході додаткового навчання нової кваліфікації — «лікуючий фармацевт» — дозволяє відпускати пацієнтам рецептурні лікарські засоби безпосередньо в аптеці за рахунок медичного страхування без рецепта лікаря. Мета цього нововведення — забезпечити пацієнтам з хронічними захворюваннями більш легкий доступ до використовуваних ними ліків. При цьому наголошується, що можна відпускати препарати лише певних груп (наприклад, статини, гормональні контрацептиви, інгаляційні β2-агоністи, інсуліни, антигіпертензивні засоби, адреналін і т.д.), — повний перелік міститься у «Наказі про діяльність фармацевтів» Данського агентства з безпеки пацієнтів.

пакет в аптеціЛіки, що відпускаються за рецептом, можуть бути повторно відпущені тільки один раз, у найменшій упаковці та тільки тим пацієнтам, які перебувають на стабільному лікуванні. Стабільне лікування означає, що пацієнт проходив курс лікування конкретним препаратом у незмінній дозі протягом більше 6 міс (якщо в додатку до наказу не вказано більш тривалий період для окремого препарату). Повторний відпуск не може бути застосованим до вагітних, жінок, які годують груддю, та дітей віком до 15 років. Про повторний відпуск препарату фармацевт повинен повідомити лікаря, а порушення наказу карається штрафом.

Вся важлива інформація про ліки, які приймає пацієнт, повинна зберігатися у так званій карті ліків. Це має гарантувати, що лікарі, лікарні, амбулаторно-поліклінічні заклади та аптеки будуть приймати рішення, ґрунтуючись на однаковій інформації щодо лікарських засобів та виписаних рецептів (онлайн-база даних).

Слід зазначити, що системи, аналогічні данській, діють у США, Канаді, Великобританії, Литві, Швейцарії, Новій Зеландії, Норвегії, а віднедавна й у Франції.

«Кошик базового догляду» по-французьки

Донедавна у Франції фармацевт міг відпустити без рецепта лише парацетамол та морську воду для промивання носа, що створювало певні проблеми для пацієнтів.

Тому до Національних зборів Франції навесні 2019 р. було повторно подано поправку з приводу зміни законодавства стосовно розширення переліку препаратів, що відпускаються без рецепта. Вона передбачає, що фармацевти у термінових випадках повинні мати можливість забезпечити пацієнта необхідним препаратом, наприклад, від кон’юнктивіту, циститу, запального дерматиту. Йдеться про «визначення кошика базового догляду, для якого фармацевт міг би надати перші види лікування». Це може бути біль у горлі, який змушує деяких пацієнтів без необхідності звертатися до невідкладної допомоги, сезонна алергія, від якої пацієнт приймає одні й ті самі ліки щороку, тощо [3].

Читайте також: Голландські замальовки: нотатки аптекаря поміж аптечних справ

На думку депутатів Національної асамблеї, зміни покликані полегшити доступ до медичної допомоги. Однак не все так просто. Восени 2018 р. дана поправка не ввійшла до закону про фінансування соціального забезпечення, оскільки профспілки лікарів виступили категорично проти цього. Вони аргументували це тим, що фармацевти не можуть встановлювати діагноз, і у разі помилки здоров’я пацієнтів може виявитися під загрозою.

У підсумку, французька асамблея прийняла закон, що дозволяє фармацевтам відпускати рецептурні ліки для лікування поширених захворювань (наприклад, інфекцій сечових шляхів, фарингіту) на основі протоколів медичної допомоги. Останні повинні бути розроблені державною установою, що відповідає за якість медичної допомоги.

Було прийнято ще одну поправку, яка дозволяє фармацевтам робити заміну лікарських засобів, який призначив лікар, особливо у разі перебоїв з поставками, що є небезпечним для життя конкретного пацієнта, без попередньої згоди лікаря.

Споживачі: думки розділилися

Примітно, що французькі споживачі також неоднозначно сприйняли нововведення.

Позитивні коментарі можна узагальнити таким чином: «відмінна ініціатива з боку уряду»; «не потрібно навантажувати працівників невідкладної допомоги при ангіні»; «у лікаря зробити щеплення від грипу коштує 25 євро із 40-хвилинним очікуванням, тоді як аптека економить мої гроші та час і піклується про мою безпеку».

Своєю чергою, противників нововведення також виявилося чимало. Їхні аргументи зводяться до такого: «аптеки — це невеликі супермаркети, а диплом — лише привід»; «фармацевт просто шукає ліки в ящику чи перевіряє їхню наявність на екрані, в першу чергу виявляючи помилки щодо повернення грошей, які так важливі цьому торговцю» [4].

subscribe

Однак навіть ті, хто протестує, розуміють, що зміни дійсно назріли: «Турбує те, що занадто багато фармацевтів забувають, що вони не просто торговці, а й медичні працівники. Є побоювання, що внаслідок реформи вони будуть прописувати і продавати найдорожчі ліки. Але дійсно потрібно щось робити задля того, щоб подолати нестачу лікарів, тим більше що серед них є багато таких, які обмежують свою клієнтуру» [3].

Варто відмітити, що коментарі пересічних французів певною мірою перегукуються з думками наших співвітчизників. А що з цього приводу думаєте Ви?

Підготувала Олександра Демецька

Література

  1. Належна аптечна практика. Стандарти якості аптечних послуг (Спільна настанова МФФ/ВООЗ з НАП)
  2. С 1 июля в Дании работают лечащие фармацевты. Аптека. 2019; 8 июля
  3. Les députés votentlap rescription decertains médicaments parles pharmaciens. Le Parisien. 2019; 13 mars
  4. Bientôtlap rescription decertains médicaments parles pharmaciens? Le Parisien. 2019; 28 février

“Фармацевт Практик” #10′ 2019

ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ