Статті

Аутплейсмент: звільнення без болю

30/11/2021

Навіть найстабільніша компанія не застрахована від кризи, реструктуризації чи скорочення штату. Отже, будь-хто, навіть найвідповідальніший і перспективний співробітник може несподівано втратити роботу. Але скорочення має відбуватися цивілізовано, з мінімальним стресом для того, хто звільняється. Аутплейсмент (англ. оut – поза, place – місце) дозволяє запобігти різкому зниженню продуктивності праці, зберегти морально-психологічний клімат у колективі та відчуття стабільності

 «М’яке» звільнення

Звільнення працівника за участю спеціаліста з аутплейсменту – незвичайна процедура для українського ринку праці. Аутплейсмент – це послуга, яку надають кадрові агенції з організації процесу звільнення співробітників для того, щоб процес пройшов у найбільш щадний спосіб. Консультанти з аутплейсменту забезпечують їхнє безболісне розставання з колишнім місцем роботи і сприяють в подальшому працевлаштуванні. Цю програму застосовують, коли звільнення не є наслідком невиконання працівником своїх обов’язків, а пов’язане з реорганізацією, скороченням штату чи ліквідацією підприємства.

За кордоном аутплейсмент – найпоширеніший вид послуг у галузі кадрового консалтингу. До фірм, що спеціалізуються на послугах з управління персоналом, звертаються банки, фінансові, торгові та аудиторські компанії, тобто організації, які змушені скорочувати висококваліфікованих фахівців через зміни кон’юнктури ринку або внаслідок структурної перебудови.

З погляду компанії, аутплейсмент – це цивілізований та етичний спосіб вимушеного розставання з частиною персоналу. При цьому вона зберігає добрі стосунки з колишніми співробітниками та свою репутацію соціально відповідальної організації. Якщо компанія прагне завоювати повагу своїх партнерів та клієнтів, а також колишніх, теперішніх та майбутніх працівників, то програма аутплейсменту – чудовий інструмент для формування позитивного іміджу. Адже якщо фірма піклується про звільнених, це не залишиться непоміченим і дозволить у майбутньому залучати кращих фахівців. І хоча для компанії звільнення персоналу – витратна частина, багато хто включає в компенсаційний пакет не лише програму аутплейсменту, різні виплати, а й навчання фахівців.

Основна мета програми аутплейсменту полягає в психологічній підтримці звільнених співробітників і наданні їм допомоги в процесі адаптації до умов ринку праці, що змінилися.

У два етапи

Умовно такий вид послуг можна поділити на два етапи. Багато компаній наполягають, щоб із кожним звільненим співробітником працювали індивідуально. Перший етап включає психологічну підтримку, розробку стратегії просування кандидата на ринку, консультацію психологів, складання оптимального резюме, тренінг з проходження інтерв’ю в компаніях – потенційних роботодавцях, а також визначення спектра вакансій, сумісних із професійними та особистими якостями людини.

Консультант з аутплейсменту – незалежна особа – зустрічається із звільненим і встановлює з ним психологічний контакт. Він співчуває своєму клієнту і водночас дотримується нейтралітету. Хоча консультант найнятий компанією-«кривдницею», він не виправдовує її рішення і дозволяє звільненому «випустити пару», підказує вихід із ситуації. Під час наступних зустрічей консультант обговорює разом зі своїм підопічним:

  • варіанти подальшого життя;
  • перспективи одержання роботи;
  • можливість реалізувати давню мрію про улюблену справу.

Другий етап – так званий промоушн (англ. promotion – просування) кандидата, тобто складання бази даних потенційних компаній, виходячи із загальної оцінки ринку, розробка маркетингової програми просування. Здобувач отримує можливість не тільки знайти роботу, а й, оцінивши свої можливості та професійні навички, продовжити кар’єрне зростання. На цьому етапі проводять тестування, вивчають навички та здібності кандидата. Разом із консультантом здобувач аналізує ринок праці та складає резюме. Іноді консультант-психолог радить «підкоригувати» зовнішній вигляд, манеру звертатися у разі телефонного спілкування, дає рекомендації, як поводитись під час співбесіди при прийомі на роботу, включаючи промову, міміку, жести. Одночасно складають індивідуальний план пошуку роботи, до якого входять розсилка резюме кандидата в різні агенції з найму та потенційним роботодавцям, оповіщення всіх друзів та знайомих претендента про його бажання знайти роботу, а також збір детальної інформації про ринок вакансій. Комплексний підхід забезпечує отримання кількох пропозицій про роботу, причому консультант повинен допомогти вибрати ті, що найбільше підходять.

Отже, аутплейсмент – це не працевлаштування, а допомога у скрутний час та навчання ефективному пошуку роботи. Іншими словами, людина освоює технологію пошуку роботи через рекрутингові агенції. Це допомагає їй знайти місце, яке нерідко виявляється навіть кращим за попереднє.

Більшість стандартних програм аутплейсменту розраховано не більше ніж на один рік, а найчастіше на пів року. Цього, за оцінкою фахівців кадрових агенцій, цілком достатньо для якісного працевлаштування. З одного боку, за пів року-рік людина звикає до пошуку роботи, починає поводитися впевненіше, усвідомлює своє місце на ринку праці, з іншого – протягом цього часу будь-яка компанія переживає періоди пасивності та активності у підборі персоналу, а значить, пошук роботи меншою мірою залежить від ринкової кон’юнктури. Зрозуміло, якщо людина влаштовується працювати через пів року чи 3 міс, то програма автоматично припиняється.

За оцінками західних експертів, правильно складене резюме гарантує 70% успіху при пошуку роботи

Головне – активність

Найбільша помилка при використанні програми аутплейсменту полягає у стовідсотковій впевненості у працевлаштуванні претендента. Однак такої гарантії аутплейсмент не дає. Для того щоб людина знайшла роботу, необхідний збіг безлічі факторів, які не завжди залежать від рекрутингової компанії. Завдання фахівця з аутплейсменту полягає в тому, щоб допомогти зорієнтуватися на ринку праці, оцінити свої професійні якості та навчитися правильно себе позиціонувати. На думку рекрутерів, консультаційна та психологічна допомога набагато важливіша за пряме працевлаштування, особливо якщо людина шукає не аналогічну, а більш цікаву посаду – так зване місце з підвищенням. Фахівці високого рівня розуміють: відпрацювання алгоритму дій та емоційна підтримка відіграють важливу роль у їхній кар’єрі. Безпосереднє працевлаштування залежить не так від рекрутера, як від активної позиції самого кандидата.

Читайте также: Правила поиска работы

Багато хто вже навчився самостійно і цілком професійно просувати себе на ринку праці. Вони можуть обходитися без рекрутингових компаній. Такі люди самі аналізують ринок, обирають компанії, що їх цікавлять, звертаються туди безпосередньо і ведуть переговори з роботодавцем.

Аутплейсмент ефективний, якщо сама людина хоче підготуватися до пошуку роботи. А просте працевлаштування найчастіше є безглуздим, оскільки непідготовленому кандидату найважче зацікавити своєю персоною роботодавця.

Успішні претенденти, які проходять програму аутплейсменту, зазвичай одночасно самі шукають роботу. Отже, кандидати обов’язково повинні бути активними, а завдання фахівців з аутплейсменту – вказати їм правильний напрямок і не дозволити втратити дорогоцінний час.

Вам також буде цікаво це:

https://rx.ua
ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ