Дистанційно чи традиційно?
В журналі «Фармацевт Практик» № 1, 2012 ми розповідали про дистанційне навчання у США. Чи знайшов поширення цей вид сучасних освітніх послуг в Україні?
При дистанційній формі навчання викладач відіграє роль консультанта, а не лектора. Його завдання — керувати освітнім процесом, оцінювати і контролювати набуті знання, пояснювати складний матеріал. Перевагою дистанційного навчання є його індивідуальність. Людина, що навчається, сама визначає ритм, темп і час навчання, послідовність вивчення предметів, коли звертатися до викладача за консультацією.
Дистанційне навчання ідеально підходить як для бізнесменів, у яких немає часу на денну форму освіти, так і для сільських жителів, що не мають можливості навчатися в обласному центрі або столиці, для тих, кому потрібна перекваліфікація чи перепідготовка, а також для інвалідів, військовослужбовців та навіть ув’язнених. Отже, головними перевагами «дистанційки» є доступність для всіх верств населення; відсутність необхідності відвідувати лекції і семінари; демократичний зв’язок «викладач — студент»; комплексне програмне забезпечення; провідні освітні технології; індивідуальний процес навчання; гнучкий графік консультацій.
Сучасні системи дистанційного навчання базуються на спеціалізованому програмному забезпеченні, зокрема на ВНС (virtuallearningenvironment) — програмній системі, створеній для підтримки процесу дистанційного навчання.
ВНС передбачає наявність таких інформаційно-комунікаційних ресурсів, які б узгоджувалися із процесами комунікації та діяльності, утворюючи деяку цілісність, інтегрувалися в єдину систему, за допомогою якої підтримується та спрямовується осмислене навчання.
У вищих медичних (фармацевтичних) навчальних закладах України впроваджуються різні ВНС. Наприклад, у Запорізькому державному медичному університеті для організації самостійної роботи в умовах кредитно-модульної системи на додипломному та післядипломному рівнях освіти розроблено програмну систему RATOS®, яка створює єдине інструментальне середовище розробки комп’ютерних освітніх комплексів, призначених для створення дистанційних курсів.
Думка експерта
Артем Горілик, аспірант кафедри організації та економіки фармації і технології ліків факультету післядипломної освіти Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького:
— В Україні реалізація систем дистанційного навчання ще не знайшла достатнього застосування. Особливо це стосується фармації та медицини, де якість освіти є першочерговим зав-данням. Нині, коли кількість інформації швидко збільшується, підвищуються вимоги до якості лікарських засобів, фармацевтичної опіки й покращання якості життя пацієнтів, для фармацевтичних фахівців проходження курсів підвищення кваліфікації лише раз на 5 років є недостатнім. Фахівець повинен постійно вдосконалювати свої знання та навички і разом з тим оновлювати їх настільки, щоб уможливити адаптування своєї діяльності до непередбачуваних змін зовнішнього організаційного середовища. Тому провідною концепцією організації та розвит-ку фармацевтичної освіти є неперервна освіта, тобто навчання фахівця впродовж усього його професійного життя з акцентом на післядипломному етапі
У Тернопільському державному медичному університеті імені І.Я. Горбачевського для підтримки навчального процесу використано Moodle (модульне об’єктно-орієнтоване середовище дистанційного навчання) — безкоштовну відкриту (OpenSource) систему дистанційного навчання, яка реалізує філософію «педагогіки соціального конструктивізму» та орієнтована насамперед на організацію взаємодії між викладачем та студентами, хоча підходить і для організації традиційних дистанційних курсів, а також підтримки очного навчання.
У Львівському національному медичному університеті імені Данила Галицького створено систему неперервної фармацевтичної освіти AdFarmS.A. (https://oef.org.ua). Вона складається із двох частин: додипломної та післядипломної. Частина «Додипломна освіта» включає такі розділи: «Електронний підручник», «Завдання», «Підготовка до ліцензійного іспиту», частина «Післядипломна освіта» — «Економічний аналіз діяльності аптек», «Завдання з ціноутворення», тести «Крок-3», «Публікації про дистанційне навчання».
Розділ «Електронний підручник» містить як текстовий матеріал, так і мультимедійні лекції з дисципліни «Організація і економіка фармації». У розділ «Завдання» зібрані інтерактивні кросворди, фотозавдання і ситуаційні розрахункові завдання, що сприяють перевірці і вдосконаленню знань і навичок тих, хто навчається. Розділ «Підготовка до ліцензійного іспиту» об’єднує питання з однією правильною відповіддю з усіх 9 фармацевтичних дисциплін, з яких студенти складають державний іспит «Крок-2 «Фармація».
У розділі «Економічний аналіз діяльності аптек» розміщено тематичний теоретичний матеріал, розрахункові завдання і тести стосовно методик аналізу фінансового стану на основі різних груп показників із матеріалів зовнішньої звітності та економічної діяльності аптек.
До прикладу, завдання з ціноутворення пропонує користувачеві встановити роздрібну вартість чотирьох лікарських засобів, випадково вибраних з бази даних, вказати підхід до ціноутворення кожного лікарського засобу (державний або ринковий), а також причини вибору конкретного підходу і граничного рівня цінової надбавки (наявність у Національному переліку основних лікарських засобів, розмір оптово-відпускної ціни, зарубіжний або вітчизняний виробник, відпуск лікувально-профілактичному закладу або населенню).
Розділ «Крок 3» створений для підготовки провізорів-інтернів до державного іспиту за аналогією з розділом «Підготовка до іспиту». Модуль містить запитання з однією правильною відповіддю з курсу «Організація, управління та економіка фармації». У розділі «Публікації про дистанційне навчання» можна знайти повнотекстові статті з журналів на зазначену тематику, які доступні для завантаження.
За даними системи моніторингу GoogleAnalytics, щомісяця AdFarmS.A. відвідують у середньому 1200 користувачів з України та з-за кордону (на сайті є англомовна частина).
Опитування користувачів системи AdFarm показало, що 87,9% з них підтримують таке освітнє нововведення, а 55% зазначили, що їхні теоретичні знання поглибилися завдяки роботі із системою. Нині проводиться робота зі стандартизації Web-системи AdFarm S.A. за допомогою інтегрування її з ВНС eFront, позаяк за функціональністю воно не поступається Moodle, але володіє додатковими перевагами.
У 2010 р. ця науково-освітня розробка була нагороджена дипломом і золотою медаллю у тематичній номінації «Компетентнісний підхід в освітній діяльності вищої школи» на Міжнародній виставці-презентації «Сучасні навчальні заклади-2010», проведеній під егідою Міністерства освіти та науки України, Академії педагогічних наук України і компанії «Виставковий Світ».
Підготувала Лариса Дедишина
«Фармацевт Практик» #02′ 2012