Аптеки: обмін досвідомИнтервьюСтатті

Фармамаркет – формат, що зближує

21/06/2014

Фармамаркети покликані зробити фармопіку відвідувачів аптечних закладів досконалішою, переконане керівництво Національної мережі «Аптека Здоров Я».

Національна мережа «Аптека Здоров’Я», центральний офіс якої знаходиться у Харкові, з’явилася у Львові рік тому. Тривалий досвід роботи (компанія існує з 2003 р. і налічує понад 150 аптечних закладів у формі фармамаркетів під торговими марками «Мега Аптека» і «Аптека Здоров’Я» в обласних та районних містах України), продумана маркетингова, асортиментна й цінова політика, підбір висококваліфікованого й компетентного персоналу дозволили підприємству, територіально значно віддаленому від Галичини, за такий короткий час не лише завоювати своє місце на перенасиченому аптеками фармацевтичному ринку Львова, але й здобути повагу і прихильність вибагливих львів’ян. Про підсумки першого року роботи розповідає завідувач «Мега Аптеки» (аптеки № 9 у Львові) Наталія Борисівна Приступа.

Віч-на-віч

– Від весни 2012 р. наше фармацевтичне підприємство створило у Львові п’ять аптечних закладів, – розповідає Наталія Приступа. – Серед них три аптеки відкритого формату під брендовою назвою «Мега Аптека» та дві класичні – «Аптека Здоров Я».

25 січня 2014 р. наш дружний колектив аптеки відсвяткував перший день народження. Зазначу, що саме завдяки кваліфікованому і відданому персоналу лише за рік ми змогли завоювати довіру мешканців найбільшого мікрорайону Львова – Сихівського, населення якого – понад 150 тис. осіб, що перевершує чисельність деяких інших обласних центрів. Окрім того, дуже зручним є розташування фармамаркету «Мега Аптека» у самому мікрорайоні, де знаходяться велика транспортна розв’язка, продуктові і промислові ринки, супермаркети, кафе і ресторани. Щоденно нашу аптеку відвідують майже 500 осіб, більше 400 з них здійснюють покупки.

Мушу визнати, що люди зустріли новий аптечний заклад з певною пересторогою. Мовляв, вивіска аптечна, а заходиш, наче до магазину: просторий торговий зал більш як 200 м2 і безліч стелажів з різноманітною продукцією. А де ж ліки? А ліки, як і належить, знаходяться у закритій для клієнтів фармзоні.

Проте, каже завідувач, у деяких харківських фармамаркетах «Мега Аптека» пішли ще далі – у вільному доступі пропонують відвідувачам навіть безрецептурні лікарські засоби, і, що цікаво, відгуки харків’ян винятково схвальні. Трохи незвично, але дуже зручно самому взяти упаковку безрецептурного препарату і уважно ознайомитися з інструкцією. У разі потреби на допомогу прийде провізор-консультант торгової зали.

Фармамаркет максимально зближує провізора і пацієнта, дає можливість поспілкуватися віч-на-віч і здійснювати фармацевтичну опіку. Це своєрідний вияв довіри аптекарів до відвідувачів і навзаєм, мабуть, тому крадіжок товару у нас за рік роботи не траплялося.

Усі ліки завжди в наявності

Це гасло національної аптечної мережі зобов’язує до безвідмовного обслуговування відвідувачів, тож постійними покупцями «Мега Аптеки» можна вважати всі категорії населення. З огляду на ціни на лікарські засоби, а також значну номенклатуру дитячих товарів цю аптеку особливо полюбляють пенсіонери і матері з малими дітьми.

Асортимент аптеки № 9 в цілому становить близько 80 тис. найменувань, з яких лікарських засобів – більше 20 тис. Це високовартісні брендові й оригінальні препарати та якісні генерики різного цінового рівня, тобто всі основні групи засобів, у тому числі життєво необхідні.

Щодня поставки лікарських препаратів здійснюють своїм автотранспортом дистриб’ютори з Києва, Харкова, Дніпропетровська, Луганська, Львова, отож, нема потреби накопичувати продукцію. А от на парафармацію, зокрема, дитяче харчування та підгузки, створюємо невеликий тижневий запас, який із дотриманням усіх необхідних вимог зберігаємо у матеріальних кімнатах.

Окрім того, аптека пропонує вироби медичного призначення (апарати для вимірювання артеріального тиску і глюкометри українських і зарубіжних виробників), пристосування для неповносправних, предмети догляду за хворими, які лежать. А ще лікувальну косметику, в тому числі дитячу, лікувальні чаї, БАДи, засоби догляду за порожниною рота, тілом та волоссям.

Асортиментну політику формують у харківському офісі компанії менеджери за різними напрямками, але аптека має право (і постійно ним користується) коригувати свої замовлення з урахуванням реальних потреб львів’ян. У фармамаркеті діє послуга «Ліки під індивідуальне замовлення».

Усвідомлюючи, що назагал українці небагаті, і ціна препарату, як правило, є головним критерієм вибору, компанія приділяє велику увагу саме ціноутворенню на продукцію аптечного асортименту. Незважаючи на те, що «Мега Аптеки» вважаються у Львові аптечними закладами низького цінового рівня, в них додатково діє ще кілька дисконтних програм для різних категорій населення. До прикладу, дисконтні картки, які дають право на знижку до 7% у рамках «Програми для пенсіонерів», 5–7% — учасникам «Програми для мами і дитини + лікувальна косметика». На осіб працездатного віку і студентів розрахована «Картка постійного покупця», яка дає знижку до 5% на весь асортимент.

Діють у нас і сезонні програми. Взимку це привабливі цін на протизастудні засоби, влітку – на лінійку засобів догляду за шкірою при засмазі, препарати від укусів комах, навесні – протиалергічні і засоби для травного тракту.

Фармамаркет максимально зближує провізора і пацієнта, дає можливість поспілкуватися віч-на-віч і здійснювати фармацевтичну опіку.

Ще одна велика група постійних клієнтів – хворі на артеріальну гіпертензію, оскільки аптека бере активну участь у Пілотному антигіпертензивному проекті, а також застраховані відвідувачі. Загалом ми співпрацюємо з 15 страховими компаніями.

Колектив «Мега Аптеки» № 9 складають провізори і фармацевти, а також продавці-консультанти й контролери. Адміністрація не шкодує коштів на підвищення професійного рівня спеціалістів. Окрім обов’язкових курсів підвищення кваліфікації, вони беруть участь у тренінгах, які регулярно проводять у Львові з різних напрямків фармацевтичної діяльності, стажуються у навчальному відділі центрального офісу в Харкові.

Компетентність, бажання вчитися, комунікабельність, уважність, терплячість, доброзичливість – корпоративні стандарти, яким відповідає персонал компанії. Своєю чергою, адміністрація підприємства гарантує аптекарям повний соціальний пакет і лояльне ставлення, розуміючи, що захищений спіробітник працюватиме з більшою віддачею.

Лариса Дедишина

 До речі

Точно визначити дату і місце відкриття першого фармамаркету виявилося досить важко, а знайти універсальний термін для подібного формату роботи аптек в різних країнах практично неможливо. Думки експертів зійшлись на тому, що фармамаркети, які відповідають принципам роботи своїх сучасників, стали масово з’являтися на ринку капіталістичних країн у 50–60 рр. минулого століття. Країною-засновницею фармамаркету прийнято вважати США, де понад 50 років тому з’явилися перші широкопрофільні магазини, що включили в свій асортимент лікувальну косметику, фармацевтичну продукцію з нескладною рецептурою, засоби для профілактики і зміцнення здоров’я, а в 1963 р. була створена мережа CVS (Consumer Value Stores) – Pharmacy.

Майже через 10 років подібний крок був зроблений і в деяких західноєвропейських країнах. Досить часто це були невеликі маркети в «спальних районах», на трасах біля автозаправок, кафе, готелів. Невдовзі почав змінюватися асортимент таких аптек: на їхніх вітринах з’явилися продукція для здорового способу життя, БАДи, дитяче харчування, дієтичне печиво, безалкогольні напої, серветки, засоби для гоління – іншими словами, те, що може знадобитися спонтанному покупцеві, окрім лікарських засобів.

Варто відзначити, що в кожній країні аптека несе в собі різне смислове навантаження. Скажімо, списки ОТС-препаратів FDA і EMEA (тобто в США і в Європі) різні – європейський список набагато менший; фармацевтичні відомства намагаються максимально обмежити доступ кінцевого споживача до препаратів рецептурного відпуску. Проте у США розглядають питання переходу на європейську систему обмеження. Це пов’язано з інтернет-торгівлею, через яку люди дістають доступ до RX-препаратів без рецепта.

До прикладу, в США на базі всесвітньо відомої мережі супермаркетів Wal-Mart розташована аптечна мережа Walgreens, де можна придбати практично все, починаючи від препаратів і засобів гігієни, і закінчуючи батарейками, газетами і канцелярським приладдям. Середня площа аптечних маркетів Walgreens становить близько 1500 м2 – це навіть не торгові зали, а цілі павільйони. Аптеки в США керуються принципом: «Ми продаємо не тільки ліки, тут ви знайдете все для краси, здоров’я і затишку людини». Це не просто реклама, а реальна турбота про клієнта, максимум запропонованих послуг і роль помічника, порадника і друга у будь-якій ситуації. Іншими словами – це випробуваний і дуже успішний спосіб залучення і утримання клієнтів.

Мирослава Підгірна, асист., Оксана Блавацька, канд. фарм. наук, доц., Львівський національний медичний університет ім. Данила Галицького

“Фармацевт Практик” №2′ 2014

https://rx.ua
ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ