Інтеграція аптекарів, лікарів та пацієнтів
Таку мету ставить перед собою Львівський обласний осередок Всеукраїнської громадської організації АПАУ (Аптечна професійна асоціація України). Докладніше про напрямки громадської діяльності фармацевтів Львівщини йдеться у нашій розмові з директором Львівського обласного осередку АПАУ Оленою Комарянською, комерційним директором мережі «Аптека 3І» Ніною Рубчук та виконавчим директором мережі «Сімейна аптека» Дмитром Тарнавським
— Останніми роками АПАУ неодноразово заявляла про себе на загальноукраїнському рівні: проводила аптечні саміти, науково-практичні конференції і семінари для операторів фармацевтичного ринку. Проте, Львівський обласний осередок організації, створений ще в 2007 р., поводився доволі пасивно. Що спонукало вас активізувати його роботу?
О. Комарянська: Справді, досі львівський осередок АПАУ фактично існував формально. Оновити його — ініціатива кількох місцевих фармацевтичних компаній. Сьогодні до складу громадської професійної організації входять аптечні мережі «Сімейна аптека», «3І», «D.S.» та «Фалбі», а це щонайменше понад 200 аптечних закладів області та більше 1 тис. аптечних працівників.
Сенс нашої діяльності ми вбачаємо насамперед у консолідації зусиль для розв’язання проблем, які є спільними для всіх операторів роздрібного фармацевтичного ринку. Скажімо, розвінчати міфи про те, що в українських аптеках масово реалізують фальсифіковані лікарські засоби, або про те, що націнка на ліки становить 300%. Громадська професійна асоціація висловлює думку набагато ширшого кола фахівців, а отже, викликає більше довіри. Погодьтеся, масштаб інший. Поза тим, у Західній Україні існують й інші професійні громадські організації фармацевтів, проте ми не збираємось з ними змагатися, радше навпаки — налаштовані на співпрацю та спільне вирішення проблем нашої галузі, яких є багато та вистачить на всіх.
— На кого насамперед спрямовується діяльність осередку АПАУ у Львівській області?
Н. Рубчук: Головні завдання організації — сприяння інтеграції та взаєморозумінню працівників і закладів галузі охорони здоров’я, здійснення громадського контролю за діяльністю аптечних закладів регіону, а також просвітницька робота серед населення щодо раціонального прийому ліків та відповідального самолікування, що є особливо важливим за низької культури споживання ліків в Україні. Зрештою, такі стандарти діяльності аптек підтримує ВООЗ та декларує GPP (Належна аптечна практика), яка покликана забезпечити реалізацію принципу «орієнтації на пацієнта» та пропаганду здорового способу життя.
О. Комарянська: Доносити потрібну інформацію до людей плануємо через просвітницькі програми. Ми прицільно обрали напрям роботи, максимально наближений до кінцевого споживача, а саме відвідувачів аптек. Окрім того, вважаємо, що сьогодні існує велика прогалина в інформаційному обміні між лікарями і фармацевтами, через що регулярно трапляються певні непорозуміння. До прикладу, провізорів часто звинувачують у тому, що вони начебто підміняють лікарів, самі призначають хворим медикаменти, безпідставно замінюють одні препарати на інші.
Також, на жаль, не всім лікарям відомо, які заходи необхідні для забезпечення належної якості ліків, і які фактори можуть її знищити. Тому ми переконані в необхідності систематичного спілкування з колегами-лікарями власне для формування спільного бачення нашої ролі в ланцюжку лікар-пацієнт-аптека. Вдвічі актуальнішим це завдання буде при запровадженні страхової медицини та реімбурсації.
Д. Тарнавський: Що стосується споживачів, то нам важливо переконати їх у тому, що аптека — не магазин, і купувати ліки, орієнтуючись на рекламу по телевізору, є неприпустимим. Намагаємося довести, що консультація з лікарем необхідна за будь-якого серйозного нездужання. Застерігаємо про небезпеку зловживання препаратами, які містять кодеїн. Ще один важливий аспект — навчити людей зберігати ліки вдома, правильно формувати домашні аптечки, утилізувати прострочені ліки в домашніх умовах. Львівський осередок АПАУ цілковито підтримує концепцію ВООЗ про те, що система фармацевтичного нагляду повинна діяти і після того, як споживач придбає медикаменти в аптеці. Для цього необхідно офіційно фіксувати побічні реакції, не вказані в інструкції, випадки неефективної дії і виявлених фальсифікатів.
— Розкажіть, будь ласка, про перші підсумки роботи Львівського осередку АПАУ.
О. Комарянська: За півроку нам вдалося провести низку конкретних заходів, спрямованих на налагодження тіснішої співпраці та взаєморозуміння з лікарями. Зокрема, в чотирьох поліклініках та п’яти лікарнях Львова вже відбулися презентації на тему «Чому ліки не завжди лікують?», присвячені проблемі якості медикаментів на вітчизняному ринку. Ми пояснювали, що таке фальсифіковані та субстандартні лікарські засоби, яку загрозу вони несуть здоров’ю нації. Наголошували на важливості дотримання належних умов зберігання ліків в лікарняно-профілактичних установах — температурного режиму, контролю вологості повітря. Довели до відома лікарів вимоги міжнародних стандартів GMP, GDP та GPP, які нині активно впроваджуються в Україні. Приємно зазначити, що медичні працівники сприймають нашу презентацію з інтересом та розумінням проблем. Плануємо й надалі підтримувати інформаційний обмін з фахівцями закладів охорони здоров’я регіону.
Просвітницьку роботу з населенням розпочали з участі в загальноміському Святі читання, яке проводилося у Львові під час Форуму видавців у вересні минулого року. За ініціативою осередку та спільно з мережею аптек «D.S.» у парку ім. Івана Франка був організований «майданчик здоров’я», де дітям у доступній ігровій формі розповідали про здоровий спосіб життя, а батькам — про правильне застосування ліків. Також за підтримки міського відділу освіти плануємо проводити у львівських школах для учнів, вчителів та батьків тематичні просвітницькі заняття про небезпеку медикаментозної залежності та здоровий спосіб життя.
— Хотілося б дізнатися про значення осередку для аптек і аптечних мереж, які вже є або планують увійти до складу АПАУ, адже ще однією метою діяльності професійної громадської організації є захист інтересів аптечних закладів.
Н. Рубчук: Проблем у фармгалузі нині дуже багато, як в Україні загалом, так і західному регіоні зокрема. Це і державне регулювання цін на лікарські засоби, контроль і забезпечення належної якості ліків, рецептурний відпуск та вдосконалення ліцензійних умов. Такий далеко не повний перелік питань, які чекають свого вирішення роками. Сьогодні багато говориться і про Належну аптечну практику, але, на жаль, в Україні досі не розроблено нормативне підґрунтя та механізми її впровадження.
Більшість аптек гостро відчувають нестачу методичних рекомендацій для побудови чи поліпшення системи управління підприємством. Переважно нормативні документи регламентують окремі ділянки роботи аптечного закладу і не забезпечують системного організаційного підходу. Фактично кожна аптека самотужки вирішує питання результативності своєї роботи, вибудовуючи власні моделі менеджменту. Враховуючи згадані проблеми, львівський осередок АПАУ поставив собі за мету обмін успішним управлінським досвідом та поширення між його членами результативних технологій менеджменту, в тому числі з урахуванням міжнародного досвіду.
Об’єднавшись, аптечні мережі вперше отримали змогу подивитися на себе не як на конкурентів, а як на рівноправних партнерів. Це насправді нові відчуття. Ми сідаємо за круглий стіл і робимо перші кроки до зближення.
Д. Тарнавський: Що дає аптеці чи аптечній мережі членство в осередку АПАУ? Насамперед, можливість вчасно отримати необхідну інформацію, методичну та організаційну допомогу, скористатися консультаціями та рекомендаціями кваліфікованих фахівців; взяти участь у конференціях та семінарах, які проводить АПАУ; вдосконалити свою роботу та вийти на вищий рівень розвитку підприємства. Члени осередку мають змогу брати безпосередню участь у законодавчій та нормативній діяльності в системі охорони здоров’я, продуктивно співпрацювати з органами державної влади і місцевого самоврядування. Наші спільні зусилля також будуть спрямовані проти недобросовісної конкуренції, оскільки здійснення громадського контролю за діяльністю аптечних закладів регіону, насамперед щодо якості ліків, є одним із першочергових завдань осередку.
О. Комарянська: В непростих умовах реформування галузі аптеки потребують захисту, як і інші заклади сфери охорони здоров’я. Ми не проти розумного регулювання і вважаємо, що в такій ситуації владні структури та професійні громадські організації повинні співпрацювати на постійній основі, зокрема й на регіональному рівні.
Нам потрібно приділяти більше уваги роботі з громадськістю, оскільки працівники аптек, як це не прикро, мають доволі негативний імідж у суспільстві, в тому числі на рівні влади. Нам належить розвіяти міф про надмірну прибутковість роздрібного фармсектору навіть серед дистриб’юторів та виробників лікарських засобів. Ми зобов’язані чітко себе позиціонувати, причому не лише на професійному рівні, а й поміж тих, хто далекий від фармацевтичної діяльності. Якщо нам не будуть довіряти, то аптеки й аптекарі легко перетворяться на об’єкт маніпулювання та остаточно втратять свій голос у суспільстві.
— Чи матиме Львівський осередок АПАУ вплив на розвиток аптек у західному регіоні?
О. Комарянська: Так, звичайно, і передусім на пошук нових моделей управління та ефективних рішень з врахуванням ринкових тенденцій. Вирішення актуальних управлінських проблем можливе за умови використання сучасних інструментів менеджменту, серед яких фармацевтична логістика, категорійний менеджмент, міжнародні стандарти управління якістю за вимогами стандарту ISO 9001, дієві схеми мотивації персоналу, результативна взаємодія з виробниками, комп’ютерні технології, комунікації з персоналом та споживачами. Через брак відповідної методичної літератури та загалом невисокий рівень менеджменту у вітчизняній фармації ці непрості завдання кожен вирішує по-своєму. Тому інтеграцію зусиль у цьому напрямі, передавання успішного досвіду та результативних управлінських рішень учасникам ринку вважаємо одним з перспективних завдань осередку, а для його членів — очевидною перевагою. Це особливо актуально на тлі нашого загалом доволі інертного та недостатньо інноваційного ринку.
Розмовляла Лариса Дедишина
Материал подготовила +Екатерина Свириденко