ИнтервьюСтатті

Комп’ютер і викладач: партнери чи конкуренти?

28/03/2014

Дистанційна освіта набуває сьогодні все більшої популярності. За наявності сучасних комп’ютерних технологій та інтернету така форма отримання нових знань видається зручною та доступною. Ми продовжуємо розмову на цю тему з викладачами Львівського національного медичного університету ім. Данила Галицького. Цього разу нашими співрозмовниками стали Тимофій Калинюк, д-р фарм. наук, професор, завідувач кафедри технології ліків і біофармації, та Ольга Заліська, д-р фарм. наук, професор, завідувач кафедри організації та економіки фармації з курсом технології ліків факультету післядипломної освіти 

Індивідуальний підхід

Т. Калинюк: Із кожним роком дистанційна форма навчання у вишах і закладах післядипломної освіти застосовується все більше. За допомогою такого навчання індивідуалізується процес набуття знань, умінь і навичок студентів і курсантів.

Здебільшого навчання на відстані орієнтоване на процес засвоєння знань, меншою мірою — оволодіння вміннями і практичними навичками. Запровадження такої форми освіти потребує належного кадрового і системно-технічного забезпечення (персональних комп’ютерів, мережевого обладнання, серверів, обладнання для відеоконференцзв’язку тощо). Не менш важливим є науково-методичне забезпечення (методичні рекомендації, дидактичне наповнення веб-ресурсів, критерії контролю якості).

На фармацевтичному факультеті ЛНМУ ім. Данила Галицького набутий певний досвід організації дистанційного навчання. Ще у 2008/2009 н. р. для вивчення професійно орієнтованої дисципліни «Організація та економіка фармації» впроваджено інтерактивний веб-ресурс AdFarm S.A. Методичне забезпечення опрацювала доцент кафедри організації та економіки фармації С.І. Терещук, а системно-технічне здійснив А.В. Горілик, нині асистент цієї ж кафедри.

Веб-ресурс містить чотири розділи: навчальні матеріали, електронний підручник, завдання (ситуаційні вправи) та тестовий навчальний модуль, який можна використовувати для підсумкового модульного конт-ролю, а також підготовки до ліцензійного інтегрованого іспиту «Крок 2. Фармація», атестації провізорів тощо.

Ширшому застосуванню інтерактивних методів у навчальному процесі сприяє включення до планів підготовки провізорів таких дисциплін, як «Інформаційні технології у фармації», «Комп’ютерні технології у фармації», «Комп’ютерні технології у дослід­женні лікарських засобів». При вивченні цих дисциплін на кафедрах клінічної фармації, фармакотерапії та медичної стандартизації, фармацевтичної, органічної і біоорганічної хімії студенти набувають необхідних знань і навичок у галузі інноваційних технологій, знайомляться із сучасними комп’ютерними програмами, базами даних, доступними в інтернеті, особ­ливостями застосування комп’ютерних технологій при віртуальному скринінгу, молекулярному моделюванні, оптимізації структури, у комбінаторній хімії тощо.

Окремі складові веб-ресурсів з інших професійно орієнтованих дисциплін опрацьовані на кафедрах технології ліків і біофармації, фармакогнозії та ботаніки, токсикологічної та аналітичної хімії, а також на кафедрах, де викладаються фундаментальні дисципліни.

Раціональне використання

Ольга Заліська:  Doctus nemo nascitur — вченим ніхто не народжується, казали древні римляни. Бо вчитися і набувати знань, що втілюються в уміння і навички, необхідно щоденно, особливо лікарям і провізорам, які покликані лікувати та рятувати життя людей. У вік інформаційно-комунікативних технологій, всесвітньої інтернет-мережі дистанційне навчання, безперечно, має свої переваги як інноваційний елемент освіти. Раціональним є застосування інтернету для ознайомлення із вступом до теми досліджень, для оцінювання знань за певними темами, проміжного конт­ролю. Крім того, для студентів із «стерильною» базою знань, яка потребує «зараження» новою інформацією, використання інформаційних інтернет-джерел також є доцільним.

На мою думку, в системі післядипломної підготовки база знань слухача достатньо заповнена, викладачеві необхідно лише знайти «файли-прогалини» у цих знаннях і зуміти «діагностувати» нестачу нової, практично затребуваної інформації та задовольнити  потребу в розумінні і застосуванні положень законодавства, яке постійно оновлюється; визначенні тенденцій розвитку та запровадження інноваційних підходів до проведення фармацевтичної опіки; інформаційному забезпеченні пацієнтів стосовно взаємодії ліків, синергізму чи антагонізму дії, даних щодо профілактики небажаних реакцій; оцінюванні й аналізі вартісних аспектів фармакотерапії; мистецтві індивідуального приготування ліків  для дітей з алергічним статусом, порушеннями функцій нирок, печінки тощо. Водночас я переконана: он-лайн освітні технології ніколи не зможуть замінити живе слово Вчителя, Педагога і Науковця.

Хочеться навести приклад раціонального використання інформаційно-комунікативних технологій при вивченні дисципліни фармакоекономіка, яка включена у навчальні плани багатьох медичних університетів, фармацевтичних факультетів, шкіл Європи, США, Канади та Австралії. В українську вищу фармацевтичну освіту фармакоекономіка була впроваджена 2000 р. у Львівському національному медичному університеті ім. Данила Галицького, зокрема в програму до- та післядипломної підготовки провізорів. При вивченні цієї дисципліни практичні провізори на лекціях знайомляться з теоретичними засадами фармакоекономіки, методами і принципами фармакоекономічного аналізу. На семінарських заняттях під керівництвом викладачів вони мають можливість поглибити знання, набути навичок пошуку інформації про дані доказової медицини, результати фармакоекономічної оцінки препаратів в інших країнах. Сьогодні при вивченні цієї дисципліни на кафедрі ОЕФ та технології ліків ФПО відповідно до розробленої Програми неперервної освіти з фармакоекономіки ми активно використовуємо дистанційні освітні  модулі, складені провідними фахівцями в цій галузі, які розміщено на сайті Міжнародного товариства фармакоекономічних досліджень ISPOR і адаптовано українською мовою, що є важливим для отримання нової інформації.

Західний світ пишається широкими можливостями дистанційної освіти, в тому числі у фармакоекономіці. Щорічно під час проведення європейських конгресів та світових з’їздів провідні фармакоекономісти проводять очні курси з різної тематики — від вступу до фармакоекономіки до моделювання та оцінки медичних технологій в охороні здоров’я. Під час цих курсів провідний у певній галузі професор, а частіше — два професори з різних університетів США та Європи, розповідає, як застосовувати підходи до реальних клінічних ситуацій при порівнянні альтернативних схем лікування чи для прийняття управлінських рішень. Ведеться дискусія наживо, під час неї слухачі з Китаю, Америки, Європи прагнуть отримати «практично готовий рецепт»: як найкраще визначати економічну ефективність ліків чи переваги від застосування інноваційних засобів у перспективі. Саме живе спілкування слухачів з провідними фахівцями в тій чи іншій галузі спонукає до подальших наукових досліджень та практичної їх реалізації.

Також дивіться початок теми: Комп’ютер і викладач: партнери чи конкуренти? (ч.1)

Підготувала Лариса Дедишина

“Фармацевт Практик” #1′ 2014

https://rx.ua
ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ