ЖизньСтатті

Належна аптечна практика: питання найближчого майбутнього

10/10/2012

Актуальне питання введення Належної аптечної практики
(Good Pharmaceutical Practice — GPP) обговорювалося на науково-практичній конференції «Впровадження системи якості та стандартів належної аптечної практики в аптечних закладах України. Вимоги до сучасного аптечного закладу», яку було організовано Державним підприємством «Український фармацевтичний інститут якості» (ДП «УФІЯ») у рамках ІІІ Міжнародного медичного форуму фармацевтичної індустрії

Олексій Соловйов

Про необхідність і перспективи впровадження стандарту Належної аптечної практики в нашій країні присутнім доповів голова Державної служби України з лікарських засобів Олексій Соловйов.Доповідач наголосив на пріоритетності забезпечення якості ліків на всіх етапах — від виробництва до застосування і зазначив, що досягти цього допоможе впровадження відповідних належних практик, більшість з яких вже прийняті та діють.

«Враховуючи той факт, що Україна поступово наближається до стандартів фармацевтичних практик, які діють у Європейському Союзі, введення стандарту Належної аптечної практики в нашій країні — питання найближчого майбутнього», — такий висновок зробив Олексій Станіславович.

Голова Держлікслужби нагадав, що спільну настанову Належної аптечної практики прийнято Всесвітньою організацією охорони здоров’я (ВООЗ) і Міжнародною фармацевтичною організацією (МФО). Цей документ дає визначення GPP як аптечної практики, що відповідає потребам людей, які користуються послугами фармацевтів, у наданні оптимальної допомоги, заснованої на принципах доказової медицини. Сама по собі настанова GPP не встановлює національних стандартів, а надає керівництво із конкретних ролей, функцій і дій, які сприяють виконанню місії аптечної практики в новому тисячолітті. Отже, у різних країнах правила Належної аптечної практики мають різний вигляд. Звісно, фармацевтичну спільноту України турбують питання особливостей введення стандартів Належної аптечної практики в нашій країні та процес імплементації цих стандартів у Ліцензійні умови.

Відповідаючи на актуальні запитання, Олексій Соловйов зауважив, що аптека — заклад охорони здоров’я, і в цьому полягає його основна роль у суспільстві: «Нам знову необхідно нагадати, що продаж ліків — це не звичайний бізнес, не мета, а засіб. І засіб не тільки для лікування захворювань, але й для їх профілактики».

Фокус на пацієнта

Тему впровадження в Україні правил Належної аптечної практики та фармацевтичної допомоги продовжила розглядати директор Департаменту стандартизації медичних послуг Державного підприємства «Український фармацевтичний інститут якості» Олена Ліщишина. Вона розповіла про перші кроки, зроблені в цьому напрямку, і проаналізувала набутий досвід.

Олена Ліщишина нагадала, що принципи доказової медицини є необхідним підґрунтям для праці аптекаря, який має користуватися ними у власній роботі й обмінюватися досвідом із колегами. Адже підвищення якості фармацевтичної допомоги безпосередньо впливає на покращення стану здоров’я пацієнтів. Учасники конференції з цікавістю слухали розповідь пані Ліщишиної про концепцію фармацевта «семи зірок», яку було запропоновано ВООЗ і вдосконалено МФО у 2000 р. Концепція покладає на праців-ника аптеки наступні обов’язки: піклування про пацієнта, прийняття рішень, навички спілкування, менеджмент, безперервне підвищення кваліфікації, наставництво й лідерство.

Доповідач розповіла, що усі накази, які було прийнято МОЗ України із 1993 р. та які безпосередньо стосуються аптечної практики, відповідають вимогам GPP. Єдиний недолік, що необхідно привести у відповідність із GPP, — це саме фокус на пацієнта. Правила Належної аптечної практики покладають на працівника аптеки важливе завдання — охорону суспільного здоров’я. Вони передбачають більш широке коло обов’язків у веденні терапії пацієнтів, відповідальність за надання достовірної та об’єктивної інформації щодо лікарських засобів та їх застосування, активну участь у профілактиці захворювань і пропагуванні здорового способу життя.

На конференції обговорювали також інші нагальні питання аптечної галузі. Кожна доповідь викликала емоційний відгук присутніх. Як завжди, співробітники ДП «УФІЯ» продемонстрували високий рівень організації заходу, професійний і сучасний підхід до вибору тем і доповідачів.

Отже, зростаймо разом до належної аптечної практики!

«Фармацевт Практик» #10′  2012

https://rx.ua
ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ