Про «листи щастя» та «чорну мітку»
Нещодавно до нашої аптеки вбігла дуже схвильована пані й з порога зарепетувала до провізора: «Ви мені продали дитячий крем із чорним квадратом. Я вже ним свого синочка намастила. Що ж тепер буде з бідолашною дитиною?»
Думка народу
Напевно, багатьом із нас доводилося отримувати електронного «листа щастя» такого змісту: «Ви колись звертали увагу, що на кожному тюбику, наприклад із кремом, обов’язково є квадратик? Він буває темного кольору: чорним, темно-коричневим, темно-синім, темно-бордовим, а також ЧЕРВОНИМ і ЗЕЛЕНИМ. Що ж це означає? Темний квадратик вказує, що продукт, який міститься в тубі, повністю складається з ХІМІЧНИХ речовин! ЧЕРВОНИЙ квадратик — із 70% ХІМІЧНИХ і 30% НАТУРАЛЬНИХ компонентів. ЗЕЛЕНИЙ квадратик — це натуральний продукт БЕЗ ХІМІЇ!».
От стурбовані мами немовлят ретельно вишукують креми виключно із зеленою міткою.
Правда від виробника
Для з’ясування ситуації ми звернулися до однієї із парфумерно-косметичних фабрик м. Харкова. Ось які пояснення нам надали на цьому виробництві: «На зворотному боці більшості туб (але необов’язково всіх) є кольорові позначки — білі, чорні, червоні, зелені та ін. Їхній колір відповідає загальному дизайну упаковки, а не складу того, що міститься в тубі. Ця позначка — технологічний елемент виробництва. Із бобіни виходить безперервна стрічка (фольга), на яку з одного боку вже нанесено малюнок або напис (наприклад, «зубна паста»). Стрічка потрапляє у верстат, який відрізає шматочок і робить із нього заготовку для тюбика (тобто загортає, а потім склеює чи сплавляє кінці). На наступному етапі на тюбик, що просувається по конвеєру, накручується ковпачок. У тубу, встановлену ковпачком донизу, заливають зубну пасту, крем, мазь або іншу масу. Верхній край загортають і позначають дату. Кольорова мітка необхідна для точності відрізу, щоб не вийшло так, що на тюбику буде написано «на паста зуб».
Перевірте туби в своїй аптеці. Колір смужки завжди збігається з кольором основного напису! От і вся премудрість.
Сучасні туби та їхні переваги
Ми, працівники аптек, — люди з освітою. Отже, беремо в руки тубу й аргументовано відповідаємо стурбованій пані, що для хвилювання немає причин. Також можна додати, що ця форма випуску (туба) має неабиякі переваги.
- Зручність застосування. Необхідну кількість продукту (наприклад мазі) можна витиснути безпосередньо в місці застосування.
- Високі бар’єрні властивості. Туба надійно захищає діючу речовину від впливу навколишнього середовища — світла, кисню, забруднення бактеріями та ін.
- Економічність. Вміст туби можна використати практично повністю.
- Індивідуальний вигляд продукції. Повнокольоровий друк, тиснення, нанесення об’ємних зображень, лакування, прозорі віконця в тілі туби дозволяють створити імідж конкретного продукту.
Екологічність. Приблизно 80% полімерних туб виготовляють із переробленого пластику (post-consumer recycled — PCR). Туби й ковпачки виробляють із матеріалів, які здатні біодеградувати.
Світлана Довбня, провізор
ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ ТУБИ
Винахідником туби вважається американський художник-портретист Джон Ренд, який 1841 року запатентував «удосконалений посуд для зберігання фарб». Із 1891 року «Колгейт Компані» почала фасувати в туби зубну пасту та креми.
Спочатку туби виробляли з олова та свинцю. Із часом, через високу вартість олова й токсичність свинцю, їх почали виготовляти з алюмінію, а згодом — із полімерних матеріалів. Сьогодні тубу (тюбик) використовують для пакування пастоподібних продуктів у багатьох галузях промисловості: харчовій, фармацевтичній, косметичній, хімічній та ін. У них можна також наливати рідину (наприклад, клей або навіть суп для космонавтів)
«Фармацевт Практик» #09′ 2012