Промоція лікарських засобів в інтернеті
Сьогодні, якщо чогось не можна знайти в інтернеті, то можна вважати, що його просто не існує. Це, звичайно, стосується і лікарських засобів. Але розміщення будь-якої інформації про ліки має безліч юридичних тонкощів і в офлайні. Як просувати лікарські засоби через вебсайти, соціальні мережі, мобільні додатки та блогерів, як проводити акції та розміщати контекстну рекламу таким чином, щоб не викликати питань з боку контролюючих органів? У жовтні цього року юридична компанія «Правовий Альянс» дає відповіді на ці питання на серії із трьох семінарів «Реклама і промоція лікарських засобів в інтернеті: детально про найголовніше». Мета заходів — озброїти учасників фармринку знаннями та досвідом правозастосування у цій непевній сфері. Семінари проводять Олексій Бежевець (адвокат, партнер), Андрій Горбатенко (адвокат, партнер), Наталія Абрамович (медіатор, юрист), Христина Сушкевич (юрист). Зафіксуємо ключові моменти, які прозвучали на семінарах
Промоція ОТС-препаратів через вебсайти
Реклама в інтернеті ОТС-препаратів, якщо вони не внесені до переліку лікарських засобів, заборонених до рекламування, дозволена. Реклама в інтернеті ОТС-препаратів не має окремого правового регулювання та повинна відповідати тим самим умовам, що й при інших формах та способах розповсюдження.
Реклама ОТС-препаратів може розміщуватися на вебсторінках, лендингах, незалежних інформаційних порталах тощо. Вона має бути чітко відокремлена від іншої інформації та розміщена під рубрикою «Реклама» чи «На правах реклами». В рекламі лікарських засобів ОТС-групи, як і в будь-якій іншій рекламі, заборонено розміщувати дискримінаційні твердження, закликати до дій, які можуть спричинити порушення законодавства, завдати шкоди здоров’ю або життю людей та/чи довкіллю; використовувати або імітувати зображення Державного Герба України, Державного Прапора України, державних символів інших держав та міжнародних організацій; вміщувати зображення фізичної особи або використовувати її ім’я без письмової згоди цієї особи; використовувати елементи жорстокості, насильства та ін.
Реклама ОТС-препаратів має обов’язково супроводжуватися дисклеймерами: «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я» (не менше 15% площі реклами); «Перед застосуванням необхідно проконсультуватися з лікарем»; «Реклама лікарського засобу/виробу медичного призначення»; «Перед застосуванням необхідно ознайомитись з інструкцією для медичного застосування». Заборонено використовувати в рекламі твердження, що консультація з фахівцем не є необхідною, використання лікарського засобу гарантує лікувальний ефект; лікарський – це харчовий товар тощо. Не можна порівнювати з іншими лікарськими засобами, використовувати або посилатися на рекомендації медпрацівників, науковців, медичних закладів. Заборонено використання зображень і згадок імен популярних людей, героїв кіно-, теле- та анімаційних фільмів, авторитетних організацій.
Приводом для претензій з боку Антимонопольного комітету України щодо недобросовісної конкуренції може бути використання в рекламі лікарських засобів слів із суб’єктивним відтінком «швидко», «легко», «знімає біль», «полегшує» (якщо це прямо не передбачено інструкцією для медичного застосування препарату), «швидкий ефект лікування», «унікальний» та ін.
Промоція Rx-препаратів через вебсайти, інформаційні портали
Реклама рецептурного (Rx) лікарського засобу, як відомо, дозволена за двох умов: вона має бути розміщена у спеціалізованих виданнях, призначених для медичних установ та лікарів; вона має розповсюджуватись на семінарах, конференціях, симпозіумах з медичної тематики.
Спеціалізовані електронні видання. Вебсайт можна розглядати як електронне видання — для цього він не потребує обов’язкової реєстрації як ЗМІ. Але в чинному законодавстві України не міститься визначення ані «спеціалізованого видання», ані «спеціалізованого електронного видання». Критеріями (офіційне тлумачення відсутнє), що визначають електронне видання як спеціалізоване, можуть бути такі:
- Зазначення на вебсайті та в умовах користування дисклеймера: «Вебсайт _______ є спеціалізованим електронним виданням з медичної тематики та призначений виключно для лікарів і медичних установ».
- Дотримання медичної тематики вебсайту та обов’язкова верифікація користувачів з метою надання доступу виключно лікарям та медичним установам.
- Зазначення на вебсайті ключових ознак видання: головного редактора, складу редакційної колегії, редакційної політики тощо.
Для верифікації користувачів сайту, тобто для того, щоб переконатися, що розміщена інформація дійсно буде доступна виключно лікарям, можна використовувати такі інструменти:
- Спливаюче вікно «Я — лікар», на якому треба натиснути кнопку «так» («підтвердити») або «ні» та отримати доступ до інформації лише за умови згоди;
- Реєстраційна форма (П.І.Б., місце роботи, посада, контактні дані).
- QUIZ (експрес-тест) –– перелік з 3–5 питань на медичну тематику, правильні відповіді на які протягом обмеженого часу (до 5 хв) можуть надати лише особи з медичною освітою.
Ще один варіант промоції лікарських засобів в інтернеті – використання вебсайтів як платформ для розміщення інформації про продукцію в порядку ст. 15 ЗУ «Про захист прав споживачів». Цей варіант заснований на праві надавати споживачу інформацію про продукцію за його згодою, але ця інформація не повинна носити характер реклами. На такому вебсайті має бути спливаюче вікно, яке споживач бачить до відкриття доступу до змісту вебсайту; у вікні споживач зазначає, що згоден на отримання інформації засобами дистанційного зв’язку. Інформацію на вебсайті розміщує саме виробник або продавець. Також на вебсайті має бути зазначена обов’язкова інформація, передбачена ст. 15 ЗУ «Про захист прав споживачів». Вебсайт не повинен містити рекламних матеріалів і слоганів. На вебсайті або в умовах користування треба розмістити такі застереження: «На вебсайті розміщено загальну інформацію про продукцію, яка жодним чином не замінює консультацію лікаря та зміст інструкції для медичного застосування лікарського засобу», «Інформація про продукцію (лікарські засоби) розміщена на цьому сайті у порядку ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів», «Інформація про продукцію, розміщена на цьому сайті, не є рекламою».
Інформація, яку отримує споживач (наявність індивідуального запиту є обов’язковою), повинна містити назву товару, знак для товарів і послуг; дані про основні властивості продукції; номінальну кількість, умови використання; відомості про вміст шкідливих для здоров’я речовин; позначку про наявність у складі продукції генетично модифікованих організмів; дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції; дату виготовлення; відомості про умови зберігання; гарантійні зобов’язання виробника (виконавця); правила та умови ефективного і безпечного використання продукції; строк придатності; координати виробника (виконавця, продавця).
Для промоції лікарських засобів можуть бути також використані вебсайти як платформи для вебінарів та навчання спеціалістів у сфері охорони здоров’я. Для промоції безрецептурних препаратів можна використовувати заходи з будь-якої тематики для будь-якої аудиторії, тоді як рецептурні препарати можна промотувати лише на заходах, призначених для спеціалістів у сфері охорони здоров’я. В другому випадку необхідною є верифікація користувачів шляхом реєстрації або надання унікальних посилань на вебінар чи навчальну платформу.
Акції та знижки
Вживати поняття «знижка» або інше аналогічне поняття можна лише:
- по відношенню до продукції, яку безпосередньо реалізує суб’єкт господарювання,
- якщо знижка застосовується протягом визначеного та обмеженого періоду часу,
- якщо ціна продукції є нижчою від її звичайної ціни.
Розміщуючи в інтернеті інформацію про знижки, треба обов’язково вказувати відомості про місце, дату початку і закінчення знижки чи розпродажу, а також про співвідношення розміру знижки до попередньої ціни реалізації товару. Якщо умови, місце і період проведення тієї чи іншої акції змінюються, то інформація про ці зміни повинна бути представлена у тому самому порядку, в якому вона була розповсюджена.
Контекстна реклама
Контекстна реклама – це різновид реклами в мережі інтернет, що демонструють користувачу відповідно до змісту вебсторінок, які він відвідував. Вона може бути представлена текстом, банером або відеороликом. Контекстна реклама дозволена лише для ОТС-препаратів. Важливе застереження: у контекстній рекламі не можна використовувати торгове найменування конкурента, адже це є порушенням законодавства про рекламу, про захист від недобросовісної конкуренції, а також у сфері інтелектуальної власності.
Доменні імена вебсайтів
Доменне ім’я, що містить самостійну інформацію про торгове найменування та/або діючу речовину рецептурного лікарського засобу, розглядають як рекламу лікарського засобу. Отже, використання торгової марки або найменування лікарського засобу в доменному імені у незмінному вигляді дозволено для ОТС-препаратів та заборонено для Rх-препаратів. Для рецептурних засобів можливі такі рішення щодо доменних імен:
- використання частини торгового найменування або його модифікації, якщо вони не дозволяють ідентифікувати назву лікарського засобу,
- найменування проблематики або захворювання, з яким пов’язаний відповідний лікарський засіб.
Варто пам’ятати, що об’єкти, розміщені на вебсайтах (зображення, фото, відео, графічні та текстові матеріали), охороняються правами інтелектуальної власності. Отже, з одного боку, при створенні та використанні вебсайту необхідно переконатись у відсутності порушень прав інтелектуальної власності третіх осіб, а з іншого – вжити заходів для охорони власних прав на контент вебсайту – розмістити «Умови користування сайтом» з розділом «Права інтелектуальної власності».
Промоція лікарських засобів у соціальних мережах
Окреме правове регулювання промоції лікарських засобів у соціальних мережах –– Facebook, Instagram, Twitter, YouTube – відсутнє. Отже, розміщуючи рекламу або будь-яку інформацію про лікарський засіб в соціальних мережах, необхідно спиратися на Закон України «Про рекламу» (загальні положення та ст. 21), а також умови користування конкретною соціальною мережею.
RX-препарати у соціальних мережах можна просувати такими шляхами (офіційне тлумачення відсутнє):
- особиста думка фізичної особи,
- інформація про проблематику,
- інформація про компанію без згадки лікарських засобів,
- індивідуально спрямована інформація.
ОТС-препарати у соціальних мережах можна просувати тими ж методами, що й Rx-препарати, а також шляхом реклами, яка має відповідати загальним вимогам та обмеженням щодо реклами лікарських засобів, а також містити обов’язкові дисклеймери (див. вище розділ «Промоція ОТС- препаратів через вебсайти»).
Фізична особа може вільно висловлювати думку про будь-який лікарський засіб. На такі публікації не поширюється законодавство в сфері реклами, якщо фізичною особою не було отримано в обмін на рекомендацію товару будь-якої вигоди та якщо публікація особистої думки/рекомендації фізичної особи щодо відповідного товару не є результатом здійснення нею підприємницької діяльності, спрямованої на отримання прибутку внаслідок публікації такої думки/рекомендації. Виключенням є медичні та фармацевтичні працівники – їм заборонено рекламувати будь-які лікарські засоби, в тому числі безрецептурні. Як відомо, медичні і фармацевтичні працівники під час здійснення ними професійної діяльності не мають права рекламувати лікарські засоби, вироби медичного призначення, у тому числі виписувати лікарські засоби на бланках, що містять інформацію рекламного характеру, та зазначати виробників лікарських засобів (торговельних марок). Тому, якщо на сторінці у соціальній мережі особа позиціонує себе як лікаря або фармацевта/провізора, то складно визначити, чи здійснює така особа професійну діяльність під час розміщення інформації у соціальній мережі, чи ні.
В певних випадках доцільним є просування лікарських засобів шляхом поширення інформації про проблему, яку може вирішити цей препарат. Подібні публікації підтримують інтерес та обізнаність споживачів щодо проблематики, з якої пов’язаний лікарський засіб. Але щодо Rx-препаратів ця інформація не повинна містити найменування, знаки для товарів і послуг, назву діючої речовини або МНН рецептурних лікарських засобів. Така інформація не вважається рекламою, якщо не містить інформації про товар.
Якщо з метою промоції лікарського препарату в інтернеті розміщується інформація про компанію, то вона не повинна містити найменування, знак для товарів і послуг, назву діючої речовини або МНН рецептурних лікарських засобів. Така інформація вважатиметься рекламою компанії, а не лікарських засобів, якщо не міститиме інформації про товар. Вона може стосуватися будь-якої сфери діяльності компанії, окрім фармацевтичної, і бути спрямована на підтримку інтересу та обізнаності споживачів щодо діяльності компанії та її цінностей. Такі публікації можуть містити будь-яку інформацію про ОТС-препарати, яка відповідає вимогам до реклами лікарських засобів.
Індивідуально спрямована інформація не є рекламою, адже спрямована на задоволення інтересів конкретної особи. Надається вона у відповідь на індивідуальний запит та повинна відповідати його змісту і потребам одержувача такої інформації. Для Rх-препаратів відповідь на індивідуальний запит не повинна бути відкритою для інших осіб.
Спонсорство
Для просування свого імені, найменування, знака для товарів і послуг фізичні та юридичні особи можуть ставати спонсорами, тобто надавати добровільну матеріальну, фінансову, організаційну та іншу підтримку задля отримання взаємної вигоди (нагадаємо, що на відміну від спонсорства благодійна допомога не передбачає отримання вигоди благодійником). У матеріалах, які створені за участю спонсорів, заборонено наводити будь-яку інформацію рекламного характеру про спонсора та/або його товари, крім імені чи найменування та знака для товарів і послуг спонсорів. Якщо інформація про спонсора фігурує у відеоролику, кадри відео повинні бути зареєстровані як знак для товарів та послуг або подані на реєстрацію на момент показу.
Робота з блогерами
Як відомо, у рекламі лікарських засобів, виробів медичного призначення та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації забороняється розміщення зображень і згадок імен популярних людей, героїв кіно-, теле- та анімаційних фільмів, авторитетних організацій. З іншого боку, окреме правове регулювання промоції лікарських засобів через блогерів відсутнє.
Для ОТС-препаратів промоція через блогерів може мати форму посту в соціальній мережі; stories (розпаковка; розмовне відео; фото; розміщення тегів та посилань); продакт-плейсмент у відео (як з окремим згадуванням препарату, так і виключно з візуальним розміщенням); власні рекомендації, поради у коментарях, у відповідь на питання інших користувачів.
Для RX-препаратів ті самі форми промоції можливі виключно як особиста думка/рекомендація фізичної особи або у відповідь на індивідуальний запит (не коментар, а запит в особистому листуванні).
На семінарах ЮК «Правовий Альянс» були розглянуті приклади можливих та заборонених форм промоції лікарських засобів в інтернеті. Юристи компанії відповіли на численні запитання операторів фармринку.
Підготувала Тетяна Ткаченко
Фото надані ЮК “Правовий Альянс”