Ринок аптечних продажів у 2020 році. Підсумки
Загальна характеристика ринку
Те, що відбувалося 2020 р., питання риторичне — почалася пандемія і, на жаль, триває. Власне кажучи, вона була і є основним фактором, що визначає поведінку ринку. Якщо наприкінці 2019 р. ми очікували на зростання ринку в межах 3–5% із урахуванням тодішніх дефляційних процесів і зменшення особистих доходів населення, то вже за підсумками І кварталу робили висновки, що продажі будуть безумовно вищими, ніж очікувалося. Ринок пережив піки ажіотажного попиту в лютому–березні, пройшов період стагнації в квітні–червні і повернувся знову в режим зростання споживчого попиту з вересня до грудня включно. Наочно це зображено на рис. 1. Загальний обсяг аптечних продажів становив 97,5 млрд грн, а темп його приросту порівняно з показником попереднього року сягнув 18%. Відзначимо, що споживчий попит фактично не змінився і зріс на 0,7% (рік до року). Якщо точніше, то попит збільшувався у сегментах, які тією чи іншою мірою пов’язані з пандемією, в інших — або спостерігали флет, або легку негативну динаміку.
Що стало рушійною силою такого значного зростання?
Розглянемо по черзі вплив усіх проаналізованих нами факторів. Як вже було сказано, зміна продажів відбувалася неоднаково в різних товарних групах (рис. 2). Лідером у швидкості зростання продажу став сегмент «біологічно активних речовин» (БАР), який за рік зріс на 44,8% (Isv = 1,448). Зрозуміло, що зросли продажі у сегменті «медичні вироби».
Зростання продажів у найбільшій товарній групі «лікарські засоби» становило 17%, що й визначило рівень продажів для всього ринку. І це не дивно, адже частка сегмента становить 80% від обсягу всіх продажів.
Детальніше заглиблюватися не варто, адже все наочно зображено на рис. 2. Обмежимося констатацією того, що ринок стосовно товарних груп зростав нерівномірно і залежав від ступеня залученості сегмента в процеси, спричинені пандемією.
Другою не менш важливою складовою збільшення товарообігу стала інфляція. На рис. 2 її відображено через індекс ціни (Ip). Якщо рік країна закрила з показником інфляції 1,05 (5%), то інфляція цін на ринку аптечних продажів становила 1,079, тобто майже 8%. І це середньорічні показники. Насправді маховик, який почав розкручуватися в перші місяці року, продовжував нарощувати оберти. Для більшої наочності ми скористалися методикою візуалізації, запропонованою Федеральним резервним банком США (Сент-Луїс). Результати аналізу наведено на рис. 3.
Щомісяця аналізуючи рівень цін, ми ще у другій половині 2019 р. побачили, що в деяких товарних групах розпочався процес прискорення інфляції. Спочатку це були товарні групи, які безпосередньо або опосередковано були пов’язані з пандемією, а в другій половині 2020 р. вперед вийшли всі сегменти без винятку. Як бачимо, у 2021 р. все тільки починається. Але це окрема історія.
Третім важливим фактором зростання товарообігу було підвищення попиту. В цілому попит впливав на товарообіг так само, як і зростання цін. Індекс попиту становив 1,076, тобто споживання товарів з групи постійного асортименту зросло на 7,6%. І це дуже багато. Зазвичай річні індекси попиту в Україні не перевищують одиницю або дорівнюють їй. Інакше кажучи, попит з року в рік або демонструє свою сталість, або показники поступово знижуються.
Продовжуючи аналізувати споживчий попит і його вплив на загальний товарообіг ринку, зупинимось на сегменті БАР (в народі — БАДів). Торік вони демонстрували дуже істотне зростання (окремий попит спостерігався на товари, які містять вітамін D3 і мікроелементи). За деякими позиціями зростання налічувало сотні, наближаючись до тисячі відсотків!
Відповідно частка товарної групи БАР не тільки продовжила зростання, а й змінила тренд на експоненціальний, але це тимчасово (рис. 4). Якщо 2019 р. пайовий внесок групи становив 5%, то вже у грудні 2020 р. досяг частки близько 9%. Зростання цін у цьому сегменті супроводжувалося бурхливим підвищенням попиту, який становив 27,4% на товари постійного складу групи.
Лідером у зростанні попиту був сегмент деззасобів, попит на які, з огляду на зрозумілі причини, зріс на 68,6%. Отже, приріст попиту був другим за силою фактором впливу на товарообіг.
Четвертою складовою зміни обсягу продажів ринку була структура продажів. На рис. 2 вона представлена як Ivc — індекс змінного складу, який враховує вплив товарів, що прийшли на ринок зі своїми продажами і попитом, і товарів, які зникли 2020 р. з прилавків. Зрозуміло, чому показник досяг найбільш високих значень в сегментах «БАР», «медичні вироби», «медтехніки» і «деззасобів».
Оскільки вихід на ринок товарів у цих групах істотно простіший, ніж в «лікарських засобах», ми побачили безліч нових назв, виробів і засобів. Підсумковий вплив цього фактора на товарообіг був незначним, у межах 2%, але в окремих групах виявився суттєвим і сягав 60% («деззасоби»).
Отже, ми більш повно почали розуміти процеси, які впливають на зростання роздрібного товарообігу.
Спинившись на «персоналіях», традиційно розглянемо лідерів продажу в найбільших товарних сегментах.
На рис. 5 представлено рейтинг компаній в сегменті «лікарські засоби». Відзначимо, що рейтингування проводилося щодо корпорацій, а не маркетингових організацій. Позиції компаній першої десятки здебільшого достатньо консервативні. Винятком стала компанія «Тева», що піднялася вище на дві сходинки, посівши 8-ме місце. «Київський вітамінний завод» і «Сандоз» помінялися місцями. Покращили рейтингові позиції компанії «Пфайзер», «Інтерхім», «Еббот», «АстраЗенека» і «Лекхім».
Значну турбулентність у змінах рейтингових показників на ринку ЛЗ демонстрували і бренди. На розподілі місць відобразилася специфіка ситуації, пов’язана з пандемією (рис. 6). Без змін залишилися дві перші позиції.
Аналогічну специфіку щодо розподілу рейтингових місць продемонстрували компанії і бренди в товарній групі «БАР». Як вже було сказано, впродовж кількох років спостерігається «перетікання» товарів і, власне, попиту із сегмента «лікарські засоби» у сегмент «БАР».
Відзначене нами раніше зростання ринкової частки групи супроводжувалося не просто збільшенням обсягу продажів, а зміною структури товарного портфеля, що у значній мірі зумовило зміну співвідношення основних гравців у структурі рейтингу цієї товарної групи (див. рис. 7).
Ось як виглядає картина ринкових взаємовідношень, що відбувалися 2020 р. Додамо, несподіванки очікують нас і в 2021-му.
На епідситуацію щоразу більше будуть тиснути інфляційний фактор, зростання товарних ризиків у відповідних групах, вихід на ринок нових гравців, зниження купівельної здатності населення на фоні ослаблення гривні, збільшення бюджетного дефіциту тощо. Але про це — вже наступного разу.
Сергій Єрьоменко, директор компанії «Бізнес-Кредит»