АктуальноПсихологіяСтатті

Співбесіда: дрібниць не буває

22/02/2021

Не всі бізнеси витримали майже річний карантин, багато хто стикнувся з проблемою пошуку нової роботи. Коли резюме розіслані, перші телефонні переговори пройдені, вас запрошують на співбесіду. Замість нервово ходити з кутка в куток, подумайте про те, як підготуватись до цієї важливої події

Правило 1. Не відмовляйтесь від співбесіди

Навіть якщо запропоноване місце не є посадою вашої мрії, обов’язково погоджуйтесь. Такі переговори допоможуть скорегувати свою поведінку, позбутися страхів від зустрічі з потенційним роботодавцем, навчитися формулювати відповіді на найпоширеніші питання та й взагалі правильно презентувати себе. Ці навички стануть в нагоді, коли ви дійсно будете претендувати на омріяну посаду.

Правило 2. Імідж: нюанси важливі

«Головне – професіоналізм», – скажете ви і вважайте, що вже програли. Чомусь про те, що по розуму випроваджують, пам’ятають усі. Але те, що зустрічають все ж таки по одежі, ми намагаємось не думати.

Для співбесіди оберіть майже новий і відповідний за розміром костюм. «Майже новим» вважається одяг, куплений не більше двох років тому, який одягали не більше десятка разів. Купити щось нове спеціально для цього випадку – не найкраща думка. Річ, куплена поспіхом, не буде сидіти природно, це не додасть вам впевненості, і ви не зможете випромінювати позитивний настрій.

Намагайтеся уникати яскравих великих малюнків. Жовті і червоні кольори, як і веселенькі принти, для співбесіди не бажані. HR-менеджери і керівники всіх національностей і сфер бізнесу більш прихильні до кандидатів у білих сорочках. Якщо у вас такої нема, підберіть сорочку без малюнка, пастельного тону.

Приділіть увагу аксесуарам. Поменше яскравих і неординарних деталей. До таких можна віднести, наприклад, значки з емблемами нікому невідомих організацій на лацкані піджака, сумки та часи, які є копіями відомих брендів, масивні персні, золоті ланцюги. Доречною буде обручка як ознака вашого стабільного сімейного стану.

Документи бажано приносити в пластиковій папці «портфоліо», яка дозволяє швидко перегорнути і продемонструвати її вміст. Папери повинні бути в ідеальному порядку. І ніяких потертих щоденників з плямами на сторінках! Тоді роботодавець вирішить, що такий самий порядок ви перенесете на своє робоче місце.

Портрет ідеального кандидата довершить легкий аромат парфумів. Нанесіть його за пару годин до співбесіди, щоб запах був ледь помітним.

Правило 3. Готуйтесь заздалегідь

Перед «боєм» треба гарно відпочити. Нічого міцнішого за кефір за день до співбесіди. Якщо ви сильно нервуєте, випийте заспокійливе ввечері. Почувати себе краще допоможе нормальний 8-годинний сон. Зранку зробіть неінтенсивну зарядку. Легкий і поживний сніданок підтримає вашу енергію.

Розрахуйте час, необхідний для того, щоб прийти на 10–15 хв раніше, ніж вам призначено. Якщо адреса вам не досить знайома, виходьте на пів години раніше, ніж планували. Краще вийти «із запасом» і, не поспішаючи, подумки прорепетирувати зустріч, ніж вбігти в кабінет останньої хвилини чи, ще гірше, запізнитись. У гарного кандидата все повинно бути передбачено і підготовлено. При цьому будьте готові до того, що вас можуть змусити чекати.

Правило 4. Ефект першого враження

Пам’ятайте, що думка, яка сформувалася в перші хвилини зустрічі, впливає на подальшу оцінку вашої діяльності і особистості. Привітання, інтонації, тембр голосу, посмішка, потискання руки –– все це має значення. Будьте впевненими і привітними, слідкуйте за тим, щоб у ваших словах не звучали ноти підлещування.

Якщо вас запросили до кабінету та не запропонували сісти, виберіть самі найкраще місце і сідайте. Якщо стілець стоїть далеко, присуньте його так, як вам зручно.

Не обманюйтесь нейтральним питанням: «Чи легко ви нас знайшли?» Можливо, це нехитрий тест на занудність. Тому або просто скажіть: «Так», або елегантно пожартуйте. Кандидатів, які докладно і жалібно розповідають про квест із пошуком хитро замаскованого офісу, не чекає нічого хорошого.

Правило 5. Підготуйте відповіді на поширеніші питання

Опитування може бути усним або вам запропонують заповнити анкету. У кожного з таких методів є свої плюси. Під час розмови віч-на-віч роботодавець багато інформації отримає від невербальних сигналів, що ви будете продукувати. Якщо ваше кредо «розмовний жанр», то це широке поле для того, щоб показати себе з кращого боку. Навпаки, відповідаючи письмово, є час на те, щоб зважити відповіді. У будь-якому випадку відповідати потрібно правду … але не всю.

Давайте розглянемо відповіді на деякі з них.

Чому ви вирішили піти з останнього місця роботи?

«Досліджував/ла ринок і зрозумів/ла, що здатний/а на більше. Маю необхідний досвід, то вирішив/ла, що він може бути корисний іншим людям». Імпровізуйте на ці теми не більше 3 хв.

У чому полягали ваші обов’язки на останньому робочому місці?

На це питання відповідь повинна бути конкретна. Описувати досягнення слід яскраво. У вашій оповіді повинні звучати натхненні, радісні інтонації, які свідчать про те, що ви любите і вмієте працювати. Якщо відповідаєте на це питання письмово, пишіть розлого, не економте на подробицях.

Чим вам подобалося ваше останнє місце роботи?

Ось тут забудьте про правду і конкретику. Не потрібно розповідати, що найбільше вам подобається їздити на службовому автомобілі у власних справах та безконтрольний доступ до інтернету. На питання відповідайте стисло. Розкажіть, що цінуєте надані умови для реалізації вашого творчого потенціалу і допитливості, а також можливості для прояву ініціативи.

Що вам подобалося і не подобалося у вашому керівникові?

Нехай навіть ваш останній бос деспот, не треба про це говорити всьому світу. Представте його далекоглядним керівником, який вміє приймати рішення.

Чим ви хотіли б займатися?

Скажіть правду. А раптом у цій фірмі вам дозволять реалізувати вашу мрію?! Про всяк випадок додайте дещо із поширених обов’язків посади, на яку претендуєте. Ознайомтесь заздалегідь із функціями, які має виконувати така людина.

Ваше найбільше досягнення?

Не соромтеся, перераховуйте всі «домашні заготовки».

Ваші недоліки?

Не варто перераховувати всі. Роботодавець і не очікує від вас на 100% правдивої відповіді. Як головну ваду можете назвати трудоголізм. А ще зізнайтеся, що ви ганебно уникаєте душевних бесід з колегами.

Чому ви вирішили перейти на нове місце роботи?

Відповідаючи, будьте особливо обережні. Ви можете повторити банальні слова: «Відчув/ла, що переріс/переросла свою нинішню посаду, тому вирішив/ла шукати нові можливості». Але врахуйте, що ваші співрозмовники чули таку фразу багато разів. Доповніть це поширене висловлювання оригінальною, але правдоподібною історією. Якщо компанія, в яку ви збираєтеся перейти, входить до іншого сектора ринку, ніж та, в якій працювали до останнього часу, сміливо кажіть, що хочете змінити галузь.

Чого треба уникати під час співбесіди:

      • • обговорювати керівництво на колишньому місці роботи;
      • • розповідати про особисте життя, політичні та філософські погляди;
      • • дивитися на співрозмовника спідлоба і поводитись агресивно;
      • • підлещуватись до співрозмовника;
      • • вживати сленгові вирази, навіть загальноприйняті;
      • • відповідати на питання занадто докладно і довго або, навпаки, змушувати співрозмовника тягнути з вас відповіді.

Правило 6. Прописані обов’язки і зарплата

Співбесіда пройшла вдало, ви перейшли до обговорення фінансових питань. Доцільно настояти на визначенні точного обсягу роботи і розміру зарплати. Коли роботодавець вживає розпливчасті формулювання, ви можете втратити час і гроші. Зарплата залежить від ринку, розміру компанії, а також від того, є вона українською чи західною. Перевірте заздалегідь в інтернеті, на що ви можете розраховувати. Пам’ятайте, якщо просите занадто мало, HR-менеджер подумає, що ви не є визнаним фахівцем у своїй галузі і маєте занижену самооцінку. Якщо вимагаєте занадто багато, роботодавець подумає, що ви переоцінюєте себе. Будьте готові, що вам запропонують суму на 10% нижче за середньоринкову. Не впадайте у відчай, торг доречний. Досвідченим людям майже завжди вдається підняти планку на 10–20% від запропонованої суми.

Підготувала Наталія Богданів

https://rx.ua
ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ