Ставка на провізорів
Досвідчений і кваліфікований персонал — головна цінність тернопільського фармацевтичного підприємства «Рута-Фарм»
Викладатися на повну
— ТОВ «Рута-Фарм» засноване в 1994 р. як гуртова фармацевтична компанія. У цьому форматі ми працю-вали близько чотирьох років, — прига-дує історію створення підприємства його директор Андрій Дов-бенко. — Складні економічні умови кінця 90-х змусили керівництво переорієнтува-тися і зосередити свою діяльність на роздрібному ринку лікарських засобів (ЛЗ).
Базовим аптечним закладом, з якого почався новий виток розвитку підприємства вже як роздрібного, стала колишня комунальна аптека № 103 на одній із центральних вулиць Тернополя поблизу обласної лікарні. Найбільша аптека обласного центру, яка невдовзі святкуватиме півстолітній ювілей, здавна користувалася довірою і повагою мешканців міста.
Нині до складу фірми входять 23 аптечних заклади, з яких 15 повноцінних аптек, а також склад, що використовується для власних потреб і невеликого пасивного гуртового продажу.
Отже, підприємство працює за трьома напрямками: роздріб, малий гурт і виробництво в умовах аптеки. За винятком однієї аптеки (у Золочеві на Львівщині) всі підрозділи знахо-дяться в Тернополі й Терно-пільській області — у районних містах і селах. Що стосується розташу-вання, то компанія відкриває аптеки переважно поблизу торгових місць — у центрі, біля ринків і супермаркетів, а також у лікарняно-профілактичних закладах.
У базовій аптеці № 103 багато десятків років діє виробничий відділ. Відрегулювавши тарифи, підприємство зробило його незбитковим. На жаль, сьогодні дуже важко знайти фахівців з аптечного виготовлення, тому там досі працюють представники ще радянської школи з 20–40-річним стажем.
За словами Андрія Довбенка, виробнича аптека значною мірою відіграє іміджеву роль, є своєрідною живою рекламою аптечної мережі «Рута-Фарм», адже аптек із виготовленням у місті практично не залишилося. Тому про неї добре відомо всім місцевим лікарям, які лікують своїх пацієнтів за індивідуальними приписами. Навчальні заклади, які готують провізорів і фармацевтів, намагаються разом із тео-рією дати своїм студентам відповідні практичні навич-ки, тому просять виробничу аптеку прийняти їх на практику.
— Кістяк колективу аптеки № 103 складають люди за 50 із величезним професійним досвідом й унікаль-ними знан-нями. Більшість із них мають у трудовій книжці лише один запис, — приєднується до розмови начальник торгового відділу Наталія Горішна. — За довгі роки в аптеці склалися гарні традиції та міцні зв’язки з різними лікувально-профілактичними закла-дами, особ-ливо лікарями-дерматологами та офтальмологами. Тож виробничий відділ аптеки працює досить активно. Виготовлені фармацевтами ліки за індивідуальними рецептами є доб-рою альтернативою готовим лікарським формам, надто тепер, коли термін реєстрації та пере-реєстрації заводських препаратів збільшено до 60 днів.
Загалом, асортимент аптечної мережі «Рута-Фарм» достатньо широкий, проте в межах розумного, аби не вимивати обігові кошти. До того ж він не однаковий в усіх структурних підрозділах. Аптеки в центрі представляють за-гальну класичну номенклатуру ЛЗ і товарів із ПДВ. Аптечні пункти, які розміщені у медичних закладах, спеціалізуються за їхнім профілем. А деякі аптечні заклади працюють під конкретних лікарів. Наприклад, на хуторі Обори Шумського району провадять лікарську прак-тику два відомих і шанованих людьми спеціалісти — невро-патолог і гінеколог. Оскільки хутір знаходиться на межі трьох областей — Тернопільської, Рівненської і Хмельницької, то до них їде лікуватися сила-силенна на-роду. Відтак, аптека «Рута-Фарм» будує свій асортимент на призначеннях цих знаних медиків.
У цілому номенклатура структурних підрозділів компанії формується переважно за заявками самих аптекарів.
— У нас працюють на-стільки грамотні, професійні і вправні провізори, що ми вирішили зробити ставку саме на них, — пояснює головний принцип асортиментної політики підприємства Наталія Го-рішна. — Ми довіряємо своєму персо-налу, тому асортимент в аптеках добирають безпосередньо провізори. Керівництво фірми може щось рекомендувати, висувати пропозиції, однак останнє слово за персоналом. На відміну від багатьох інших фармкомпаній, де вплив людського фактора намагаються мінімізувати, у нас ставка робиться якраз на міжособис-тісні стосунки, довіру, взаєморозуміння й повагу. Натомість ціна аптечної продукції — клопіт керівництва.
— Ми не створюємо аптек-одноденок, бо націлені на перспек-тиву, — наголошує Андрій Дов-бенко. — Відкриваючи аптечний заклад, вивчаємо нове місце, аналізуємо попит, прораховуємо пішохідну доступність і, коли бачимо перспективи, починаємо вкладати гроші у роз-виток — купівлю приміщення, ремонт, гарні меблі, високоякісний товар. Наше найбільше надбання — досвід-чені та кваліфіковані кадри, які ці-нуємо й бережемо. Чітко дотримує-мося законодавства, добре розуміючи, що будь-яке дрібне порушення здатне потягти за собою закриття аптечного закладу, позбавлення ліцензії, а отже, десятки людей можуть залишитися без роботи. Тож ми ніколи не ризикуємо й не дозволяємо собі гратися з цінами.
Вартість ЛЗ, які пропонують у мережі «Рута-Фарм», перебуває у середньому ціновому сегменті. Є аптечні заклади з конкурентною ціною, є з низькою, є з вищою, що в кінцевому результаті дозволяє втримати покупців і мати засоби для подальшого розвитку. Із метою заохочення у мережі діють система знижок для різних категорій відвідувачів і накопичувальні пластикові картки.
Утім, за спостереженнями тернопільських фармацевтів, після економічної кризи ставлення людей до ЛЗ змінилося, стало відповідальнішим і виваженішим, зросла культура споживання ліків. І це правильно, бо в гонитві за прибутками навіть аптекарі почали забувати про те, що аптеки є закладами охорони здоров’я, а не примітивними торговими точками.
Нова форма, класичний зміст
Три роки тому новий заклад «Рута-Фарм» у самісінькому цент-рі міста під незвичною вивіскою «Аптека-фармамаркет» несподівано заінтригував тернополян. І що ж воно таке: звичайна аптека чи маркет краси і здоров’я? Дівчата-провізори на цент-ральній площі Тернополя роздавали перехожим журнал «Здорово» з рек-ламою нової аптеки на обкладинці й гостинно запрошували її відвідати.
— Така форма аптечного закладу була новою і для персоналу компанії, адже це перший фармамаркет у структурі ТОВ «Рута-Фарм», — розповідає завідувач аптеки-фармамаркету Людмила Іщенко. — З обов’язками у класичній аптеці ми всі були доб-ре обізнані, проте у фармамаркеті практично довелося розпочинати з нуля — вчитися, вчитися і вчитися. Насамперед, маю на увазі відпуск лікувальної косметики та надання при цьому належної фармацевтичної опіки відвідувачам.
За взірець бралися столичні фарма-маркети, однак у Києві набагато вищий рівень життя й доходів населення, тож ми почасти ризикували, не знаючи, як нововведення сприймуть у порівняно невеликому за кількістю мешканців і загалом небагатому Тернополі. На щастя, побоювання виявилися марними.
Головна особливість фармамаркету «Рута-Фарм» у тому, що вся продукція, представлена в ньому, є винятково аптечним асортиментом.
Торговий зал фармамаркету поді-лено на дві умовні зони. У першій знаходиться відділ готових лікарських форм, у другій — відділ самообслуговування з вільним доступом до товарів. Між ними — аптечна довідка, де консультації населенню, у тому числі й теле-фоном, надає заступник заві-дувача аптеки Галина Семенина, яка робить замовлення на аптеку й найкраще орієнтується в асортименті. За її словами, найчастіше споживачі цікавляться наявністю і ціною препаратів через зростання термінів реєстрації і перереєстрації, побічними діями і поєднанням з іншими медикаментами, дозами й режимом прийому, особливостями застосування у дітей і вагітних.
Отож, аби дати компетентну відповідь, необхідно постійно опрацьовувати велику кількість літератури і спілкува-тися з медичними представниками фірм-виробників із приводу нових ЛЗ, які вони виводять на ринок. Фахова консультація і фармацевтична опіка надаються кожному, хто звертається в аптечну довідку телефоном або ж безпосередньо в торговому залі аптеки. Причому провізори ніколи не беруться підміняти медиків і у разі потреби завжди рекомендують хворому відвідати лікаря.
ЛЗ у фармамаркеті зберігаються й відпускаються у повній відповідності до чинного законодавства. У від-ділі готових лікарських форм знаходяться чотири каси, тому пацієнтам не доводиться вистоювати в довгих чергах. Номенклатура готових ЛЗ становить понад три тисячі найменувань, але більшим попитом тут користу-ються безрецептурні препарати, що, зреш-тою, пояснюється місцем роз-ташування аптечного закладу — у цент-рі, далеко від лікарень і поліклінік.
Відділ самообслуговування обладнано камерами відеоспостереження, захисні рамки системи «антизлодій» встановлені на вході-виході. Також за поведінкою відвідувачів спостері-гають провізори-консультанти та провізор на касі. Торбинки та інші речі покупці можуть залишити у камері схову при вході в аптеку.
— Головне в нашій роботі — це не кількість, а якість, — зазначає Людмила Іщенко. — Індивідуальний підхід до кожного клієнта. Аптек у Терно-полі надзвичайно багато, конкуренція за відвідувачів жорстка, тож ми приваблюємо своїх покупців передусім високою культурою обслуговування, якісним сервісом. Для зручності найвибагливіших навіть запровадили послугу «Лікувальна косметика під замовлення», хоча в нашому асортименті є практично всі лінійки лікувальної косметики, представлені в Україні.
Ціновий діапазон продукції дуже широкий — від недорогих вітчизняних продуктів до світових брендів. Тому постійними відвідувачами фарма-маркету є як заможні мешканці, так і люди зі скромнішими статками, які спочатку не наважува-лися сюди приходити. Важливо, що, незалежно від ціни, уся лікувальна косметика якісна, сертифікована та зберігається в належних умовах.
Також у фармамаркеті про-понуються дитячі товари (дитяче харчування, предмети гігієни та догляду), засоби догляду за ротовою порожниною, БАДи, лікарські трави, товари медичного призначення, тонометри, глюкометри.
Персонал аптечного маркету молодий і дружний. Середній вік — 30 років. Десять провізорів, один із яких провізор-косметолог та один фармацевт, почергово виконують різні обов’язки, тобто місце роботи й відділ за ними не закріплюються раз і на-завжди.
Виявилося, це ефективно й доволі зручно — спеціалісти без проблем замінюють один одного чи то на відпуску ЛЗ, чи то у відділі самообслуговування. Що цікаво, єдиний в аптеці провізор-чоловік Микола Обізюк користується особ-ливою популярністю у покупців протилежної статі, настільки його рекомендації щодо косметичних засобів є компетентними, а результат від застосування придбаної продукції дієвим.
До слова, чимраз більше чоловіків цікавляться різними засобами догляду за шкірою й обличчям, тому у відді-лі само-обслуговування під чоловічу косметику навіть відведено окремий стенд.
«Уміння спілкуватися з людьми — це товар, який можна купити так само, як ми купуємо чай або каву. І за цей товар я готовий заплатити більше, ніж за будь-що інше», — сказав перший американський мільярдер Джон Рокфеллер. У мережі «Рута-Фарм» додаткових грошей за спілкування з відвідувачів не беруть, проте вважають своїм обов’язком повністю задовольняти потреби клієнтів.
Підготувала Лариса Дедишина