Відповідальність аптекаря і лікаря рівнозначна
Мережа аптек «Медицина для Вас» — єдина компанія в Миколаєві, що працює у форматі фармамаркету.
Якість — у кожній таблетці
— Наше підприємство з’явилося на фармацевтичній карті міста у 1998 р., — розповідає директор мережі аптек «Медицина для Вас» Юрій Драгой. — В обласному центрі розташовані 19 аптечних закладів безпосередньо, і один — в райцентрі Березанка. Маємо один аптечний кіоск і три аптечних пункти, всі інші структурні підрозділи — повноцінні аптеки.
Назвою аптечної мережі «Медицина для Вас» керівництво насамперед вирішило підкреслити належність компанії до сфери охорони здоров’я. Попри певне традиційне протистояння медицини і фармації, тут вважають, що лікарі і працівники аптек роблять спільну справу — дбають про здоров’я людей. І хоча у лікарняно-профілактичних закладах знаходиться лише три структурних підрозділи фірми, лікарі довіряють добре знаній в Миколаєві торговій марці.
Аптека доступніша, ніж поліклініка чи лікарня. Очевидно, це не зовсім правильно, але так вже склалося, тому саме аптекар повинен реально оцінити ситуацію: зі складною проблемою скерувати до спеціаліста, з простішою — допомогти впоратися самотужки. Ось чому у компанії вважають, що відповідальність лікаря і фармацевта за здоров’я пацієнта є рівнозначною.
Яскраві корпоративні кольори — червоний, білий, зелений, вивіски з великими літерами й логотипом аптек здалеку привертають увагу перехожих. Зайшовши до середини, ви також не розчаруєтеся. Просторі приміщення, багато світла, зі смаком оформлені вітрини та комфортні куточки для відпочинку покупців, уважні й привітні працівники першого столу. Схоже, тут чекали саме на вас!
До вибору місця відкриття аптечних закладів компанія підходила дуже прискіпливо. Аптеки працюють у кожному районі міста, у густонаселених спальних мікрорайонах, поблизу людних перехресть, стихійних ринків. На думку директора мережі, особливо вдалим виявився експериментальний маркетинговий хід щодо розташування аптек на широкому проспекті навпроти одна одної. Здавалося б, навіщо самим собі створювати конкуренцію? А на ділі вийшла така собі безкоштовна промоція: дві великі вивіски по обидва боки вулиці цілковито замінюють рекламні біл-борди. Крім того, товарообіг у двох аптечних закладах залишається високим, як і середня вартість чеку, бо відвідують їх різні категорії клієнтів.
Перший аптечний супермаркет площею понад 170 м2 в Миколаєві також з’явився під торговою маркою «Медицина для Вас» у 2005 році. Нині у форматі фармамаркету діє п’ять аптечних закладів площею близько 100 м2 кожен. Окрім лікарських засобів та дороговартісної лікувальної косметики провідних світових фірм, вся інша продукція в аптечних супермаркетах знаходиться у вільному доступі. Широкий асортимент медикаментів, дитячих товарів, особливо харчування для малюків, і товарів для молодих мам забезпечують великий потік відвідувачів. А лікувальна косметика, у тому числі вітчизняних виробників, — ще одна конкурентна перевага, адже продукцію такого класу не пропонує жодна інша аптечна мережа міста. При одній з аптек чотири роки діє сучасний косметологічний центр, причому не у гламурному, а суто медичному стилі, де ведуть прийом і проводять різноманітні процедури для тіла і шкіри обличчя фахові косметологи.
Певна річ, у класичних аптеках мережі та в аптечному кіоску асортимент товарів з ПДВ вужчий, а в аптечних пунктах він практично відсутній — там акцентують увагу на життєво необхідних лікарських засобах.
В обігу мережевих аптек компанії «Медицина для Вас» перебуває близько 4000 найменувань лікарських препаратів, 500 — виробів медичного призначення, 900 — елітної косметики, 1000 — масової косметики, 300 — дитячого харчування, 150 видів підгузок.
Товар для всієї мережі замовляється централізовано через офісних менеджерів з різних груп номенклатури, які досконало знаються на своїх напрямках. Комп’ютерна програма аналізує продаж, прогнозує рівень товарних запасів. Асортимент розширюється почасти через офіс, почасти через самі аптеки, які миттєво реагують на зміни попиту. Мережа виконує індивідуальні замовлення відвідувачів. Про новинки асортименту аптекарі дізнаються здебільшого від медичних представників і з фахових спеціалізованих видань.
— Ми впевнені в якості кожної упаковки, що реалізується в аптеках мережі «Медицина для Вас», — приєднується до розмови начальник торгового відділу Марина Ткачук. — По-перше, вже впродовж багатьох років підприємство співпрацює тільки з тими дистриб’юторами, які зарекомендували себе як надійні партнери: «Оптіма Лтд», «БаДМ», «Альба Україна», «Фра-М». По-друге, у нас діє служба внутрішнього контролю якості на базі відділу прийомки. Спочатку товар надходить на склад базової аптеки, де він попередньо перевіряється, а потім розподіляється між всіма аптеками. Аптечні заклади теж відмінно виконують функцію вхідного контролю якості товару. Інформація про всі забраковані серії вноситься до спеціального реєстру. Забраковані серії підлягають негайному поверненню дистриб’ютору.
Кваліфікований працівник, провізор вищої категорії Надія Заборська вже 25 років працює уповноваженою особою. Крім професійної компетентності, Надії Василівні притаманні зібраність, врівноваженість — риси характеру, незамінні для людини на такій посаді. Її поважають колеги-провізори і представники територіальної Держлікінспекції. Фах провізора — це справді покликання Н. Заборської, і зі своїми обов’язками вона справляється на «відмінно».
Ми активно практикуємо внутрішні перевірки своїх аптечних закладів, які, власне, й проводить Н. Заборська. Під час таких перевірок контролюється дотримання санітарного режиму та фармпорядку, стан вхідного контролю, дотримання правил відпуску отруйних та сильнодіючих лікарських засобів.
Демпінг — не наш метод
Компанія «Медицина для Вас» на фармацевтичному ринку Миколаєва позиціонує себе як аптечну мережу середнього цінового рівня.
— Ми не завищуємо ціни і не демпінгуємо, намагаючись у будь-який спосіб залучити покупців, — пояснює М. Ткачук. — Якісні, ефективні і безпечні ліки не можуть бути дешевими. Приємно, що це починають розуміти й наші відвідувачі. Мережа пропонує ліки, вироби медичного призначення і товари пара фармації за реальними і доступними цінами, аби зберегти рентабельність підприємства та забезпечити можливість його подальшого розвитку. Залежно від закупівельної ціни націнка на медикаменти коливається від 15 до 30%. На дороговартісні препарати вона нижча, на засоби дешевшої цінової групи — вища. Спеціальна пропозиція діє для молодих мам: на дитяче харчування і підгузки націнка становить лише 10%.
Для покупців елітної косметики запроваджено накопичувальну дисконтну програму, у процесі розробки дисконтна програма для пенсіонерів, а поки для них діє знижка у розмірі 5%.
Аптечна мережа бере участь у всіх проектах, які пропонують виробники лікарських засобів. Один з них — «Оранж карт» — реалізує компанія «ГлаксоСмітКляйн». Суть цього проекту у тому, що хворі на бронхіальну астму купують протиастматичний препарат за 30% вартості, решту аптекам компенсує виробник. Продаж реєструється через Інтернет. І хоча тут витрати повністю лягають на виробника, підприємство «Медицина для Вас» горде з того, що для проведення акції було обрано саме його як сучасну мережу, що гарантує доступність і якість лікарських препаратів.
Бачити перспективу
— Ми можемо дозволити собі бути перебірливими при доборі персоналу, запрошувати найталановитіших і перспективних працівників, — стверджує Марина Ткачук. — У мережі працюють випускники НФаУ, Запорізького медичного університету та фармацевтичного відділення Миколаївського медичного коледжу: 41 провізор і 54 фармацевти. Власне, кваліфіковані й високопрофесійні кадри розцінюємо як одну з основних конкурентних переваг нашої фірми. Навчанню й підвищенню кваліфікації провізорів і фармацевтів надаємо великого значення. Новачків навчаємо роботі з покупцем, прищеплюємо їм комунікативні навики, чого в інститутах не проходять. Перший стіл потребує відкритих, артистичних особистостей, подеколи психологів, іноді психотерапевтів, які вміють відчути настрій покупця, підтримати, вселити надію. Ми зберегли систему наставництва, що дуже допомагає в роботі з молодими спеціалістами.
На жаль, до нас поки що не зверталися провізори-косметологи, хоча, з огляду на широкий асортимент лікувальної косметики, тут для них відкрите безмежне поле діяльності. Тож наразі доводиться обмежуватися спеціалістами загальної фармації, які регулярно відвідують спеціалізовані тренінги і курси підвищення кваліфікації.
Алло, довідка слухає!
Аптечна довідкова служба мережі «Медицина для Вас» створена в 2000 році. З одного боку, це іміджева річ, яка додає авторитету компанії, а з іншого — повноцінний структурний підрозділ. Тут працюють не оператори, які відповідають, де, що і скільки коштує, а спеціалісти — два лікаря і фармацевт, тобто телефоном можна отримати таку ж фармацевтичну опіку чи консультацію, як в аптеці біля віконечка першостільника. Послугами довідки постійно користуються лікарі різних спеціальностей. Працівники аптечної довідки, досконало обізнані з сучасним асортиментом лікарських засобів, ринковими пропозиціями, новинками номенклатури і можуть відповісти на будь-яке запитання практикуючого лікаря.
Різним клієнтам — різні послуги
Аналізуючи вік, стать і соціальний статус відвідувачів, мережа «Медицина для Вас» отримала узагальнену характеристику своїх постійних клієнтів. Це люди працездатного віку, частіше жінки і молоді матері. І хоча серед відвідувачів мережі є багато соціально незахищених, пенсіонерів та інвалідів, ставка робиться на людей молодого і середнього віку з середнім і вище середнього рівнем доходів. Компанії цікавіше працювати в тому сегменті, де крім реалізації лікарського засобу чи іншого аптечного товару можна запропонувати споживачеві фахову консультацію. Зрештою, асортимент фармамаркетів також передбачає споживачів певного рівня — людей, які цінують свій час, не звикли марнувати його у чергах, можуть дозволити собі купувати елітну продукцію.
— Читачами журналу «Здорово», з яким успішно працюємо вже шість років, в основному є люди старшого віку, здебільшого пенсіонери, та молоді мами, — розповідає М. Ткачук. — Щомісяця замовляємо 2000 примірників і розподіляємо тираж між структурними підрозділами. Журнали викладаємо у куточках покупця і біля віконечок першостільників. Відвідувачі розбирають їх впродовж одного-двох днів і з нетерпінням очікують на кожен свіжий номер. Люди довіряють виданню, тому дуже часто купують ліки, про які йдеться у статтях. А оскільки, на відміну від багатьох інших газет і журналів, там рекламують тільки зареєстровані ефективні і безпечні препарати, ми впевнені в тому, що хворі собі не зашкодять.
Під час кризи компанія, бажаючи зекономити, надумала відмовитися від «Здорово», але добре зваживши всі «за» і «проти» все ж таки знайшла необхідні ресурси для того, щоб не обмежувати потребу клієнта в улюбленому журналі.
Лариса Дедишина