Вітчизняне податкове законодавство: поради фармкомпаніям
Тема оподаткування в Україні досі залишається актуальною, адже вітчизняне законодавство у цій сфері час від часу змінюється. Юридична компанія Arzinger вирішила допомогти представникам фармацефтичного бізнесу розібратися у деяких положеннях трудового права та організації роботи представництв і організувала бізнес-сніданок «Актуальні питання податкового законодавства»
Наймаємо на роботу: який договір обрати?
Для будь-якої компанії вдало підібраний персонал – запорука успіху. Але треба не тільки знайти кваліфікованих робітників, а й вибрати найбільш ефективний механізм співпраці з ними. Світлана Язикова, старший юрист Arzinger, розповіла про основні варіанти договірного оформлення відносин між фармацевтичними компаніями та фізичними особами з урахуванням податкового навантаження на роботодавця. У більшості фармацевтичних компаній є так званий стандартний персонал (керівник, бухгалтер, секретар, юрист, маркетолог, провізор тощо), а також лікарі–дослідники та KOLs (Key opinion leaders – ключові лідери думок). З кожною групою працівників потрібно оформити договірні відносини. Законодавство пропонує такі варіанти договорів: трудовий, цивільно-правовий, з фізичною особою-підприємцем та про надання персоналу (аутсорсинг).
Основним способом оформлення відносин між роботодавцем та працівником є трудовий договір. При його укладанні податкове навантаження буде таким: податок на прибуток, сума виплати якого входить до складу витрат без обмежень (згідно з п. 138.8 Податкового кодексу України), відсутність ПДВ та єдиний соціальний внесок (ЄСВ), який залежно від класу професійного ризику варіює від 36,76 до 49,7 % від фонду оплати праці. Цивільно-правовий договір передбачає схожі витрати для компанії, але відрізняється тим, що сума податку на прибуток входить до складу витрат при дотриманні певних умов, а ЄСВ становить 34,7 % від суми винагороди (незалежно від класу професійного ризику). У деяких випадках вигідніше оформлювати стосунки з робітником у формі договору з фізичною особою-підприємцем. Адже у цьому разі сплачується податок на прибуток, який включається до складу витрат при дотриманні певних умов, нарахування ПДВ також можливе. Подібне оподаткування відбувається за умов договору про надання персоналу. Проте у цьому разі передбачається ПДВ, а при сплаті податку на прибуток оплата вартості послуг з надання персоналу (юридичної особи) відноситься до витрат.
Тож у яких випадках найкраще укладати той чи інший договір? С. Язикова вважає, що зі стандартним персоналом слід укладати трудовий договір. Однак іноді неможливо визначити кінцевий результат роботи працівника.
– Часто важко показати, що купуєте у співробітника послуги у певному обсязі, – каже вона. – Є ризик, що під час перевірки контролюючого органу буде нелегко обґрунтувати, чому послуги надаються саме за трудовим договором. Нерідко співробітники податкової служби вважають, що у подібних випадках виникають відносини цивільно-правового характеру.
У такій ситуації, щоб мінімізувати ризики, потрібно мати переконливу доказову базу. Наприклад, надати інспекторам документи, які підтверджують, що співробітник наймається на визначену кількість годин, а його робота має конкретний результат. Важливо також, щоб стосунки між роботодавцем та працівником не мали регулярного характеру, інакше вони розглядатимуться як підприємництво з боку працівника, бо їх можна розглядати як купівлю трудової функції, а не кінцевого результату.
– З одного боку, для компанії не має значення, чи визнають фізичну особу підприємцем, – сказала С. Язикова. – Податкове навантаження від цього не зміниться. З іншого боку, може виникнути непотрібна судова тяганина, і справою займатимуться не податкові, а правоохоронні органи, які розглядатимуть факт незаконної підприємницької діяльності.
Загалом, зі стандартним персоналом С. Язикова радить укладати трудовий договір або договір про надання персоналу. З лікарями-дослідниками найкраще співпрацювати у рамках договору з надання послуг цивільно-правового характеру або з підприємцем. Можна використовувати й трудовий договір, але на практиці це недоцільно. Відносини з KOLs варто оформлювати у формі договорів з надання послуг (цивільно-правового характеру), створення авторського добутку «на замовлення» та на надання послуг підприємцем.
Представництво компанії: постійне vs «негосподарське»
Іноземні фармацевтичні компанії, що відкривають свої представництва в Україні, не завжди вникають в усі подробиці вітчизняного податкового законодавства. Олена Макеєва, аудитор, податковий консультант, керуючий партнер аудиторської фірми «Аксьонова та партнери» дала кілька порад щодо того, як організувати діяльність представництва нерезидента в Україні враховуючи нові правила оподаткування. Передусім слід вирішити, відкривати представництво в Україні у постійній формі чи без права ведення господарсьої діяльності. Адже залежно від цього буде змінюватися податкове навантаження та виникатимуть різні ризики. За словами О. Макеєвої, часто власники вважають представництва непостійними, але наглядові органи у ході перевірок це спростовують.
Згідно з новою інтерпретацією Податкового кодексу України (ПКУ) постійне представництво – це постійне місце діяльності, через яке повністю або частково здійснюється господарська діяльність нерезидента в Україні. Порядок оподатковування не змінився й регулюється ст. 160.8 ПКУ: прибуток нерезидентів, що здійснюють свою діяльність через постійне представництво, обкладається податком у загальному порядку. Визначення об’єкта оподатковування постійним представництвом здійснюється трьома способами. Перший – відокремлений баланс – використовується, якщо нерезидент здійснює свою діяльність в різних країнах і при цьому не виділяє прибуток з України. Сума доходу, яка підлягає оподатковуванню в нашій країні, визначається на підставі складання нерезидентом відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності, погодженого з Державною податковою службою. Можна також використовувати прямий підрахунок й так званий коефіцієнт 0,7. Останній – О. Макеєва не радить часто використовувати.
– Коефіцієнтом 0,7 краще послуговуватися тоді, коли неможливо визначити обсяг прибутку шляхом прямого підрахунку, – вважає вона. – Оподатковуваний дохід представництва визначатиметься Державною податковою службою як різниця між доходом та витратами, визначеними шляхом застосування до суми отриманого доходу коефіцієнта 0,7.
Далі слід з’ясувати, коли представництво є непостійним. Передусім, діяльність такого представництва повинна мати підготовчий та допоміжний характер, що обов’язково підтверджується документально. «Негосподарське» представництво не надає консультаційні послуги, не займається аутсорсингом, не має в штаті менеджерів з продажу чи розвитку. О. Макеєва звернула увагу на те, що в офісі такої організації не повинно бути складу товарів і CRM (системи управління взаємовідносинами з клієнтами) з обліку реалізації продукції, або свідчень того, що представництво керує дистриб’юторами та продажами. Ціль відряджень необхідно визначати як виконання співробітниками представницьких функцій, інформування про компанію нерезидента тощо.
– У нашій практиці був випадок, коли планувалася перевірка представництва, а в офісі зберігалися зразки препаратів, договори з дистриб’юторами, – розповідає О. Макеєва. – Тож нам довелося докласти багато зусиль, щоб інспектор не цього побачив, адже представництво могли визнати постійним. Раджу під час перевірок постійно наголошувати, що діяльність представництва – допоміжного та підготовчого характеру, дотримуватися чіткої позиції, підтверджувати свої слова конкретними фактами, не вступати в конфлікт. Будьте безапеляційними, впевненими в собі й усвідомлюйте, що ви – авторитет для інспектора.
Якщо представництво все ж визнали постійним, усі отримані кошти розглядатимуться як оподатковуваний прибуток звітного періоду, й буде донараховано податок на прибуток та ПДВ. За несвоєчасну сплату податків нараховуватимуться штрафи й пеня.
У зв’язку зі змінами у податкогому законодавстві ми рекомендуємо представництвам переходити на постійну форму, – сказала О. Макеєва. – Так. З’явиться податкове навантаження, але буде менше ризиків. Чимало наших клієнтів це вже зробили.