Якісна освіта — добра робота
Фармація, яка постійно розвивається, вимагає якісної підготовки кадрів за всіма напрямками фармацевтичної діяльності. Фармацевтична освіта в Україні згідно з міжнародними стандартами має відповідати пріоритетам ХХІ століття
У 1945 р. в м. Хуст було створено Вищу школу медсестер і акушерок, а через два роки її перейменували на Хустське медичне училище. У 2001 р. заклад отримав статус медичного коледжу. Сьогодні Закарпатський базовий державний медичний коледж є вищим навчальним закладом I–II рівнів акредитації, що здійснює підготовку фахівців за двома освітньо-кваліфікаційними рівнями — «молодший спеціаліст» та «бакалавр» за напрямами «Медицина» і «Фармація» за спеціальностями «лікувальна справа», «сестринська справа», «акушерська справа» і «фармація».
І. Лукач, завідувач відділення спеціальностей «лікувальна справа», «фармація» та «акушерська справа»:
— Перший набір на фармацевтичне відділення відбувся у 2001 р. Тоді на Закарпатті почав активно розвиватися роздрібний фармацевтичний сектор. Галузь гостро потребувала фахівців середньої ланки, тому наш навчальний заклад вирішив відреагувати на потреби ринку. Ми отримали ліцензію на відкриття фармацевтичного відділення, куди щороку зараховуємо 30 абітурієнтів (15 — за державним замовленням, 15 — за контрактом). Торік конкурс на державну форму навчання становив чотири людини на місце.
На спеціальність «фармація» коледж приймає студентів після закінчення 11 класів. Термін навчання — 2 роки. За угодою, укладеною з Національним фармацевтичним університетом у Харкові, кожного року 40% наших випускників без Зовнішнього незалежного оцінювання вступають на другий курс НФаУ, а також у Мукачівський технологічний університет на технологічний факультет за спеціальністю «технологія виготовлення лікарських засобів».
Профільними дисциплінами для студентів-фармацевтів є органічна і неорганічна хімія, фармакологія, технологія лікарських засобів, організація та економіка фармації, фармакогнозія, перша медична допомога.
До нас постійно звертаються власники аптечних мереж, найактивніше — з гірського Тячівського району, із пропозицією працевлаштувати випускників.
О. Сливка, заступник директора із практичного навчання:
— Надавати якісні освітні послуги неможливо без належної матеріально-технічної бази. Коледж має сучасні аудиторії з технічними засобами навчання, добре обладнані кабінети для практичних занять, дві лабораторії, два комп’ютерних класи з підключенням до мережі Інтернет. Практичні заняття для майбутніх фармацевтів проводяться на базі хустських аптек комунальної форми власності.
Серед викладачів маємо як штатних працівників, так і сумісників — досвідчених практичних провізорів. Це висококваліфіковані фахівці вищої категорії, старші викладачі та викладачі-методисти. Практичні провізори викладають студентам організацію та економіку фармації і технологію виготовлення лікарських засобів. У коледжі працюють один доктор та два кандидати медичних наук.
Теоретичні знання студентів-фармацевтів закріплюються під час проходження навчальної, виробничої та переддипломної практики. Навчальна практика відбувається на базі нашого коледжу в кабінетах організації та економіки фармації, фармакології і технології ліків. Виробнича і переддипломна практика — в комунальних аптечних закладах районного центру. Щоправда, знайти виробничу аптеку дуже важко. Проте нам назустріч пішла лікарняна аптека Хустської районної лікарні, де виготовляють стерильні та інфузійні розчини. Як правило, в одному аптечному закладі практичні заняття відбуваються для 2–3 студентів, тож є можливість приділити їм максимальну увагу та проконтролювати виконання всіх завдань.
О. Пригара, заступник директора з навчальної роботи:
— Викладання в коледжі проводиться згідно з галузевими стандартами медицини та фармації, відповідно до чинних освітньо-професійних програм та освітньо-кваліфікаційних характеристик.
Важливу роль в організації та проведенні викладацької науково-методичної роботи відіграють предметні (циклові) комісії. Їх діяльність є логічним продовженням роботи педагогічної та методичної рад, методкабінету коледжу. Протягом навчального року в нас працювало вісім циклових комісій, які очолювали досвідчені викладачі. Кожна циклова комісія планувала роботу з урахуванням загальної методичної проблеми регіону, вивчала й узагальнювала досвід кращих викладачів, проводила відкриті заняття, науково-практичні конференції, круглі столи, активними учасниками яких були не лише викладачі, але й студенти.
Ми робимо наголос на використанні лекційних мультимедіасистем, які дозволяють проілюструвати навчальний матеріал відеозображенням, анімаційними роликами з аудіосупроводом, фрагментами відеофільмів, що полегшує процес сприйняття нового матеріалу завдяки використанню цікавих і яскравих образів, які легко систематизувати та запам’ятати.
Використання в лекційній роботі різних комп’ютерних технологій сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, особливо коли вивчаються складні явища та процеси, адже з’являється можливість різнобічного розгляду проблеми. Таким чином, розширюється арсенал прийомів подання навчального матеріалу, економиться час на його викладання.
М. Тюшка, завідувач відділення післядипломної освіти:
— У червні 2004 р. Закарпатський базовий державний медичний коледж отримав ліцензію Міністерства освіти і науки України на право провадження освітньої діяльності із проведення післядипломної освіти з підвищення кваліфікації та спеціалізації молодших медичних і фармацевтичних спеціалістів із річним ліцензованим обсягом 650 осіб. Відділення післядипломної освіти на базі коледжу розпочало свою роботу в січні 2006 р., а післядипломну підготовку фармацевтів ми здійснюємо останні три роки. Це порівняно новий напрямок, адже раніше курси підвищення кваліфікації раз на п’ять років проходили лише провізори. Тривалість курсів для фармацевтів — чотири календарні тижні. Для них читаються лекції з фармакології, технології ліків, фармакогнозії, організації та економіки фармації, фармацевтичної хімії, менеджменту і маркетингу, невідкладних станів. Кожен цикл закінчується диференційованим заліком у вигляді тестів. До післядипломної освіти залучаємо викладачів факультету післядипломної освіти ЛНМУ ім. Данила Галицького.
Для того щоб можливість підвищення кваліфікації для фармацевтів була доступнішою, періодично проводимо виїзні курси в Ужгороді.
В. Данко, директор Закарпатського базового державного медичного коледжу:
— Завдання, яке ми ставимо перед викладачами, — виплекати не тільки доброго фахівця, але й гідну людину — гармонійно розвинену, високоосвічену, соціально активну й національно свідому, наділену глибокою відповідальністю, високими духовними якостями, здатною до саморозвитку і самовдосконалення.
Доки український роздрібний фармацевтичний ринок потребуватиме спеціалістів середньої ланки, ми їх якісно готуватимемо. Проте в європейських країнах вже давно відмовилися від фахівців, яких у нас називають фармацевтами. Скажімо, в Угорщині в аптеках працюють провізори, люди, які здобули повну вищу освіту. В угорській аптеці вам ніколи не продадуть ліки без рецепта лікаря, навіть вітаміни. Мабуть, не всі знають, але в Угорщині дійсними є рецепти, виписані в Україні, ясна річ, латиною. Якщо наша країна обрала європейський вектор розвитку, то, очевидно, за якийсь час відмовитися від фармацевтів доведеться й нам.
Лариса Дедишина
«Фармацевт Практик» #2′ 2012