ЖизньСтатті

Навчання фармацевтів у Рівному: все по-справжньому

14/06/2014

Рівненські студенти-фармацевти мають не лише власну навчальну аптеку, але й чимало зареєстрованих в Україні субстанцій для аптечного виготовлення
Високий рівень, високий статус

Ростислав Сабадишин

— Рівненський державний базовий медичний коледж є одним із перших в області серед навчальних закладів І–ІІ рівня акредитації, — розповідає директор коледжу Ростислав Сабадишин, заслужений лікар України, д-р мед. наук, проф.


Зараз навчальний заклад готує медичних працівників за спеціальностями: «лікувальна справа», «сестринська справа» (спеціаліст та бакалавр), «лабораторна діагностика», «медико-профілактична справа», «стоматологія ортопедична» і «фармація». Навчання здійснюється як за держзамовленням, так і на контрактній основі. Після відновлення фармацевтичного відділення у 2000 р. підготовлено понад 760 фармацевтів. Нині в коледжі на усіх відділеннях навчаються 1632 студенти.

Упродовж останніх років значно зросла матеріальна та навчально-наукова база, підвищився науковий рівень викладацького складу, вдосконалюються форми й методи навчально-методичної та наукової роботи. Викладацький колектив фармацевтичного відділення поповнився випускниками провідних ВИШів України зі Львова, Харкові та Вінниці. Престиж навчального закладу зріс.

У 2001 р. на баланс коледжу міською та обласною адміністрацією передано навчальний корпус загальною площею 3502 м2, в якому після проведення сучасних ремонтних робіт облаштовано затишні лекційні аудиторії, навчальні кімнати та лабораторії. У 2003 р. медичний коледж отримав ще один гуртожиток, в якому за півроку було проведено капітальний ремонт і вмебльовано кімнати.

Клінічні дисципліни студентам викладають не тільки педагоги коледжу, а й досвідчені фахівці з практичної охорони здоров’я. Принцип «вчить той, до кого ти згодом прийдеш працювати» дуже важливий в системі підготовки висококваліфікованих фахівців.

З часом значно розширилися аптечна мережа та приватна форма аптечного обслуговування. Оскільки з 1980 р. в Рівненській області не готували фахівців для галузі фармації, постала гостра потреба підготовки кваліфікованих фармацевтичних кадрів. З 2000 р. в коледжі відновлена спеціальність «фармація» і відповідно до ліцензійних вимог забезпечена викладацькими кадрами для організації навчально-виховного процесу.

Коледж тісно співпрацює з аптечними закладами Рівненської області. Так, за сприяння голови правління ТДВ «Рівнефармація» В.В. Синяка для оснащення профільних кабінетів надане лабораторне та аптечне обладнання. Основну частину спеціальних дисциплін і, зокрема, з технології ліків проводять висококваліфіковані спеціалісти безпосередньо на виробничих базах (аптеках з виготовленням). Додатково створений навчальний комплекс для занять студентів-фармацевтів: асептична, лекційні аудиторії на 180 осіб, лабораторії.

Теорія + практика = якісна освіта

За словами Наталії Сірко, зав. фармацевтичного відділення, викладача вищої категорії, методиста, задля максимального наближення освітнього процесу до реальних умов праці у коледжі сім років тому було створено навчальну аптеку — прототип торгового залу класичного аптечного закладу, облаштованого відповідно до вимог чинного законодавства. Тут відбуваються заняття з профільної для студентів-фармацевтів дисципліни — організації та економіки фармації.

Майже кожна лабораторія, кабінет, лекційний зал фармацевтичного відділення оснащені інформаційними дошками або мультимедійними комплексами, іншими сучасними навчальними пристосуваннями.

— Ще одна особливість підготовки фармацевтів — комплекс для вивчення лікарських рослин, — зазначає викладач фармакогнозії Віталій Кіщук. — Комплекс складається з присадибної демонстраційної ділянки, на якій зростає більше 80 видів лікарських рослин, фармацевтичної хатки, де проводяться теоретичні і практичні заняття, а також кабінету фармакогнозії. Лікарська рослинна сировина, гербарії лікарських рослин, мультимедійний комплекс, індивідуальні світлові лабораторні мікроскопи для кожного студента групи, різні прилади для фармакопейного аналізу лікарської сировини забезпечують надання максимально якісних знань і набуття практичних навичок, необхідних для майбутнього фахівця.

Практику з фармакогнозії студенти проходять на базі Кременецького ботанічного саду і в Карпатах у високогірному біологічному стаціонарі Пожижевська.

Сучасний стан фармацевтичної галузі потребує кваліфікованих фахівців для відпуску готових лікарських засобів. Для якіснішої підготовки майбутніх фармацевтів випускникам запропоновано елективний курс з основ фармацевтичної опіки, який навчає правил відпуску безрецептурних ліків та передбачає тісну співпрацю з відвідувачем аптеки починаючи від моменту відпуску лікарського засобу.

Загалом, на думку Наталії Сірко, настав час зміни навчальних планів підготовки фармацевтичних працівників середньої ланки. Таким фахівцям необхідні знання з клінічної фармації, клінічної фармакології, фармацевтичної опіки, біофармації, лабораторної діагностики. На жаль, відповідно до сучасних стандартів у програмі ці предмети не передбачені. Названі дисципліни вивчають студенти фармацевтичних факультетів, проте, переконана, їх необхідно включати також і до програми підготовки фармацевтів. Необхідні резерви для цього можна знайти.

Голова циклової комісії фармацевтичних дисциплін Наталія Захарко запевняє, що проведення кожних два роки на фармацевтичному відділенні декадників фармацевтичних дисциплін дає можливість представити викладачам коледжу свої кращі доробки — методичні вказівки, рекомендації, практикуми, які систематизують навчальний процес, роблять його доступнішим для студентів. Також під час декадників проводяться відкриті лекційні, практичні і лабораторні заняття, навчально-виховні заходи. Так, цього разу було проведено ток-шоу «Справжні фахівці», зустріч лікарів та провізорів аптек Рівного зі студентами «Вся правда про наркотики», «Запитай у лікаря та фармацевта». Студенти разом з викладачами започаткували професійно спрямовуючий проект «Адаптація студента-випускника до роботи в реальних умовах сьогодення в аптеці». Протягом першого циклу «Моніторинг фармацевтичного ринку препаратів, що застосовуються для лікування грипу та ГРВІ» робота студентів та її висновки отримали відображення у науково-практичній конференції. Студенти висловили бажання не зупинятись, тому цей проект буде продовжено.

Бакалаврат: що буде далі?

У 2005 р. Рівненський базовий державний медичний коледж одним з перших в Україні отримав ліцензію на підготовку бакалаврів у фармації, що засвідчило приєднання України до засад Болонського процесу і ступеневої підготовки фахівців.

Проте торік Міністерство освіти виступило з ініціативою заборонити підготовку бакалаврів у навчальних закладах І–ІІ рівня акредитації, і міністр без обговорення з освітянами простим розпорядженням заборонив набір на перші курси студентів-бакалаврів. Студентам, які вже навчалися на ІІ–ІІІ курсах, дозволяється завершити навчання. Як буде далі, невідомо. Хоча, з точки зору викладачів Рівненського медичного коледжу, відновлення підготовки бакалаврів у навчальних закладах І–ІІ рівня акредитації було б доцільним. Певна річ, йдеться про такі, які мають відповідну матеріально-технічну базу і педагогічно-викладацький склад. До прикладу, навчально-виховний процес у Рівненському медичному коледжі забезпечують 1 д-р мед. наук, 1 проф., 3 доц., 34 канд. наук (з них 23 штатних), 7 викладачів-здобувачів наукового ступеня канд. наук, 90 викладачів вищої категорії, 32 викладачі-методиста, 17 старших викладачів.

— Поміж тим, заборона підготовки бакалаврів, на жаль, розірвала наші міжнародні зв’язки, — каже Наталія Сірко. — У 2010 р. Асоціація фармацевтів Польщі підписала з коледжем угоду про наукову і практичну співпрацю. У її рамках відбувався обмін студентами, зокрема, до Рівного приїжджали студенти з різних регіонів Польщі. Польські фармацевти-техніки виявили бажання здобувати освіту бакалавра у Рівному. Проте ми втратили і їх, і польські інвестиції, а, поляки, натомість, навчатимуться у Харкові, який від них знаходиться дуже далеко.

Попри те, особисті контакти не втрачаються. Продовжується плідна співпраця з Вищою школою Суспільно-Природничих Наук ім. Вінсента Поля в м. Люблін, Вищою школою Едукації Здровотної та Соціальних наук в м. Лодзь. Мета спільної роботи — співробітництво між навчальними закладами в галузі навчання, методичних і науково-технологічних досліджень, підготовки фахівців з різних програм і обміну. І надалі проводяться візити-зустрічі з викладачами та студентами договірних сторін, педагоги беруть участь у міжнародних науково-практичних конференціях. Розроблено нові напрямки у реалізації спільних освітніх проектів.

Першим реальним кроком стало вивчення польської мови студентами коледжу та продовження навчання в ліцензіаті польських вищих навчальних закладів з одночасним проходженням практичного вишколу в лікувальних закладах Польщі. Іншим перспективним напрямом співпраці може бути розробка механізму підвищення кваліфікації польських техніків-фармацевтів у Рівненському медичному коледжі та здобуття ними на заочній формі навчання рівня освіти бакалавра фармації. Ця програма викликала велику зацікавленість представників польського фармацевтичного бізнесу, про що вони заявили під час проведення міжнародної конференції, присвяченій співпраці вищої освіти Польщі і України, що проходила в м. Рівне за участю консула Республіки Польща.

Лариса Дедишина
 
“Фармацевт Практик” #5-6′ 2014

https://rx.ua
ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ