Писати від руки — корисно?
«А в тебе гарний почерк! Звісно, з каліграфії — п’ятірка». Мабуть, сучасним школярам пояснити зміст цієї фрази було б нелегко. Комп’ютери та різноманітні гаджети практично витіснили з нашого життя ручне письмо. Шкода, бо писання від руки не лише може дати уявлення про індивідуальність людини, але й, як стверджують науковці, приносить практичну користь. День почерку (23 січня) ініціювала Асоціація виробників приладдя для письма з метою нагадати усім нам про унікальність ручного письма та неповторність почерку кожної людини
Писання від руки – для пам’яті та творчого мислення
Вчені запевняють, що писання від руки корисне для мозку. І ось кілька переконливих фактів.
Пишучи ручкою, ми краще запам’ятовуємо інформацію. У процесі такого написання задіюється зона мозку, яка називається ретикулярною активуючою системою (РАС). Вона виконує фільтрувальну функцію, блокуючи опрацювання зайвої інформації. Прописуючи кожну букву ручкою на папері, ми легше концентруємося і примушуємо мозок ставитися до того, що пишемо, більш уважно. На думку психолога з Вашингтонського університету Вірджінії Бернінгер, між користуванням ручкою та клавіатурою є величезні відмінності. У першому випадку ми здійснюємо більше рухів, адже для кожної букви існує свій набір елементів, а робота за комп’ютером монотонна — достатньо просто натискати на клавішу.
Рукописне письмо розвиває пам’ять. Воно допомагає запам’ятати зміст лекцій, а написання шпаргалок — це чудовий метод підготовки до екзаменів чи контрольних. Те, що інформація, яку ми фіксуємо за допомогою клавіатури, забувається швидше, аніж та, що записана від руки, довів експеримент, який провели серед студентів психологи Пем Мюллер з Прінстонського університету та Деніел Оппенгеймер з університету в Каліфорнії. Вони попрохали учасників прослухати лекцію і законспектувати її так, як їм зручніше (близько половини американських студентів записують лекції на комп’ютері). Експеримент продемонстрував, що конспекти у комп’ютерному варіанті виявилися більш детальними, ніж записані від руки. Однак студенти, які використовували ручне письмо, могли легше відновити основну думку лекції та зробити висновки з неї. Студенти з ноутбуками запам’ятали менше.
«Групи показали різний результат: ті, хто писав від руки, зафіксували найбільш важливі тези, їм довелося осмислювати почуте і аналізувати інформацію під час її отримання. Завдяки цьому вона краще закарбувалася у їхній пам’яті, — повідомили науковці на сторінках видання Psychological Science. — Своєю чергою, студенти з ноутбуками частіше записували лекцію майже дослівно, проте бездумне копіювання не розвиває пам’ять, а радше провокує біль у зап’ястях».
Вправляння у каліграфії допомагає боротися з дислексією — нездатністю оволодіти навичками читання текстів — недугою, яка жодним чином не пов’язана з інтелектуальним потенціалом людини. До прикладу, до дислектиків належали Ганс Крістіан Андерсен, Вінстон Черчилль, Бетховен, Моцарт і Пікассо.
Читайте також: Что такое эмоциональный интеллект?
Писання від руки здатне розширити наш словниковий запас та сформувати образне мислення. У 2009 р. психологи Вашингтонського університету провели дослідження, під час якого з’ясували, що школярі, які пишуть твори від руки, роблять це образніше та швидше порівняно з ровесниками, які набирають свої тексти на комп’ютері. Зрештою, чимало відомих сучасних письменників дотепер пишуть свої твори від руки.
Ручне письмо сприяє якіснішому виконанню завдань. Робота за комп’ютером перевантажує нашу сенсорну систему. Миготіння екрану, переміщення курсора, клацання мишки, можливість миттєво переключитися на іншу доступну інформацію відволікають від безпосереднього завдання. Коли ж перед людиною лише папір і ручка, мозок не отримує додаткової стимуляції і зосереджує свої ресурси на конкретному завданні.
Писання від руки допомагає боротися зі стресом, а звичка записувати свої переживання і думки на папері дозволяє зменшити гостроту переживань. «Записи у щоденнику — це важливий спосіб самовираження і пробудження творчої енергії. Частіше писати від руки означає частіше демонструвати свою індивідуальність. Вона проявляється через форму і розмір букв, швидкість написання, розташування тексту на сторінці. Починаєте вести щоденник і помічаєте, що з часом ваші переживання і уявлення змінюються. Ймовірно, ви записуєте свої мрії та шукаєте в цих записах якісь знаки і символи», — підсумовує автор методики експресивної психотерапії Наталі Роджерс.
Мозок довше не старіє. У процесі письма ми задіюємо різні ділянки мозку, які відповідають за мислення, мовлення і робочу пам’ять. Якщо ви час від часу будете писати від руки, мозок отримуватиме додаткове тренування. Недарма психологи наголошують на зв’язку між станом когнітивних здібностей (розвитком усіх видів розумових процесів, таких як сприйняття, пам’ять, формування понять, рішення завдань, уява та логіка) і навичками письма.
«Коли ми порівнювали старі щоденники пацієнтів, написані від руки, і нові, надруковані на комп’ютері, то побачили великі відмінності у здатності формулювати свої думки, — розповідає професор Університету Д’юка, нейробіолог Мюралі Дорайсвамі. — Нині, коли більшість людей пересіли за комп’ютер, тренування рукописних навичок може стати корисною вправою для збереження гостроти розуму».
Як виробити гарний почерк?
За спостереженнями вчителів, почерк починає псуватися у дітей віком 7–8 років. Про проблему свідчать неохайність зошитів та низькі оцінки за грамотність. Чому ж так стається?
Насамперед причина полягає у недостатньому розвитку дрібної моторики. З 6 міс малюк активно пізнає світ за допомогою пальців рук. Якщо дрібна моторика у цей період розвинулася недостатньо, у старшому віці дитині буде складно акуратно писати букви і малювати дрібні деталі.
Певний вплив на почерк має якість приладдя для письма. Ручка не повинна вислизати з пальців, а відповідний грифель олівця дозволить правильно регулювати силу натискання. Важливо навчити дитину правильно тримати ручку в руці.
Читайте також: Материнская любовь как бремя. Консультация психолога
Поза тим, каліграфічний почерк залежить від постави дитини, висоти стола і крісла, кута, під яким падає світло.
Також негативно на формування почерку може вплинути надто раннє ознайомлення з навичками письма, коли малюкові ще важко концентруватися на одному занятті протягом тривалого часу. Прагнучи закінчити написання букв якнайшвидше, дитина ризикує сформувати у себе негарний почерк.
Щоб дитина навчилася писати красиво і швидко, приступати до занять потрібно у 5–6-річному віці, коли вона вже здатна надовго фіксувати свою увагу. Аби заняття не були нудними, їх краще проводити у формі гри.
Підготувала Лариса Дедишина
“Фармацевт Практик” #1′ 2017