Новини

АПАУ обмінялася досвідом із колегами-аптекарями з Узбекистану

12/07/2019

Днями Аптечна професійна асоціація України приймала в Києві власників провідних аптечних мереж Узбекистану, а саме Ш. Мірсагатова, А. Турдінулатова, С. Насірова, Х. Ісмаілова, А. Алібаєва. Організував поїздку Рашод Муратовіч, який свого часу кілька років мешкав і розвивав бізнес в Україні. Узбецьких аптекарів цікавило, як розвивається в нашій країні фармацевтичний бізнес

Позитивні враження гості отримали від знайомства з київською аптекою мережі «D.S.», зокрема від спілкування з персоналом аптеки та директором  Христиною Прохорчук. Їм сподобалося як естетично виглядає аптечний заклад, зацікавила розмова про продукцію власної торгової марки, комп’ютерні програми, які розроблені та працюють для обслуговування пацієнтів, значно прискорюючи відпуск ліків і полегшуючи роботу провізорів та фармацевтів.

З ІТ-директором компанії «D.S.» Андрієм Семенюком члени узбецької делегації зустрілися в офісі АПАУ, де докладніше обговорили розробки інформаційних програм. В Узбекистані, зокрема, в аптечній сфері, інформаційні технології ще не настільки розвинені. Спілкування між аптеками, виробниками, постачальниками відбувається переважно в телефонному режимі. Але технології швидко розвиваються, конкуренція починає задавати темп, і аптечний бізнес добре розуміє, що головна перевага – швидкість.

Директор Аптечної професійної асоціації України, професор, доктор фармацевтичних наук Володимир Руденко, в свою чергу, ознайомив гостей із діяльністю ГС «АПАУ», розповів про співпрацю з учасниками спілки, захист їх інтересів тощо. Спілка, створена власниками аптек, є і в Ташкенті, але вона малодієва і поки не виконує ролі захисту та підтримки представників аптечного бізнесу.

Цікаво й змістовно відбулося спілкування представників узбецької фарми з головою правління ГС «Аптечна професійна асоціація України (АПАУ)», власником мережі фарммаркетів «Аптека Доброго Дня» Ігорем Червоненком.

За сприяння АПАУ власники аптек з Узбекистану відвідали АТ «Київський вітамінний завод», адже, незважаючи на те, що ліки з України постійно є на узбецькому ринку, вони зацікавлені в партнерстві з українськими виробниками.

Гості розповіли про те, як розвивається їхній аптечний бізнес. Держава і приватний сектор в Узбекистані націлені на масштабний розвиток фармацевтики. Якщо в Україні одна аптека припадає в середньому на 2000 осіб, то в їх країні – приблизно на 5000 осіб. Виняток – Ташкент, де одна аптека обслуговує близько 3000 чоловік. Це означає, що в кількісному відношенні є потенціал зростання в 2,5 рази.

Всього в Узбекистані 8000 аптек, з яких 2000 – комунальні. Але комунальні заклади вже найближчим часом приречені на закриття. Розвиток мереж поступово витісняє малий бізнес (дві-три аптеки). Виходити на ринок потрібно з масштабними планами: відкривати пару аптек невигідно.

В останні два роки йде активний розвиток приватних аптечних мереж. Це також пов’язано зі зміною керівництва в країні. Аптечний бізнес відчуває підтримку, будь-які перевірки аптек на сьогодні відсутні. Ліцензії видаються при дотриманні відповідних умов всім охочим. Зазвичай у одного власника, якому, до речі, зовсім не обов’язково мати фармацевтичну освіту, належить від 5 до 15 аптек.

Кількість аптек в аптечних мережах України гостей здивувала, адже їм є куди рости, тим паче, що цьому сприяє керівництво країни. Вітчизняний законопроект №8591, який минулого року було внесено до Верховної Ради України, і те, що ним передбачено, особливо ті норми, які спрямовані на зменшення кількості аптек, збільшення відстань між ними, гості сприйняли як невдалий жарт від українських нардепів. Адже в узбецьких містах лише в одному будинку може бути до семи аптек. Людям важливо вийти з дому і купити поруч все необхідне. Тобто, аптеки буквально на кожному кроці. У віддалених населених пунктах теж аптеки відкриваються, але повільно, бо це економічно невигідно.

За рішенням уряду Узбекистану в республіці онлайн можна продавати лише ті ліки, які відпускаються без рецепта лікаря. При реалізації лікарських засобів і виробів медичного призначення в мережі Інтернет аптеки повинні публікувати на своїх веб-сайтах і в мобільних додатках відомості про реалізовані ліки, інструкції із застосування, ціну, інформацію про аналоги тощо.

До торгівлі медичними препаратами допускаються тільки люди з фармацевтичною освітою. Зараз в Узбекистані дуже активно розвивається медицина, вузи випускають багато кадрів, але знайти гарних фахівців все ще нелегко.

Серед конкурентних переваг аптек гості з Узбекістану назвали, в першу чергу, консультацію фармацевта на місці, друге – комфортні ціни, третє – проведення різних акцій. Також узбецькі аптекарі розуміють, що не тільки ціна є аргументом при виборі аптеки, а ще й час. Аптеки поступово заходять на ринки, в супермаркети, торговельні центри. Для України це звичайна справа, а для Узбекистану – нове.

Аптеки Узбекистану практично не займаються виготовленням власної продукції. Велика увага приділяється якості сервісу, позитивному ставленню до клієнтів, широкому асортименту лікарських засобів. В розвинених країнах аптеки давно вже продають такі товари, як зубна паста, мило, шампуні, гелі для душу, косметика. В Узбекистані поки немає звички купувати цю продукцію в аптеці.

У планах узбецьких колег – відвідати західні регіони України, аби побачити, як працюють аптеки в українській провінції. До приїзду в Україну представники аптечного бізнесу Узбекистану ділилися досвідом з колегами в Білорусі. Вони зазначили, що Україна відчутно пішла вперед від сусідів, і побажали вітчизняній фармі та АПАУ зокрема ще більших успіхів та перспектив.

Джерело: прес-служба АПАУ

ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ