Державні закупівлі фармпродукції: скільки витрачають і що закуповують медичні заклади
За даними Системи публічних електронних закупівель ProZorro у 2016 р. українські медустанови провели більше 16 тис. закупівель фармацевтичної продукції. У другому півріччі порівняно з першим очікувана вартість збільшилась у 7,7 разу, а кількість закупівель — у 2,3 разу. Зростання всіх показників у першу чергу пояснюється змінами в нормативному регулюванні. Згідно з новим законом «Про державні закупівлі» проведення тендерів через Систему публічних електронних закупівель ProZorro у 2016 р. стало обов’язковим (з 1 квітня — для монополістів і центральних органів виконавчої влади, а з 1 серпня — для всіх інших держзамовників)
Найчастіше серед іншої фармпродукції медичні установи України купували загальні лікарські засоби (в цій товарній категорії було проведено 42% усіх закупівельних процедур). До цього переліку входять реактиви і контрастні речовини, медичні розчини, діагностичні засоби, вироби для клінічних досліджень, токсини, протипаразитарні засоби, інсектициди, репеленти тощо. Такі показники зрозумілі, тому що більшості видів фармтоварів із цього переліку потребує кожна лікарня на відміну від специфічних препаратів.
За допомогою ProZorro у 2016 р. вітчизняним медичним закладам вдалося заощадити 115 млн грн. бюджетних коштів. Причому в першому півріччі економія становила 15 млн грн., у другому зросла в 6,6 разу і сягнула 100 млн. А ось максимальної економії під час придбання лікарських засобів було досягнуто в тендері Державної пенітенціарної служби України з очікуваною вартістю 33 млн грн. Зекономити вдалося 11,5 млн грн.
Найактивнішим регіоном у закупівлях лікарських засобів стала Дніпропетровська область. Її медустанови провели 3,38 тис. тендерів на суму 209,6 млн грн. З такими показниками цей регіон обігнав своїх найближчих конкурентів у рази. А заслуга за результат перш за все належить місцевим органам влади, які зобов’язали всі державні установи закуповувати лікарські засоби через ProZorro при очікуваній вартості тендеру від 3 тис. грн. (відповідно до закону про державні закупівлі обов’язковими є тендери на суму від 200 тис. грн. на рік). Крім того, місцева влада підтримує підприємців свого регіону і стимулює бізнес брати участь у закупівлях держустанов Дніпропетровської області.
Також відзначилася в закупівлях фармпродукції Донецька область. Місцеві державні медустанови провели 903 тендери (3-тє місце серед регіонів України за цим показником) на майже 113 млн грн. (2-ге місце по країні). Настільки часті та масштабні закупівлі лікарських засобів можна пояснити напруженою ситуацією в регіоні і постійною потребою в різноманітних препаратах. Показово, що найбільша за бюджетом закупівля фармпродукції теж була проведена в цьому регіоні: Департамент охорони здоров’я Донецької ОДА закупив препарати для лікування цукрового і нецукрового діабету та засоби для їхнього введення на понад 43 млн грн.
Якщо розглядати окремих закупівельників, то найактивнішим покупцем фармпродукції в 2016 р. виявився Київський міський пологовий будинок № 6. Ця установа провела 124 тендери з очікуваною вартістю 2,9 млн грн. на рік. Закупівлі пологового будинку, навіть найдрібніші (до 1 тис. грн.), проходили через ProZorro. Наприклад, у березні вони оголосили свої найбільш низькобюджетні торги на тест-реагенти –– на суму 600 грн. У них взяли участь кілька постачальників і під час аукціону вдалося знизити початкову пропозицію на третину. З таким підходом пологовому будинку за рік вдалося зекономити майже 600 млн грн. або 30% від суми власних завершених тендерів. Це яскравий приклад того, що система працює, і конструктивний підхід держустанов до закупівель відіграє важливу роль у її розвитку.
А ось серед постачальників найбільше вирізняється компанія «БаДМ-Б», яка подала 1420 переможних пропозицій, тобто виграла майже в 13% завершених торгів. Ця компанія –– один із найбільших учасників ринку, який активно бере участь у держзакупівлях і часто може запропонувати найконкурентнішу ціну завдяки масштабам своєї діяльності.
За підсумками року конкуренція в держзакупівлях фармпродукції становила лише 1,94 пропозиції на торги. Це свідчить про необхідність підвищувати рівень залученості бізнесу в закупівлі у цій галузі. ProZorro зробила процес проведення тендерів прозорим, однак галузь фармзакупівель завжди була занадто корумпована, зарегульована і обмежена. Для радикальних змін «правил гри» ринку необхідні й інші реформи, а також неминучість притягнення до відповідальності за протиправні дії. Все це силами тільки системи електронних закупівель здійснити неможливо.
Одним із важелів впливу, доступних учасникам торгів, є оскарження закупівель фармпродукції, які проходять з порушеннями. На жаль, кількість оскаржених тендерів цієї категорії за минулий рік становить всього 441, тобто лише 3,2% загальної кількості конкурентних торгів по фармпродукції. Звідси можна зробити висновок, що активність бізнесу в захисті своїх прав тут дуже низька. Скарги і вимоги за 2016 р. подали 130 компаній. Серед них найактивнішими були ТОВ «БаДМ-Б» (34 скарги та вимоги), ТОВ «ГОСПІТАЛЬНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ» (26) і ТОВ «НТР» (22).
Микола Жандоров,
член наглядової ради ProZorro, керівник торговельного майданчика Zakupki.Prom.ua
“Фармацевт Практик”