АПАУ: “Думати треба не про надприбутки, а про здоров’я пацієнтів”
Днями в Одесі відбувся дводенний міжнародний фармацевтичний форум «Аптеки Світу–2020».У заході взяв участь Володимир Руденко, д-р фарм. наук, професор, директор Аптечної професійної асоціації України, який представив позицію АПАУ щодо електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами
У зв’язку з прийняттям на час карантину Постанови КМУ №220 «Про внесення змін до Ліцензійних умов» на території нашої держави відбувається безперешкодна торгівля та доставка ліків, зокрема рецептурних, невідомими службами, що суперечить чинному законодавству. Відсутність відповідальності та контролю породжує грубі порушення: недотримання температурних умов під час доставки лікарських засобів; підвищення ризиків отримання неякісної, контрафактної, фальсифікованої або підмінної продукції; відсутність надання фармацевтичної опіки;зростання самолікування, – що веде до нівелювання значимості професії фармацевта.
Варто відзначити незахищеність кінцевого споживача, оскільки кур’єра складно притягнути до відповідальності згідно з чинним законодавством. Орієнтир сервісів з доставки ліків – не люди в селах, якими вони прикриваються, а гроші. Бо в селах, де немає аптек, немає, зазвичай, ні пошти, ні кур’єрів. Крім того, не всі люди, особливо похилого віку, можуть робити замовлення онлайн. Мета того, що відбувається, – отримання надприбутків без остраху та відповідальності за здоров’я пацієнтів і за якість ліків, які вони споживають.
Європейські практики онлайн торгівлі ліками (за інформацією ВООЗ) говорять про наступне: в Данії заборонено продаж ліків без консультації лікаря; в Естонії, Бельгії та Великобританії не можна здійснювати продаж лікарських засобів без консультації фармацевта, у Швеції та Австрії взагалі недозволений продаж рецептурних ліків онлайн. Якщо ми дійсно прагнемо змін, то нам є з кого брати приклад.
Законопроєкт № 3615-1 «Про внесення змін до статті 19 Закону України «Про лікарські засоби» щодо здійснення електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами» може вирішити всі вищезазначені проблеми, якщо буде належним чином доопрацьований. Цей документ був ініційований групою народних депутатів, як альтернативний законопроєкту№ 3615, і підтриманий 14 липня 2020 року на засіданні Верховної Ради України більшістю голосів. На думку аптечної спільноти він враховує багато пропозицій представників фармацевтичного ринку України та європейський досвід. Перш за все, передбачає реєстр осіб, які будуть здійснювати електронну торгівлю ліками, обов’язкову наявність власної служби доставки у аптеки. В документі прописані вимоги до веб-сайту ліцензіата та перелік ліків заборонених до доставки.
Але існують і певні ризики. Серед недоліків – відсутність визначеної відповідальності служб доставки (адміністративна, кримінальна), які можуть залучатися аптечними закладами на договірних засадах,а також повноважень державних органів у здійсненні контролю за доставкою та діяльністю поштових операторів.
У зв’язку з цим АПАУ пропонує:
- запровадити новий вид ліцензійної діяльності – «доставка ліків кінцевому споживачу»;
- передбачити консультацію фармацевта при онлайн замовленні ліків;
- відпуск ліків виключно аптекою з подальшою доставкою із дотриманням всіх вимог виробника;
- дозволити доставку виключно ліцензіатам з роздрібної торгівлі ліками та з доставки;
- надати повноваження державними органам у сфері контролю за е-торгівлею та доставкою ліків;
- ввести адміністративну та кримінальну відповідальність за порушення у сфері електронної торгівлі та доставки ліків, як для ліцензіатів, так і для тих, хто незаконно втручається у ліцензійну діяльність.
Джерело: прес-служба АПАУ