Позиція Антимонопольного комітету щодо резонансного законопроекту 8591
Антимонопольний комітет України (АМКУ) відповів на запит ГС “Аптечна професійна асоціація України” (АПАУ) щодо положень законопроекту 8591, який визначає нові правила ведення аптечного бізнесу
АПАУ продовжує вивчати і аналізувати резонансний проект закону «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо забезпечення економічної конкуренції та захисту прав пацієнтів при здійсненні роздрібної торгівлі лікарськими засобами» від 12 липня 2018 р. № 8591. Цей документ, який також відомий як “законопроект про обмеження аптечних монополій”, на думку представників АПАУ є не на часі, адже немає вагомого підґрунтя для його прийняття. Це підтверджує також позиція АМКУ щодо даного законопроекту, отримана у відповідь на звернення АПАУ. Також АМКУ направив лист Комітету Верховної ради України з питань охорони здоров’я, в якому зазначено, що законопроект №8591 потребує суттєвого доопрацювання для забезпечення дотримання позитивного ефекту на розвиток конкурентного середовища на ринках роздрібної торгівлі лікарських засобів.
Зокрема, в листі АМКУ висловив зауваження щодо зменшення концентрації аптек за територіальною ознакою, обмеження дозволеної кількості аптек та їх структурних підрозділів, створення привілейованого становища аптек, єдиним учасником (акціонером , засновником) яких є орган державної влади або орган місцевого самоврядування та встановлення освітніх вимог.
Таким чином, на думку Комітету, з огляду на конкурентне законодавство запровадження вимог щодо 500-метрової відстані «від аптеки до аптеки» призведе до негативного впливу на конкуренцію шляхом створення географічних бар’єрів для вступу на ринок роздрібної торгівлі лікарських засобів для нових суб’єктів господарювання.
Комітет вважає, що при визначенні відстані «від аптеки до аптеки» слід виходити із норми пішохідної доступності, яка має бути фізично та соціально-економічно обґрунтованою, з урахуванням рівня транспортних витрат на пошуки взаємозамінних лікарських засобів , обмеженими можливостями пересування хворих за станом здоров’я та необхідністю якнайшвидше прибрати необхідний лікарський засіб тощо.
Також, враховуючи суттєві економічні бар’єри вступу на ринок за відсутності нових потенційних учасників в інших адміністративно-територіальних одиницях (окрім вже обраного учасником населеного пункту), може скластися ситуація, що велика частина регіональних ринків, особливо невеликих населених пунктів опиниться або в стані монополії, або за відсутності аптечних закладів взагалі.
В листі зазначено, що законодавча ініціатива стосовно обмеження дозволеної кількості аптек та їх структурних підрозділів, суперечить загальним принципам господарювання в Україні, серед яких: забезпечення економічної багатоманітності та рівне вий захист державою усіх суб’єктів господарювання та свободи підприємницької діяльності у межах, визначених законом (див. частина перша статті 6 Господарчого кодексу України).
АМКУ вважає, що відповідна реалізація законопроекту у такій редакції, як вона нині є, може призвести до того, що в окремих областях структура регіональних ринків роздрібної торгівлі лікарськими засобами буде виглядати наступним чином:
- одна велика мережа, єдиним учасником (акціонером, засновником) якої є орган державної влади або орган місцевого самоврядування (наприклад, КП «Фармація» має більше 100 аптек та аптечних пунктів, КП «Ліки України» Чернігівської обласної ради» – більше 100 аптек та аптечних пунктів у Чернігівській області ;
- решта інших учасників, які у складі своєї мережі будуть мати від чотирьох до восьми аптечних закладів.
Відповідно до пункту 5 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» проекту Закону надає переваги тим учасникам регіональних ринків роздрібної торгівлі лікарськими засобами, єдиним учасником (акціонером, засновником) яких є орган державної влади або орган місцевого самоврядування , що ставить їх у привілейоване становище стосовно конкурентів та може призвести до недопущення, усунення, чи обмеження конкуренції на регіональних ринках роздрібної торгівлі лікарськими засобами.
Враховуючи наведене, реалізація цих положень законопроекту буде мати анти конкурентний ефект на ринках роздрібної торгівлі лікарськими засобами.
Читайте також: Обговорення законопроекту щодо внесення змін до Закону «Про лікарські засоби»: позиція АПАУ
Щодо встановлення освітніх вимог, у пункті 3 розділу І Закону «Про лікарські засоби») містяться положення, реалізація яких базується на європейському досвіді країн, але потребує визначення стосовно політики держави в сфері охорони здоров’я стосовно регулювання всієї галузі, оскільки вибіркове регулювання може призвести до суттєвого обмеження кола учасників ринків роздрібної торгівлі лікарськими засобами, що відповідно має негативний вплив на конкуренцію.
Листа АМКУ щодо законопректу 8591 до АПАУ та Комітету ВР України з питань охорони здоров’я: https://apau.org.ua/wp-files/2018/09/%D0%9B%D0%B8%D1%81%D1%82-%D0%B4%D0%BE-%D0%90%D0%9F%D0%90%D0%A3-1.pdf
Джерело: прес-центр АПАУ