Пацієнтів в аптеці мають обслуговувати фахівці з професійною освітою
Якщо виникають проблеми зі здоров’ям або постають питания щодо прийому препаратів, то часто хворі йдуть не в лікарню, а до аптеки. Чи є якісь дешевші ліки, яка різниця між ними, чи є щось від болю у горлі — на ці та багато інших питань відповідають працівники аптек. Особливо останнім часом у зв’язку з пандемією коронавірусу. Хоча ліків від цієї хвороби поки немає, але тривога, що виникла у наших громадян через COVID-19, веде їх із запитаннями саме до аптеки. На жаль, аптекарям доводиться частіше чути негатив, ніж подяку. Та кожен фахівець, який стоїть за першим столом, знає, що добре слово часто важливіше, ніж самі ліки.
Про роботу фармацевтів і якість обслуговування в українських аптеках розмовляємо з Володимиром Руденком, д-ром фарм. наук, професором, директором Аптечної професійної асоціації України (АПАУ)
– Володимире Васильовичу, як переживають аптекарі умови, в які сьогодні потрапив увесь світ?
– Звісно ж, непросто. Непросто і тим, хто приходить до аптеки, і тим, хто там працює. Тому на початку карантину ми неодноразово зверталися до наших громадян з проханням не виходити з дому без потреби й не відвідувати аптечні заклади, аби не наражати на небезпеку себе й тих, хто відпускає ліки. Бо ж ризиків вистачає. Є, на жаль, випадки зараження працівників аптек небезпечною для всіх нас хворобою COVID-19. Також з появою на території України вірусу першочерговим було питання забезпечення усім необхідним провізорів та фармацевтів. І можу сказати, що власники аптечних мереж – члени ГС «Аптечна професійна асоціація України (АПАУ)» зробили багато для того, щоб аптечні працівники були забезпечені всім необхідним для виконання своїх професійних обов’язків.
– Як Ви ставитесь до того, що часом в аптеках відвідувачів обслуговують робітники без відповідного фаху, а на онлайн-ресурсах консультують щодо придбання тих чи інших ліків люди без дипломів взагалі?
– Негативно, звісно ж. Бо за цим стоїть велика загроза здоров’ю наших громадян.
В аптеці обов’язково мають працювати фахівці з фармацевтичною освітою. Не з медичною, зверніть увагу, а саме з фармацевтичною! У ВНЗ цій професії навчають 5 років.
На сьогодні фармацевтичну освіту в Україні можна здобути у Національному фармацевтичному університеті (Харків) та на 17 фармацевтичних факультетах різних ВНЗ. Шість ВНЗ готують фахівців за напрямком «Промислова фармація». Фахівців середньої ланки (фармацевтів) випускають 32 навчальні заклади 1–2-го рівнів акредитації (медичні училища та фармацевтичні коледжі).
Провізори і фармацевти надають фахові фармацевтичні послуги та здійснюють фармацевтичну опіку пацієнта. Жодна комп’ютерна програма не може замінити таких фахівців. Разом з тим кожен фахівець із фармосвітою має вміти професійно використовувати спеціальні комп’ютерні програми та працювати із сучасною комп’ютерною технікою.
– Які Ви ще бачите загрози під час купівлі ліків онлайн?
– Завжди звертаю увагу всіх, хто купує ліки онлайн: робіть це виключно на сайтах ліцензованих аптек, де можна отримати професійну консультацію щодо замовленого лікарського засобу саме у фахівця з освітою. Її не надасть жоден із сторонніх консультантів чи кур’єрів. Та й взагалі раджу уникати сумнівних ресурсів, які незаконно пропонують ті чи інші лікарські засоби.
Так, Кабінет Міністрів дозволив ліцензіатам здійснювати торгівлю лікарськими засобами та супутніми товарами дистанційно лише на час карантину. У кожної аптеки-ліцензіата є свої сайти, де можна оформити замовлення. Але є й інші недобросовісні підприємці, які, не маючи на це ніякого права, пропонують громадянам ліки, заманюючи більш низькою ціною і нібито безкоштовною доставкою. Хоча насправді все далеко не так.
– Маєте когось конкретно на увазі?
Ну, от, наприклад, ЗМІ активно поширюється реклама «Ліки-24». Власники цього ресурсу афішують співпрацю з аптечними мережами, які не мають до них жодного стосунку. Тобто людина, яка зайшла на їхній сайт і замовила лікарські засоби нібито в конкретній аптеці, отримала ліки невідомо звідки. А якщо вони неякісні? Кого буде звинувачувати? Звісно ж, ту аптеку, в якій, як вона думає, їх придбавали для неї. До речі, обіцяної безкоштовної доставки від них пацієнти не отримують взагалі. Більше того, щодо неправомірної діяльності «Ліки-24» АПАУ звернулася до правоохоронних органів.
– А чи немає ризику придбати фальсифіковані ліки в аптеках?
– Є, але мінімальний. Аптеки закуповують ліки у ліцензованих постачальників та й перевіряють їх постійно. Відповідно до чинного законодавства Державну службу України з лікарських засобів та контролю за наркотиками визначено як основний регуляторний та контролюючий орган у фармацевтичній галузі. Ця служба проводить передліцензійні перевірки. Якщо заявник відповідає вимогам Ліцензійних умов, то йому видають ліцензію на такі види фармацевтичної діяльності, як виробництво, імпорт, оптова та роздрібна торгівля, а також ліцензію на обіг наркотичних лікарських засобів залежно від поданої заяви. Виходячи з вимог ліцензійних умов та інших нормативних актів, які регулюють аптечну діяльність, ця служба контролює якість лікарських засобів та професійну діяльність аптек, у тому числі й кваліфікацію аптечних працівників.
– Повернемось до питання кваліфікації. Як відвідувачу аптеки зрозуміти, що перед ним професіонал?
– Виступаючи перед широким загалом, я завжди раджу звертати увагу на бейдж працівника, який вас обслуговує. Відпускати лікарські засоби мають право виключно фахівці з освітою провізора чи фармацевта, а отже, і на бейджику має бути вказана окрім імені та прізвища також кваліфікація. Якщо там інша інформація – ця людина не має права відпускати лікарські засоби. Якщо вас намагається обслуговувати такий «спеціаліст», відвідувач аптеки має звернутися до керівника за роз’ясненням або повідомити регуляторні органи задля перевірки цього закладу. Пацієнти мають повне право вимагати, аби їх обслуговували фахівці з професійною освітою.
Бережіть себе і своїх рідних!
Джерело: прес-служба АПАУ