В Верховній Раді України зареєстровано законопроект, що пропонує встановити межу відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів
В Верховній Раді України зареєстровано законопроект, ініційований Урядом, що встановлює межу відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів.
Проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за фальсифікацію або обіг фальсифікованих лікарських засобів» № 10561, зареєстрований 5 червня 2012 року, розроблено з метою вирішення проблеми підвищення ефективності боротьби з незаконним обігом лікарських засобів та їх фальсифікацією, оскільки зазначена проблема полягає, зокрема, у низькому рівні юридичної відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів, їх незаконний обіг.
Так, відповідальність за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів передбачена статтею 44 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП) і статтею 321 Кримінального кодексу України (далі КК України).
Основний критерій відмінності, або „межа” відповідальності між адміністративною і кримінальною, полягає у розмірі фальсифікації лікарських засобів (який визначається спеціально уповноваженим органом виконавчої влади в галузі охорони здоров’я).
Вважаємо, що така конструкція юридичної відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів створює конкуренцію вказаних норм адміністративного та кримінального права.
З цього вбачається, що вказана конкуренція норм несе значні корупціогенні ризики, які можуть бути використані у якості „інструмента уникнення” від кримінальної відповідальності шляхом складання адміністративного протоколу, наприклад у разі виявлення частини фальсифікату.
Враховуючи зазначене, стаття 44² потребує вилучення з КУпАП, оскільки відповідальність за вчинення вказаних дій передбачена статтею 321 Кримінального кодексу України.
Проектом пропонується уніфікувати механізм юридичної відповідальності за фальсифікацію лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів, шляхом приведення до санкції лише однієї норми – норми Кримінального кодексу України.
Так, поданим проектом пропонується переглянути статтю 321 Кримінального кодексу України „Фальсифікація лікарських засобів або обіг фальсифікованих лікарських засобів” щодо внесення змін у частині посилення відповідальності, а саме:
– залишення санкції частини першої цієї статті у вигляді штрафу, що раніше відповідало 44 КУпАП;
– водночас збільшення розміру штрафу за фальсифікацію лікарських засобів або заміни штрафу на позбавлення волі, у другій частині цієї статті;
– суттєве підвищення строків позбавлення волі.
Разом з цим, зазначеним проектом пропонується посилити відповідальність за контрабанду наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів або фальсифікованих лікарських засобів (ст. 305 КК України) шляхом підвищення строків позбавлення волі за вчинення цього злочину.
Також проектом пропонується передбачити кримінальну відповідальність за порушення встановленого порядку доклінічного вивчення, клінічних випробувань і державної реєстрації лікарських засобів і фальсифікацію їх результатів (стаття 321).
Таким чином, прийняття проекту забезпечить встановлення більш високого рівня юридичної відповідальності за незаконний обіг лікарських засобів, їх фальсифікацію.
Отже, встановлення юридичної відповідальності на етапі створення лікарських засобів (а саме, на етапі доклінічного вивчення і клінічних випробувань) має стимулювати виробництво та обіг більш якісних лікарських засобів на території України, що зумовить зниження кількісних показників неякісної продукції на вітчизняному ринку лікарських засобів, а також має позитивно вплинути на здоров’я громадян і в цілому на демографічну ситуацію в країні.
Прес-служба Держлікслужби України