АктуальноНовини

Відкритий лист Європейської Бізнес Асоціації щодо регулювання фармацевтичної сфери і подальшої ефективної взаємодії нового Уряду України та міжнародної фармацевтичної бізнес-спільноти

18/04/2014

Представники Комітету з охорони здоров’я Європейської Бізнес Асоціації у складі 56 компаній, до якого входять провідні світові виробники лікарських засобів і медичних виробів, а також компанії, які займаються клінічними випробуваннями в Україні, 16 квітня 2014 р звернулися до Прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка з відкритим листом щодо регулювання фармацевтичної сфери та подальшої ефективної взаємодії нового Уряду України та міжнародної фармацевтичної бізнес-спільноти

Перш за все, представники Асоціації хотіли би подякувати за активне сприяння у винесенні на розгляд ВР України 10 квітня 2014 року законопроекту, який мав на меті виправлення технічної помилки щодо встановлення дискримінаційної ставки ПДВ на рівні 20% на операції з імпорту продукції, яка має важливе соціальне значення і відсутність якої могла призвести до вкрай негативних наслідків для здоров’я і життя населення України.

Водночас, фармацевтичний бізнес звернувся до Прем’єр-міністра із відкритим листом, оскільки вважає, що подальший розвиток взаєморозуміння між державними органами і фармацевтичною спільнотою є запорукою мінімізації будь-яких негативних коливань у фармацевтичному і медичному секторах, що безумовно, є важливим для населення будь-якої держави. Це звернення продиктоване останніми подіями і нововведеннями, результатом яких, на нашу думку, на жаль, нещодавно стали:

– Напруження на ринку лікарських засобів і медичних виробів через ризик їх фізичної недоступності для пацієнтів на додаток до значного погіршення економічної доступності ліків та медичних виробів у зв’язку із різкою девальвацією української гривні;

– Суттєві фінансові втрати операторів фармацевтичного ринку через технічну помилку у введених в дію 1 квітня 2014 року змінах до Податкового Кодексу України, які встановили 20% ПДВ на операції з імпорту лікарських засобів та медичних виробів.

Як відомо і неодноразово наголошувалось Асоціацією, несподіване, необґрунтоване і, в результаті, технічно помилкове запровадження ПДВ 20% на операції з імпорту лікарських засобів і медичних виробів, із введенням в обов’язкову дію цього абсолютно нового для фармацевтичної сфери податку через 4 дні після його затвердження ВР України, призвело до доволі масштабної дестабілізації системи постачання життєво-необхідних ліків і медичних виробів на територію України.

На жаль, бізнес-спільнота хотіла б підкреслити свою стурбованість щодо непрозорого способу, у який були прийняті зміни до Податкового Кодексу, а також зволікання із винесенням на голосування ВР України законопроекту для затвердження ставки ПДВ на ліки на рівні 7%. Маємо надію, що підписання Закону України і його опублікування відбудеться щонайшвидше, і колапсу на ринку ліків і медичних виробів не станеться.

Представники галузі вважають передчасним запровадження ПДВ на лікарські засоби на тлі 40% знецінення гривні і значного зростання цін в аптеках, що вже відбувається, без відповідного роз’яснення пересічному населенню неминучого зростання ціни у зв’язку із економічною сутністю самого податку і відсутністю участі держави у відшкодуванні вартості ліків для населення, яке існує в країнах ЄС, а також без надання, принаймні, «перехідного періоду» для адаптації організаційно-операційної діяльності компаній і задля забезпечення більш толерантного ставлення до нововведення з боку громадськості і населення.

Також, загальне збентеження посилилося від публічних заяв влади, що супроводжували запровадження ПДВ на ліки, і які кинули тінь на всесвітньо відомих провідних міжнародних фармацевтичних виробників, звинувачуючи їх у надприбутках і їх приховуванні. Запевнення широких верств населення у тому, що зростання ціни на лікарські засоби, яке продовжується, і яке стане ще більшим після введення ПДВ, компенсуватиметься, буцімто, прихованими надприбутками іноземних фармацевтичних виробників, створило додаткове напруження і є, по суті, непорозумінням.

Представники Комітету впевнені, що вислів «фармацевтична мафія» не може вживатись високопосадовцями відносно провідних міжнародних компаній, які виробляють і постачають життєво-необхідну продукцію на користь населення тієї країни, на чолі управління якою ці посадовці стоять. При цьому компанії-виробники (зареєстровані в країні у кількості більше тисячі компаній), які інвестують в Україну, сплачуючи до її бюджету митні збори та різні види податків, створюючи нові робочі місця, проводячи спеціалізовані навчальні заходи для лікарів та фармацевтів, надаючи фінансову підтримку українським вченим для їх участі у міжнародних заходах, спонсоруючи видання медичної літератури і забезпечуючи отримання населенням України інноваційного лікування, яке не може бути забезпечене потужностями лише внутрішнього виробництва, наразі неприємно збентежені почутими висловами. Є надія, що вони стали можливими у медійному просторі лише через загальне напруження в державі у зв’язку із реальною загрозою її територіальній цілісності.

Бізнес-спільнота переконана, що у разі, якщо уповноважені державні органи влади, згідно зі своїми функціями і на базі чинного законодавства, мають факти і докази недобросовісної діяльності деяких суб’єктів господарювання, які працюють на фармацевтичному ринку, ці доведені випадки мають стати публічними; їх обов’язково потрібно донести до відома професійної громадськості і широкого загалу. У разі ж, якщо причиною переконання у існуванні випадків порушень або застосування операторами ринку прихованих схем «викачування надприбутків» стають лише необґрунтовані підозри або усна інформація окремих осіб, вони не повинні давати підстав для різких публічних заяв з уст державних високопосадовців. На думку імпортерів ліків, високопосадовці України мають бути орієнтиром і прикладом для забезпечення найкращих стандартів взаємовідносин і комунікацій різних учасників життя країни – влади, бізнесу і населення.

Зважаючи на окреслене вище, бізнес очікує від державних органів влади:

1) Поважного ставлення до фармацевтичної бізнес-спільноти, яка забезпечує населення України ліками і медичними виробами, і неможливості заяв щодо компенсації зростання цін на лікарські засоби, яке відбувається через девальвацію гривні, а також до якого додасться підвищення кінцевої ціни по причині запровадження ПДВ 7%, за рахунок надприбутків міжнародних фармацевтичних виробників (яких не існує) та інших можливих негативних характеристик у бік легального бізнесу, від виконання місії якого безпосередньо залежить якість життя і здоров’я населення України;

2) Заходів, аби будь-які законодавчі ініціативи і зміни у регулюванні такої чутливої сфери як фармацевтична і медична ретельно опрацьовувались до їх можливого запровадження за участі професійної громадськості. Також, стандартом роботи має стати обов’язкова оцінка наслідків і результатів введення будь-яких змін у коротко- та довгостроковій перспективі як для населення, так і для усіх сторін, яких безпосередньо торкається та чи інша регуляторна ініціатива;

3) Заходів, аби прийняттю і кінцевому затвердженню певного регулювання або змін у ньому обов’язково передувало запровадження «перехідного періоду» від декількох місяців до 5 років, залежно від ступеню змін у операційній діяльності, до яких має призвести регулювання, і враховуючи відповідний «перехідний період», який встановлювався при введенні подібного регулювання чи змін до нього в країнах ЄС.

На думку представників Комітету, дотримання окреслених вище найкращих регуляторних практик та стандартів комунікацій із професійною громадськістю призведе до позитивних зрушень у функціонуванні галузі та сприятиме покращенню іміджу України на міжнародній арені і, зокрема, серед міжнародної фармацевтичної бізнес-спільноти.

Зі свого боку, бізнес підтверджує готовність активно долучатись до вирішення проблемних питань і розробки актуальних змін, яких потребує сфера охорони здоров’я, а також до обговорення питань, які уповноважені державні органи вважатимуть пріоритетними, і надавати нашу експертну підтримку при впровадженні регуляторних актів.

Європейська Бізнес Асоціація заздалегідь дякує пану Яценюку за розуміння і сподівається на подальший розвиток взаємовигідного співробітництва між державою і бізнесом.

Відкритий лист підписаний виконавчим директором Європейської Бізнес Асоціації Ганною Дерев’янко

ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА: Європейська Бізнес Асоціація, неурядова організація, яка об’єднує понад 950 європейських, міжнародних та вітчизняних компаній, які працюють в Україні. Сьогодні Асоціація є провідною організацією міжнародного бізнесу в Україні. Європейська Бізнес Асоціація була створена в 1999 році. Ініціатором її створення була Європейська Комісія, яка зацікавлена в підтримці європейського бізнесу на Україні та налагодженні двосторонніх зв’язків Україна-ЄС. Беручи до уваги пріоритети України щодо євро інтеграції в Європейський Союз, основною метою діяльності Асоціації є налагодження стосунків європейського бізнесу з представниками влади в Україні для співпраці щодо створення сприятливих умов ведення бізнесу та залучення прямих іноземних інвестицій в економіку держави. Детальна інформація на сайті www.eba.com.ua. 

https://rx.ua
ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ