Проект наказу МОЗ України “Про порядок контролю якості медичної допомоги”
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
06.07.2012 N
м.Київ
Повідомлення про оприлюднення
Проект наказу МОЗ України “Про порядок контролю якості медичної допомоги”
Аналіз регуляторного впливу
Пояснювальна записка
ПОВІДОМЛЕННЯ
Для публічного обговорення пропонуються наступний документ:
– проект наказу МОЗ України “Про порядок контролю якості медичної допомоги”.
Пропозиції та зауваження до вищезазначеного проекту просимо надсилати на адресу Управління контролю якості медичних послуг МОЗ України:
01601, м. Київ, вул. Грушевського, 7, e-mail: [email protected], [email protected]
Відповідальні особи:
– заступник начальника Управління контролю якості медичних послуг – начальник відділу управління якістю та методологічного забезпечення стандартизації медичної допомоги Худошина Ольга Валентинівна тел. (044)200-08-17 ,
– директор департаменту стандартизації медичних послуг Державного підприємства “Державний експертний центр МОЗ України” Ліщишина Олена Міхайлівна, тел. (044)536-13-40 .
Начальник Управління контролю
якості медичних послуг Т.М.Донченко
ПРОЕКТ
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
__________ Київ №___________
Про порядок контролю якості медичної допомоги
На виконання підпункту 6.5 пункту 4 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 467 та з метою ефективного управління якістю медичної допомоги та забезпечення підвищення рівня контролю за якістю медичної допомоги
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити порядок контролю якості медичної допомоги (додається).
2. Визначити Управління контролю якості медичних послуг та ДУ “Український інститут стратегічних досліджень” МОЗ України” відповідальними за організацію роботи моніторингу контролю якості медичної допомоги на всіх рівнях надання медичних послуг.
3. Начальнику Управління контролю якості медичних послуг Донченко Т. М. забезпечити реєстрацію цього наказу в Міністерстві юстиції України в установленому порядку.
4. Контроль за виконанням наказу покладаю на заступника Міністра
Толстанова О. К.
Віце-прем’єр-міністр України
Міністр Р.В.Богатирьова
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту наказу Міністерства охорони здоров’я України
“Про затвердження порядку контролю якості медичної допомоги”
1. Аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом державного регулювання.
Відповідно до статей 7, 14, 22 Закону України “Основи Законодавства України про охорону здоров’я” державний контроль в охороні здоров’я є однією з частин гарантій права на охорону здоров’я, забезпечується Президентом України і організується Кабінетом Міністрів України через спеціально уповноважені центральні органи виконавчої влади.
Державний контроль в частині контролю якості медичної допомоги відповідно до Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 467/2011 здійснює Міністерство охорони здоров’я України.
В теперішній час регулювання в сфері контролю якості медичної допомоги відсутнє. Оцінка якості медичної допомоги здійснюється на основі статистичних показників, які містять інформацію насамперед про загальні обсяги наданої медичної допомоги та не дозволяють належним чином встановлювати організаційні, кадрові та інші чинники неналежної медичної допомоги. Разом з цим, Програма економічних реформ на 2010-2014 роки “Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава” в частині реформи охорони здоров’я передбачає поліпшення якості надання медичної допомоги населенню, що неможливо без організації та здійснення на практиці заходів з контролю якості медичної допомоги як одного з інструментів управління якістю медичної допомоги.
При цьому відповідно до Програми економічних реформ на 2010 – 2014 роки “Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава”, наказу МОЗ України від 11.05.2011 № 278 “Про затвердження плану заходів МОЗ України з реалізації Національного плану дій на 2011 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки “Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава” підготовлені накази МОЗ України від 01.08.2011 № 454 “Про затвердження Концепції управління якістю медичної допомоги у галузі охорони здоров’я в Україні на період до 2020 року” та від 19.09.2011 № 597 “Про затвердження Галузевої програми стандартизації медичної допомоги на період до 2020 року” з метою удосконалення і подальшого розвитку системи управління якістю медичної допомоги, запровадження у вітчизняну систему охорони здоров’я сучасних механізмів забезпечення якості медичної допомоги. З метою забезпечення належного виконання даного завдання був розроблений, проект наказу Міністерства охорони здоров’я України “Про затвердження порядку контролю якості медичної допомоги”.
2. Визначення цілей державного регулювання.
Метою прийняття проекту акта є забезпечення ефективного управління якістю медичної допомоги шляхом впровадження механізмів та організації роботи з контролю якості медичної допомоги в закладах охорони здоров’я всіх форм власності.
3. Визначення та оцінка усіх прийнятих альтернативних способів досягнення цілей з аргументацією переваг обраного способу.
Першим альтернативним способом є відсутність змін в практиці контролю якості медичної допомоги – тобто подальша оцінка якості медичної допомоги на основі демографічних та галузевих статистичних показників без урахування наукових доказів щодо ефективності поєднання методів клінічного аудиту та експертних оцінок для виявлення проблем, що існують в наданні медичної допомоги. Отже, даний спосіб є неприйнятним.
Другим альтернативним способом є затвердження наказу Міністерства охорони здоров’я України “Про затвердження порядку контролю якості медичної допомоги”, який передбачає єдиний, сучасний, комплексний науково обґрунтований підхід до контролю якості медичної допомоги, який ґрунтується на певних критеріях та застосуванні повного спектру сучасних методів моніторингу та оцінок. Такий спосіб досягнення поставленої цілі є найбільш оптимальним.
4. Опис механізму і заходів, які забезпечують розв’язання визначеної проблеми шляхом прийняття регуляторного акта.
Розв’язати визначену проблему можна лише через затвердження наказу Міністерства охорони здоров’я України “Про затвердження порядку контролю якості медичної допомоги”.
5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта та оцінки можливості впровадження та виконання вимог регуляторного акта.
Прийняття акту зробить можливим виконання в повному обсязі завдань з реформування системи медичної допомоги, поставлених в Програмі економічних реформ на 2010-2014 роки “Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава” з формуванням ефективної керованої системи управління якістю медичної допомоги.
6. Визначення очікуваних результатів прийняття запропонованого регуляторного акта, зокрема розрахунок очікуваних витрат та вигод суб’єктів господарювання, громадян та держави внаслідок дії регуляторного акта.
Затвердження наказу забезпечить створення низки передумов для системного управління якістю медичної допомоги в частині контролю якості.
Визначення функцій та координація діяльності органів, що здійснюють контроль якості медичної допомоги, упорядкування застосовних термінів, методів та шляхів контролю, визначення напрямків здійснення контролю якості медичної допомоги дозволить забезпечити якість, доступність та ефективність медичної допомоги на основі принципів наступництва та безперервності надання, упорядкування та виключення дублювання медичних втручань та процедур на основі затверджених медико-технологічних документів на засадах доказової медицини.
Затвердження порядку контролю якості медичної допомоги забезпечить права пацієнтів на одержання медичної допомоги належної якості у необхідному обсязі і шляхом оптимального використання кадрових і матеріально-технічних ресурсів системи охорони здоров’я, застосування медичних технологій та лікарських засобів з науково доведеною ефективністю.
Вигоди | Витрати | |
Держава | Доповнення чинних нормативно-правових актів | відсутні |
Суб’єкти господарювання | Упорядкування взаємодії органів контролю та суб’єктів господарювання в сфері контролю якості медичної допомоги | відсутні |
Населення | Поліпшення якості медичної допомоги | відсутні |
7. Обґрунтування запропонованого строку чинності регуляторного акта.
Строк дії наказу встановлюється безстроково.
8. Визначення показників результативності регуляторного акта.
Основним показником прийняття акта є відсутність порушень чинного законодавства України.
1) Розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов’язаних з дією акта – додаткових надходжень не передбачається;
2) Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта – всі зареєстровані суб’єкти господарювання, які надають медичну допомогу;
3) Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта – додаткових затрат коштів і часу не передбачається;
4) Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта – середній (проект акта розміщено на веб-сайті МОЗ).
9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності регуляторного акту в разі його прийняття.
Заходи щодо відстеження результативності акта базуються на методиці, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 “Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта” та здійснюватимуться шляхом аналізу статистичних даних та результатів опитувань.
Спеціальне залучення наукових установ не передбачається.
Базове відстеження – після набрання чинності акту шляхом аналізу статистичних даних та результатів опитувань.
Повторне відстеження – через 2 роки після набрання чинності акту шляхом аналізу статистичних даних та результатів опитувань.
Заступник Міністра О.К.Толстанов
____ ____________ 2012 р.
ПОЯСНЮВАНЬНА ЗАПИСКА
до проекту наказу МОЗ України
“Про порядок контролю якості медичної допомоги”
1. Обґрунтування необхідності прийняття акту
Проект наказу “Про порядок контролю якості медичної допомоги” розроблений з метою реалізації Указу Президента України від 12 березня 2012 року № 187 “Про Національний план дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки “Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава””, відповідно до Концепції управління якістю медичної допомоги до 2020 р.
Запропонований проект наказу відповідає основним напрямкам державної політики, який спрямований на виконання завдань Уряду щодо якості надання медичної допомоги хворим.
2. Мета і шляхи її досягнення
Основною метою прийняття акта є впровадження механізмів дієвого контролю якості медичної допомоги відповідно до сучасних науково обґрунтованих підходів з метою забезпечення обґрунтованих потреб пацієнтів щодо медичної допомоги, відстеження ефективності заходів з управління якістю, а також здійснення в разі необхідності відповідного корегування.
Шляхи досягнення цієї мети є визначення функцій та організації взаємодії МОЗ, ДУ “Український інститут стратегічних досліджень МОЗ України”, ДП “Державний експертний центр МОЗ України”, закладів охорони здоров’я для отримання вчасної достовірної інформації про індикатори якості медичної допомоги, оцінки ефективності проведених заходів, виявлення відхилень та, при необхідності, планування та вживання корегуючих заходів.
Наказ є обов’язковим для всіх органів охорони здоров’я та закладів охорони здоров’я незалежно від форми власності та підпорядкування.
3. Правові аспекти
У даній сфері правового регулювання діють такі нормативно-правові акти:
1. Закон України “Основи законодавства України про охорону здоров’я“.
2. Закон України “Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії“.
3. Указ Президента України від 12 березня 2012 року № 187 “Про Національний план дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки “Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава”“.
Реалізація зазначеного проекту наказу не передбачає внесення змін до чинних актів або визнання актів такими, що втратили чинність.
4. Фінансово-економічне обґрунтування.
Реалізація цього проекту наказу не потребує додаткових асигнувань з державного бюджету та інших витрат.
5. Позиція заінтересованих органів
Проект наказу МОЗ України потребує погодження Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва; Міністерства юстиції України, Федерації профспілок України.
6. Регіональний аспект
Проект наказу не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
7. Запобігання корупції
У проекті наказу відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень
8. Громадське обговорення
Проект регуляторного акта розміщено _____2012 року на офіційному сайті МОЗ України (розділ „Громадянам”, підрозділ „Громадське обговорення”). Станом на _____2012 року пропозиції та зауваження громадськості не надійшло.
9. Позиція соціальних партнерів
Проект наказу не стосується соціально-трудової сфери, проте лист до уповноважених представників від всеукраїнських профспілок, їх об’єднань та всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців направлено
10. Оцінка регуляторного впливу.
Впровадження наказу дозволить здійснювати дієвий контроль якості медичної допомоги.
Сфера впливу | Вигоди | Витрати |
Інтереси держави | Реалізація державної політики щодо надання якісної медичної допомоги | Відсутні |
Інтереси суб’єктів господарювання | Створення сприятливих умов для поліпшення якості медичної допомоги, яка надається суб’єктами господарювання | Відсутні |
Інтереси громадян | реалізація права громадян України на охорону здоров’я | Відсутні |
Проект наказу відповідає принципам державної регуляторної політики.
11. Прогноз результатів
Прийняття регуляторного акта надасть можливість належного виконання Указу Президента України від 12 березня 2012 року № 187 “Про Національний план дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки “Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава“”, “Основ законодавства України про охорону здоров’я” та Закону України “Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії“.
Це призведе до захисту інтересів споживача (пацієнта) на основі стабільного забезпечення відповідного рівня якості медичної допомоги та сприятиме розвитку добросовісної конкуренції на ринку медичних послуг.
Критеріями оцінки ефективності будуть динамічні зміни визначених індикаторів для моніторингу, їх наближення до рівнів, визначених планом заходів з реформування системи охорони здоров’я.
Заступник Міністра О.К.Толстанов
“___” ____________ 2012 р.
Подготовила +Мария Морозова