Законодательство

Проект Закону України “Про систему екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112”

13/03/2012

ЗАКОН УКРАЇНИ
Проект
Про систему екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112

Цей Закон визначає організаційно-правові і економічні основи функціонування системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 (далі – Система 112), повноваження суб‘єктів забезпечення функціонування Системи 112.

РОЗДІЛ І ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Стаття 1. Визначення термінів

У цьому Закону наведені нижче терміни вживаються у такому значенні: Система 112 – це інформаційно-телекомунікаційна автоматизована система, яка представляє собою сукупність програмно-апаратних комплексів і телекомунікаційних мереж, призначених для приймання і оброблення повідомлень громадян у разі загрози їх життю та/або здоров‘ю, виникнення надзвичайних ситуацій, протиправних дій та інших небезпечних подій, а також для оперативного інформування аварійно-рятувальних, пожежно-рятувальних, аварійних, медичних служб, відповідних правоохоронних органів щодо їх залучення до відповідного реагування;

екстрена допомога населенню – невідкладні дії підрозділів екстреної допомоги населенню з ліквідації загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, протиправних дій, аварій у сфері житлово-комунального господарства, інших небезпечних подій, з надання екстреної медичної допомоги тощо;

підрозділи екстреної допомоги населенню – підрозділи аварійно-рятувальних, пожежно-рятувальних та пожежних формувань, служб відповідних правоохоронних органів (Служби безпеки, Міністерства внутрішніх справ), територіальних центрів екстреної медицини та медицини катастроф Державної служби медицини катастроф, служби швидкої медичної допомоги та спеціалізовані бригади екстреної медичної допомоги, аварійних служб житлово-експлуатаційних організацій, організацій газо-, електро-, тепловодопостачання та водовідведення, електрозв‘язку тощо, які підготовлені та оснащені необхідною технікою та засобами для екстреної допомоги населенню у цілодобовому режимі;

інформація Системи 112 – повідомлення фізичних та юридичних осіб, що зверталися для надання екстреної допомоги до підрозділів цілодобового забезпечення функціонування Системи 112.

Стаття 2. Правова основа функціонування Системи 112

Правовою основою функціонування Системи 112 є Конституція України, Закони України “Про правові засади цивільного захисту”, “Про інформацію”, “Про телекомунікації”, “Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах”, “Про пожежну безпеку”, “Про міліцію”, “Основи законодавства України про охорону здоров‘я”, “Про житлово-комунальні послуги”, Кримінально-процесуальний кодекс України.

Стаття 3. Система екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112

Система 112 забезпечує організацію надання кваліфікованої комплексної екстреної допомоги населенню у разі загрози їх життю і здоров’ю, виникнення надзвичайних ситуацій, протиправних дій та інших небезпечних подій.

Організаційна структура Системи 112 має ієрархічну територіально-розподілену інформаційно-функціональну структуру.

Порядок функціонування Системи 112 визначає Кабінет Міністрів України.

Єдиним телефонним номером для передачі повідомлень про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, протиправних дій, інших небезпечних подій та про необхідність надання екстреної медичної допомоги є номер “112”. На етапі впровадження єдиний телефонний номер “112” використовується паралельно з існуючими номерами виклику служб екстреної допомоги (“101”, “102”, “103”, “104” тощо).

Оператори телекомунікації здійснюють маршрутизацію екстрених викликів до відповідного центру з прийняття повідомлень. Порядок маршрутизації екстрених викликів визначає центральний орган виконавчої влади у галузі зв‘язку.

Для здійснення повідомлень про необхідність надання екстреної допомоги населенню можуть паралельно використовуватися інші індивідуальні телефонні номери фіксованого зв‘язку відповідних формувань, служб та організацій, які забезпечують екстрену допомогу населенню.

Телефонні дзвінки на номер 112 здійснюються безоплатно.

Для забезпечення термінового реагування підрозділів екстреної допомоги населенню та автоматизованої обробки інформації у разі виникнення надзвичайної ситуації, загрози життю та/або здоров‘ю людей, протиправних дій та інших небезпечних подій оператори центру з прийняття повідомлень Системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 мають право використовувати інформацію про абонента з баз даних операторів телекомунікації, а саме: номер телефону абонента, прізвище, ім’я та по батькові, адресу абонента, для абонента мереж рухомого (мобільного) зв‘язку -його географічне місцезнаходження.

Інформація Системи 112 підлягає зберіганню. Строки та умови її зберігання визначаються у Положенні про Систему 112. Порядок надання

інформації Системи 112 на запити контролюючих, судових, правоохоронних органів, міліції, правоохоронних органів спеціального призначення та громадян, які зверталися за допомогою до Системи 112, визначається законом. Інформація Системи 112 підлягає захисту згідно із законодавством.

Стаття 4. Основні принципи функціонування Системи 112

Основними принципами функціонування Системи 112 є: комплексний підхід до надання екстреної допомоги населенню; відповідальність, у межах повноважень, суб‘єктів забезпечення Системи 112 за недотримання вимог цього та інших законодавчих актів з питань допомоги населенню;

цілодобове чергування підрозділів, які призначені для екстреної допомоги населенню, та їх оперативно-диспетчерських служб, центрів з прийняття повідомлень Системи 112;

повсюдне та безперешкодне звернення населення щодо отримання екстреної допомоги.

Стаття 5. Основні завдання Системи 112

Основними завданнями Системи 112 є:

приймання та оброблення повідомлень, зокрема про: загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, пожеж, інших небезпечних подій та необхідності рятування людей, що постраждали від них; порушення громадського порядку; готування або скоєння злочинів; необхідність отримання екстреної медичної допомоги; аварії на транспорті, у мережах електро-, тепло-, водо-, газопостачання, водовідведення, електрозв‘язку тощо;

оперативне інформування оперативно-диспетчерських служб аварійно-рятувальних та пожежно-рятувальних, правоохоронних (міліції, Служби безпеки, Міністерства внутрішніх справ), аварійних, медичних (органів та закладів охорони здоров’я) та інших підрозділів екстреної допомоги населенню з метою залучення зазначених підрозділів до відповідного реагування та надання екстреної допомоги населенню;

здійснення інформаційної підтримки взаємодії підрозділів екстреної допомоги населенню, що залучаються до надання такої допомоги, під час їх спільних дій.

РОЗДІЛ ІІ

СУБ‘ЄКТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМИ 112
Стаття 6. Суб’єкти забезпечення функціонування Системи 112

1. Органи державного управління:

Кабінет Міністрів України – координує та спрямовує діяльність центральних органів виконавчої влади щодо забезпечення функціонування Системи 112;

Рада міністрів Автономної Республіки Крим – забезпечує функціонування Системи 112 в Автономній Республіці Крим;

спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань цивільного захисту – здійснює повсякденне керівництво Системою 112 і організовує взаємодію суб’єктів забезпечення функціонування Системи 112;

центральні органи виконавчої влади – забезпечують функціонування Системи 112 у сферах суспільного життя, у яких реалізують державну політику;

місцеві органи виконавчої влади – забезпечують функціонування Системи 112 в області, містах Київ та Севастополь, районі;

органи місцевого самоврядування – забезпечують функціонування Системи 112 у місті (крім міст Київ та Севастополь), районі міста, селищі, селі.

Суб‘єкти, зазначені у цій частині, здійснюють свої функції у межах повноважень, визначених цим та іншими законодавчими актами.

2. Органи та підрозділи цілодобового забезпечення функціонування Системи 112:

підрозділи (органи) забезпечення функціонування Системи 112 -здійснюють безпосереднє забезпечення та організацію функціонування Системи 112 у повсякденному режимі;

центри з прийняття повідомлень – здійснюють приймання повідомлень про необхідність надання екстреної допомоги населенню та інформування оперативно-диспетчерських служб;

оперативно-диспетчерські служби – здійснюють приймання повідомлень про необхідність надання екстреної допомоги населенню та інформування відповідних підрозділів екстреної допомоги населенню;

підрозділи екстреної допомоги населенню – здійснюють надання екстреної медичної допомоги, екстрену допомогу населенню під час надзвичайних ситуацій, аварій, протиправних дій, інших небезпечних подій.

Суб‘єкти, зазначені у цій частині, виконують свої завдання відповідно до положень (статутів) про них.

Стаття 7. Повноваження суб’єктів забезпечення функціонування Системи 112

1. До повноважень Кабінету Міністрів України належить:
забезпечення створення Системи 112;
визначення порядку функціонування Системи 112;
встановлення регламенту проходження інформації у Системі 112;
здійснення державного нагляду за функціонуванням Системи 112;
забезпечення фінансування створення та функціонування Системи 112;

здійснення інших повноважень, передбачених цим та іншими законодавчими актами.

2. До повноважень спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту належить:

створення та забезпечення функціонування Системи 112; створення центрального підрозділу (органу) забезпечення функціонування Системи 112;

створення територіальних підрозділів (органів) забезпечення функціонування Системи 112 та центрів з прийняття повідомлень в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, забезпечення їх функціонування;

визначення структури, чисельності і порядку діяльності центрального та територіальних підрозділів забезпечення функціонування Системи 112 та центрів з прийняття повідомлень;

забезпечення функціонування Системи 112 на територіальному рівні; забезпечення взаємодії з іншими центральними органами виконавчої влади щодо функціонування Системи 112;

забезпечення функціонування оперативно-диспетчерських служб аварійно-рятувальних та пожежно-рятувальних формувань, державних аварійно-рятувальних служб, що належать до сфери управління;

забезпечення захисту інформації Системи 112 відповідно до законодавства;

забезпечення надання інформації на запити контролюючих, судових, правоохоронних органів, міліції, правоохоронних органів спеціального призначення, а також громадян України, які зверталися за допомогою до Системи 112;

забезпечення збереження архівів повідомлень (звернень, інформації) юридичних та фізичних осіб;

організація та забезпечення статистичної звітності про надходження звернень до Системи 112 і своєчасність реагування на них;

забезпечення фінансування та здійснення технічного і програмного супроводу апаратно-технічних комплексів Системи 112;

проведення навчання працівників, які забезпечують функціонування Системи 112;

здійснення інших повноважень, передбаченим цим та іншими законодавчими актами.

3. До повноважень центральних органів виконавчої влади належить: забезпечення, відповідно до повноважень, функціонування Системи 112; забезпечення функціонування оперативно-диспетчерських служб

аварійно-рятувальних формувань, служб та організацій з надання екстреної допомоги населенню, що належать до їх сфери управління;

встановлення порядку функціонування підрозділів, які призначені для екстреної допомоги населенню та їх оперативно-диспетчерських служб;

забезпечення взаємодії зі спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань цивільного захисту щодо функціонування Системи 112;

забезпечення підготовки та надання до спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту статистичної звітності про надходження звернень до Системи 112 і своєчасність реагування на них;

здійснення інших повноважень, передбачених цим та іншими законодавчими актами.

4. До повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим та місцевих органів виконавчої влади належить:

забезпечення, відповідно до повноважень, функціонування Системи 112; забезпечення функціонування оперативно-диспетчерських служб аварійно-рятувальних формувань, служб та організацій з надання екстреної допомоги населенню, що належать до їх сфери управління;

встановлення порядку функціонування підрозділів, які призначені для екстреної допомоги населенню та їх оперативно-диспетчерських служб;

забезпечення взаємодії із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань цивільного захисту щодо функціонування Системи 112;

забезпечення підготовки та надання до спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту статистичної звітності про надходження звернень до Системи 112 і своєчасність реагування на них;

здійснення інших повноважень, передбачених цим та іншими законодавчими актами.

5. До повноважень органів місцевого самоврядування належить: забезпечення, відповідно до повноважень, функціонування Системи 112; забезпечення функціонування оперативно-диспетчерських служб

аварійно-рятувальних формувань, служб та організацій з надання екстреної допомоги населенню, що належать до їх сфери управління;

встановлення порядку функціонування підрозділів, які призначені для екстреної допомоги населенню, та оперативно-диспетчерських служб;

забезпечення взаємодії з територіальними підрозділами (органами) забезпечення функціонування Системи 112;

забезпечення підготовки та надання до територіальних підрозділів (органів) управління забезпечення функціонування Системи 112 статистичної звітності про надходження звернень до Системи 112 і своєчасність реагування на них;

здійснення інших повноважень, передбачених цим та іншими законодавчими актами.

6. Центральний та територіальні підрозділи (органи) забезпечення функціонування Системи 112 створюються:

центральний – у системі спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту – керівником цього органу;

територіальні – у складі територіальних органів управління спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту – керівником цього органу.

Положення про центральний орган забезпечення функціонування Системи 112 затверджується Кабінетом Міністрів України, а про територіальні підрозділи – спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань цивільного захисту.

7. Центри з прийняття повідомлень створюються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань цивільного захисту в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь і є підрозділами, що підпорядковуються його територіальним органам.

Центри з прийняття повідомлень є головними елементами організаційної структури Системи 112.

До повноважень центрів з прийняття повідомлень належить: прийняття повідомлень про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, протиправних дій, інших небезпечних подій та про необхідність надання екстреної медичної допомоги;

визначення, за характером небезпечної події, переліку конкретних підрозділів екстреної допомоги населенню, які повинні бути задіяні для надання такої допомоги;

передача отриманої інформації про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, протиправних дій, інших небезпечних подій та про необхідність надання екстреної медичної допомоги до відповідних оперативно-диспетчерських служб;

організація взаємодії підрозділів екстреної допомоги населенню під час виконання робіт з надання такої допомоги;

здійснення обліку та архівування повідомлень, надання звітної інформації до відповідних підрозділів (органів) забезпечення функціонування Системи 112.

Положення про центри з прийняття повідомлень затверджується спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань цивільного захисту.

Проходження отриманого повідомлення (інформації) від особи, що звернулася з повідомленням до відповідного чергового підрозділу екстреної допомоги населенню, що залучається до дій, регулюється Регламентом проходження інформації у Системі 112.

Регламент проходження інформації у Системі 112 визначає Кабінет Міністрів України.

8. Оперативно-диспетчерські служби функціонують у складі аварійно-рятувальних, пожежно-рятувальних формувань, відповідних правоохоронних (міліції, Служби безпеки, Міністерства внутрішніх справ), аварійних, медичних (органів та закладів охорони здоров’я) та інших служб і організацій,

створюються їх керівниками та призначені для оперативного інформування підрозділів екстреної допомоги населенню.

До повноважень оперативно-диспетчерських служб належить: приймання інформації від відповідного центру з прийняття повідомлень, а також фізичних та юридичних осіб;

доведення інформації до підрозділу екстреної допомоги населенню; здійснення інформаційно-координаційних заходів щодо виконання робіт з надання екстреної допомоги населенню;

інформування центру з прийняття повідомлень про час прибуття на місце події відповідних ресурсів, задіяних для реагування.

Положення про оперативно-диспетчерську службу затверджується органом (посадовою особою), що її створив.

Оперативно-диспетчерські служби здійснюють цілодобове чергування відповідних працівників і забезпечують постійну цілодобову готовність до прийняття повідомлень, інформаційну підтримку та взаємодію підрозділів екстреної допомоги населенню під час надання такої допомоги.

Порядок взаємодії центрів з прийняття повідомлень та оперативно-диспетчерських служб встановлюється Регламентом проходження інформації у Системі 112.

9. Підрозділи екстреної допомоги населенню створюються у складі аварійно-рятувальних, пожежно-рятувальних формувань, відповідних правоохоронних (міліції, Служби безпеки, Міністерства внутрішніх справ) , аварійних, медичних (органів та закладів охорони здоров’я) та інших служб і організацій, що функціонують у системі відповідних центральних органів виконавчої влади, в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, містах обласного значення, керівниками таких формувань, служб та організацій для надання екстреної допомоги населенню.

Обов‘язки працівників підрозділів екстреної допомоги населенню визначаються відповідними статутами (положеннями) формувань, служб та організацій, до складу яких належать такі підрозділи.

Екстрена допомога населенню здійснюється безоплатно.

Стаття 8. Права і обов’язки осіб, що звернулися по допомогу

Особи, що звернулися по допомогу, мають право:

на поважне ставлення з боку працівників центру з прийняття повідомлень, рятувальників, пожежних та інших фахівців підрозділів екстреної допомоги населенню;

на збереження, у разі необхідності, конфіденційності факту звернення за допомогою;

на звернення зі скаргою безпосередньо до керівника або іншої посадової особи Системи 112, у разі порушення його прав;

на отримання своєчасної та якісної допомоги.

Особи, що звернулися по допомогу, зобов’язані:

під час звернення до Системи 112 бути ввічливими до працівників центру з прийняття повідомлень;

надавати всю необхідну інформацію на запит працівників центру з прийняття повідомлень.

При порушенні правил виклику відповідних підрозділів екстреної допомоги населенню (неправдиві, необґрунтовані виклики) винні несуть відповідальність відповідно до законодавства та відшкодовують вартість виклику.

Стаття 9. Порядок надання інформації Системи 112 на запити контролюючих, відповідних правоохоронних і судових органів та громадян

Надання інформації Системи 112 на запити контролюючих, судових, правоохоронних органів, міліції, правоохоронних органів спеціального призначення, а також громадян України, які зверталися за допомогою до Системи 112, здійснюється територіальними підрозділами (органами) забезпечення функціонування Системи 112.

Надання інформації Системи 112 здійснюється за письмовим зверненням керівників відповідних контролюючих, судових, правоохоронних органів, міліції, правоохоронних органів спеціального призначення, а також заяви громадянина, який звертався за допомогою до Системи 112, на адресу керівника територіального підрозділу (органу) забезпечення функціонування Системи 112.

Інформація Системи 112 надається у письмовому вигляді, а також, за необхідності, аудіозапис звернення протягом п‘яти днів з дня отримання звернення про надання інформації. В окремих випадках термін надання інформації Системи 112 може бути скорочено.

Стаття 10. Фінансування та матеріально-технічне забезпечення Системи 112

Фінансування Системи 112 здійснюється за рахунок державного та місцевих бюджетів.

Матеріально-технічне забезпечення Системи 112 здійснюється центральними і місцевими органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, організаціями, до сфери управління яких належать відповідні підрозділи, центри, служби, що безпосередньо забезпечують функціонування Системи 112.

Стаття 11. Відповідальність за порушення Закону

Посадові особи, громадяни України, винні у невиконанні або несумлінному виконанні законодавства з питань надання допомоги населенню, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність відповідно до законів України.

ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ

1. Цей Закон набуває чинності з дня його опублікування.

2. У Законі України «Про правові засади цивільного захисту» (Відомості Верховної Ради України, 2004 р., № 39, ст. 488):

а) статтю 1 після абзацу сьомого доповнити новим абзацом такого змісту:

«система екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним

номером 112 – це інформаційно-телекомунікаційна автоматизована система, яка преставляє собою сукупність програмно-апаратних комплексів і телекомунікаційних мереж, призначених для приймання і оброблення повідомлень громадян у разі загрози їх життю та/або здоров‘ю, виникнення надзвичайних ситуацій, протиправних дій та інших небезпечних подій, а також для оперативного інформування аварійно-рятувальних, пожежно-рятувальних, аварійних, медичних служб, відповідних правоохоронних органів щодо їх залучення до відповідного реагування».

У зв’язку з цим абзац восьмий вважати абзацом дев’ятим;

б) статтю 5 після абзацу восьмого доповнити новим абзацом такого змісту:

«забезпечення функціонування Системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112».

У зв’язку з цим абзац дев’ятий вважати абзацом десятим.

3. У частині другій статті 34 Закону України «Про пожежну безпеку» (Відомості Верховної Ради України, 1994 р., № 5, ст. 21) цифри «01» замінити словами «який визначається відповідним нормативним актом».

4. У статті 39 Закону України «Про телекомунікації» (Відомості Верховної Ради України, 2004 р., № 12, ст. 155):

а) пункт 2 частини першої після слів «аварійних служб газу;» доповнити словами «,Системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112;»;

б) доповнити частину першу новим пунктом 19) такого змісту:

«19) щороку надавати до Системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 електронну базу даних кінцевого абонентного обладнання фіксованого зв‘язку із зазначенням номера та адреси його встановлення. При здійсненні екстреного виклику – у реальному часі забезпечити технічну можливість передавання номера кінцевого абонентського обладнання фіксованого зв‘язку або номера та географічного місцезнаходження кінцевого абонентського обладнання рухомого (мобільного) зв‘язку».

У зв‘язку з цим пункт 19) вважати пунктом 20);

в) абзац перший частини другої після цифри «17» доповнити цифрою
«19».
Пункт 19 частини першої статті 39 набирає чинності через рік після прийняття цього Закону.

5. Кабінету Міністрів України у шестимісячний строк із дня набрання чинності цим Законом:

підготувати та подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції про внесення змін до законодавчих актів України, що випливають з цього Закону; привести свої нормативно-правові акти у відповідність з цим Законом; відповідно до своїх повноважень забезпечити прийняття нормативно -правових актів, передбачених цим Законом;

забезпечити перегляд та скасування центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону.
Президент України
В. ЯНУКОВИЧ
м. Київ «________»_____________2011 року
№_____________

https://rx.ua
ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ