Статті

Сучасна косметика: у пошуку «золотої середини»

23/03/2018

Кожна жінка користується косметикою. Кожна прагне мати гладеньку і доглянуту шкіру, випромінювати здоров’я й благополуччя. Багато хто готовий платити за це великі гроші. Та чи завжди висока ціна косметичного продукту свідчить про його якість та безпеку?

Сертифікати не продаються

Світлана Климишина

Світлана Климишина

— Сучасна косметика, представлена на ринку України та інших країн, поділяється на класи відповідно до класифікації Асоціації незалежних експертів, офіс якої знаходиться у Швейцарії, — пояснює Світлана Климишина, канд. фарм. наук, старший викладач кафедри організації економіки фармації, технології ліків та фармакоекономіки ЛНМУ ім. Данила Галицького. — Ця асоціація тестує продукти, які мають безпосередній стосунок до здоров’я людини. Компанія, що бажає отримати сертифікат якості від незалежних експертів, може подати заявку до цієї Асоціації.

Інша річ, чи кожен виробник зацікавлений у такій співпраці, адже експерти Асоціації відвідують підприємства без попереднього погодження і беруть для тестування продукцію лише з конвеєра. Зразки доправляють до лабораторії Асоціації і після дослідження виробник отримує чи не отримує сертифікат. Тобто «купити» такий документ неможливо.

Основний критерій поділу косметики на класи — співвідношення ціна/якість, а основні класи — професійний і масовий.

Професійна косметика

Косметику класу professional ще називають салонною, оскільки її використовують професійні косметологи у салонах краси і фахівці косметичних клінік. Як правило, до її складу входять важкі швидкодіючі фармкомпоненти у високих концентраціях, які дозволяють отримати блискавичний, але короткочасний ефект, наприклад, для виступу на сцені чи участі у якомусь світському заході.

Власне на цьому принципі й грунтується філософія більшості елітних салонів краси — «підсадити» клієнтів на свою косметику аби вони поверталися знову і знову та приносили прибутки. Використання косметичних засобів цього класу призводить до звикання — якщо їх відмінити, шкіра швидко старіє, також можуть з’являтися шкірні проблеми, яких раніше не було.

Спектр такої косметики набагато ширший, аніж непрофесійної. Підбирають її індивідуально, залежно від наявних потреб шкіри, візуальний ефект від застосування, як вже було зазначено, досить помітний. Серед професійних засобів є такі, що потребують складної технології нанесення, а це може виконувати лише досвідчений косметолог.

Водночас креми та маски професійних марок ефективні при регулярному домашньому використанні. Фахівці вважають, що за складом компонентів професійні засоби вже давно зайняли свою нішу в домашньому догляді. Проте у «домашніх» засобах нижче доза інгредієнтів, що дозволяє досягти салонного результату при тривалішому використанні. Зрештою це теж непогано, адже тоді ефект зберігатиметься довше.

До професійних світових брендів належать: Decleor, Academie, Algologie, Guam, Payot, Lacrima, Janssen, Holy Land, Biotherm, Phitomer, Darphin

Масова косметика

За словами Світлани Климишиної, масова косметика, своєю чергою, поділяється на чотири підкласи.

Аптечна косметика (cosmetic pharmacy, cosmeceuticals)

Найперше зазначимо, що вона знаходиться приблизно у тій же ціновій категорії, що й професійна. Проте термін «аптечна косметика» є не зовсім точним, оскільки фахівці називають її радше «дерматокосметикою» або «космецевтикою».

Це косметичні марки виробників, які реалізують свою продукцію винятково через аптечні заклади з огляду на специфіку цих засобів — догляд за шкірою з дерматологічними проблемами та патологіями, оригінальні аптечні складники, підвищені вимоги до безпеки.

Читайте також: Біологічно активні речовини в косметології

Зазвичай засоби дерматокосметики розробляють фармацевтичні лабораторії, які використовують передові технології та мають власну дослідницьку базу. Виробники такої косметики гарантують певний лікувальний ефект за умови її раціонального використання. Основна вимога до реалізації такої продукції — наявність сертифіката якості МОЗ України. Отож, назви «аптечна» і «лікувальна косметика» не є офіційними, позаяк вказують лише на канал розповсюдження продукції (аптеку) через вміст аптечного асортименту субстанцій та підвищену концентрацію активних інгредієнтів.

Використовувати таку «активну» косметику належить вкрай обережно. До неї зараховують:

  • засоби проти старіння шкіри та профілактики її старіння;
  • засоби захисту від сонця і сонячних опіків;
  • антицелюлітні засоби;
  • засоби для усунення зморшок;
  • препарати для лікування акне;
  • засоби для лікування куперозу (капілярної сіточки на шкірі).

Певна річ, перш ніж використовувати цю косметику, необхідно уважно вивчити її склад, способи і час проведення процедур. Попри те, що вона не завжди містить речовини вираженої терапевтичної дії, з обережністю слід користуватися засобами з високою концентрацією фруктових кислот (AHA), гіалуронової кислоти, церамідів (керамідів), продуктами із сонцезахисними факторами — ультрафіолетовими фільтрами, вітамінами А, Е, С. Шкіра може прореагувати на них досить бурхливо. Щоправда, слід відмітити гіпоалергенність такої продукції в цілому.

До космецевтичних брендів належать: Phyto, Lierac, Avene, Roc, Vichy, Cellcosmet, Uriage, La Roche-Posay

Косметика класу «люкс» (lux, селективна косметика)

Це косметика для регулярного домашнього використання. Вона дорога і престижна. В основі її виробництва — серйозні наукові розробки, know-how компанії-виробника. Основні складники — селективна (відбірна) сировина високого ѓатунку, яка містить 70–80% натуральних екстрактів рослин, а також в ній повністю збережено природний склад біокомпонентів рослин. Рослини під час зростання не обробляють пестицидами і гербіцидами. У виробництві використовують інтерактивні ензимні технології, завдяки яким косметика здатна значно покращити зовнішній вигляд шкіри та вирішити низку естетичних проблем.

Читайте також: Як відрізнити якісні ефірні олії та чим небезпечний фальсифікат?

Косметиці класу «люкс» притаманний високий відсоток гіпоалергенності, вона не зумовлює звикання.

Оригінали випускають невеликими партіями, тому в наших магазинах продається здебільшого продукція, виготовлена за ліцензією в інших країнах (найчастіше в Польщі).

У продукті враховано ціну дороговартісного обладнання для виготовлення косметики, а також вишукане дизайнерське упакування haut couture. Її пропонують бутики, де працюють спеціально навчені продавці-консультанти. Якщо до цього додати вартість реклами та плату за бренд, то стає зрозуміло, звідки беруться ці захмарні ціни на косметику класу «люкс».

До світових брендів класу «люкс» належать: Clinique, Cristian Dior, Nina Ricci, Chanel, Givenchy, Elisabet Arden, Lancome, Versace, Yves Sant Laurent, Clarins, Shiseido, Helena Rubinstein, Guerlain

Косметика класу «мідл-маркет» (middle market, середній сегмент)

Її основне призначення — щоденний догляд за шкірою без особливих проблем. Вона тішить покупців відносно невисокими цінами і цілком прийнятним дизайном. Продукція може містити до 30% і більше натуральних біологічно активних інгредієнтів, проте її основні складники — це продукти нафтохімії, зокрема, вазелин (petrolatum), мінеральна олія (mineral oil), а також різні парабени, бензойна кислота (benzoic acid).

Використання натуральних консервантів шляхом переробки рослинної сировини надає деякі бонуси при покупці засобів цього класу. Але технологічна обробка при створенні різних форм такої косметики може впливати на зниження рівня корисних речовин та втрату терапевтичної ефективності. Тому занадто високі вимоги пред’являти до цієї косметики не варто.

subscribe

Поза тим, штучні інгредієнти, які містяться в недорогих засобах для догляду, можуть спровокувати звикання шкіри, тому їх рекомендують змінювати хоча б раз на півроку. При відміні можливі неприємні наслідки — різке старіння, дефекти шкіри.

І пам’ятайте: складники засобів від різних виробників можуть вступати в хімічні реакції. Тому продукти для очищення, тонік і крем слід вибирати однієї фірми. При регулярному використанні вони можуть дати винятково естетичний ефект.

До брендів класу «мідл-маркет» належать: Revlon, Yves Rocher, L’Оreal, Mary Кay, Bourjois, Pupa, Garnier, Lancome

Косметика класу «мас-маркет» (mass market, масовий сегмент)

Це найдоступніша у ціновому плані косметика. До її складу входять багато синтетичних та штучних компонентів, ароматизаторів, тобто продуктів нафтохімії. Тривалий термін зберігання зумовлений наявністю важких токсичних консервантів — похідних формаліну (ніпазол і параформ).

Така косметика, з огляду на свою токсичність, може провокувати різноманітні дефекти і захворювання шкіри — наприклад, дерматит, набряки, виразки, гіпо- і гіперпігментацію, себорею. Особливо ризикують люди з чутливою і не зовсім здоровою шкірою.

Однак навіть серед відносно дешевої косметики можна знайти гідну уваги, якщо уважно вивчити склад і впевнитися, що там відсутні продукти переробки нафти.

Маркетологи вважають, що понад половина вартості косметики класу «мас-маркет» — це витрати на рекламу і лише 10% — вартість компонентів продукту.

Її реалізують через магазини роздрібної торгівлі. До класу «мас-маркет» зараховують також косметику, яку розповсюджують консультанти мережевого маркетингу, через каталоги, іноді через фірмові салони-магазини.

До найбільш відомих косметичних брендів класу «мас-маркет» належать: Eveline, Lumene, Ruby Rose, Аvon, Nivea, Oriflame, Faberlic, Зелена аптека, Черный жемчуг, Чистая линия, Сто рецептов красоты

— Як бачимо, — зазначає Світлана Климишина, — розібратися у косметичному багатстві непросто навіть фахівцям чи досвідченим споживачам. Сучасний ринок продукції постійно вдосконалюється, рецептури ускладнюються, а рекламні та маркетингові знахідки лише підсилюють ефект престижності і роблять покупку ще більш привабливою.

Усе залежить від вашого бажання та коштів, які ви можете витратити на косметику. Засоби класу «люкс» підійдуть тим, хто готовий платити за престижність марки, професійна косметика стане в нагоді тим, кому доводиться боротися з проблемами шкіри (без візиту до косметолога, але у деяких випадках він є обов’язковим). Аптечна косметика призначена для вибагливих щодо свого здоров’я, стану шкіри та профілактики старіння. Засоби середнього сегмента та класу «мас-маркет» — найбільш демократичні.

Читайте також: Фітотерапія в косметології

Єдине, від чого хотілося б застерегти, то це від придбання дуже дешевої косметики сумнівної якості. Не «купуйтеся» на розпродаж і знижки та чітко дотримуйтеся вказаних способів використання косметичних засобів і термінів їхньої придатності.

Підготувала Лариса Дедишина

Фото в тексті: Ігор Садовий

“Фармацевт Практик” #3′ 2018

ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ