Статті

Людиноцентричність фармації — наша мета і завдання!

28/02/2017

Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман зазначив, що соціальна політика держави має бути людиноцентричною. Такими повинні бути мета і завдання нашої спільної діяльності, вважають члени Вінницької обласної асоціації фармацевтів «Кум Део»

«Приходить час, коли ЛЮДИНА, її емоції та мотивація стають головними у нашому світі»

Всесвітній економічний форум у Давосі, 2016 р.

Якою сьогодні є аптека? Як вона живе? Які має проблеми? Чи є довіра у населення до сучасних аптек і що потрібно робити, аби вона була? Усім зрозуміло, що кінцевий продукт діяльності фармацевтичної науки, виробництва, дистриб’юції, ритейлу, засобів масової інформації сконцентрований в аптеці. Саме її працівник стоїть перед пацієнтом і «відповідає» за весь негатив, що накопичився в результаті соціально-економічних, кризових, галузевих та політичних проблем.

Лариса Просяник

Лариса Просяник

Я очолюю Вінницьку обласну асоціацію фармацевтів «Кум Део», до якої входять науковці, представники виробництва, фармацевти, провізори, клінічні провізори, медпредставники, працівники і власники аптек та аптечних мереж, спілкуюсь з багатьма фахівцями не тільки на рівні області, а й маю професійні зустрічі з колегами з усієї Україні. Тому інформацію про стан і проблеми аптек маю, так би мовити, з перших рук. Великі мережі і маленькі аптеки мають спільні проблеми, хоча й різні підходи до їх вирішення. Хотілося б обговорити цю тему на сторінках професійного журналу «Фармацевт Практик».

Вочевидь, що великі мережі і маленькі аптеки працюють у різних умовах, мають різні характеристики і результати. Разом з тим їх об’єднують проблеми якості ліків; питання оподаткування і цінової політики; збереження аптеки як закладу охорони здоров’я, а не торгової точки з продажу ліків; забезпечення висококваліфікованими кадрами (збереження досвідчених фахівців, їх виховування, заохочення фармацевтичних династій, формування фармацевтичної еліти).

Кожен громадянин України має право на рівні сучасні, доступні умови лікування, однакові стандарти, як у столиці, області, так в районі чи селі. Для цього перш за все потрібна консолідація зусиль усіх: влади, бізнесу та громадськості

Ми повинні враховувати, що споживання ліків в Україні майже на 90% фінансується за рахунок коштів пацієнтів. Отже, аптеку сьогодні кредитує споживач. Станом на 1 листопада 2016 р. загальна кількість закладів із реалізації лікарських засобів в Україні становить 20 315, з них 15 962 аптек і 4353 аптечних пункти. На одну аптеку припадають 2146 мешканців. Але аналіз показує, що, наприклад, у нашій області сьогодні працює 408 суб’єктів господарювання (722 аптеки), з яких у Вінниці — 220, а більше 60% розташовані в сільській місцевості. Аптек, що входять до мереж, у складі яких є 5 закладів і більше, у нас менше 6% і сконцентровані вони у місті, в сільській місцевості працюють в основному маленькі аптеки. Із зрозумілих причин великі мережі в село не ідуть, але ж 60% населення проживає саме там. Фактично більшість людей області не мають належного рівня фармацевтичного обслуговування.

Уже зараз можна спрогнозувати, що ситуація з фармацевтичним забезпеченням на селі погіршиться у зв’язку з тим, що уряд прийняв рішення про підвищення мінімального рівня заробітної плати. Якщо в штаті аптеки є два працівники, то їхня зарплата буде складати 6400 грн плюс збільшені комунальні витрати, плюс податки.

Що чекає аптеку в селі? Зрозуміло, якщо витрати збільшаться, а прибуток зменшиться, то аптеки підуть у тінь. Крім того, останнім часом фармринок перебуває у постійному стресі через спроби підвищення ПДВ на лікарські засоби із 7 до 20%, постійні зміни керівництва МОЗ України, Державного експертного центру та Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками, зміни в реєстраційних вимогах тощо.

Головним висновком для нас має стати розуміння необхідності консолідації. Тільки об’єднавши зусилля, ми зможемо створити найбільш сприятливі умови для ведення бізнесу і кращі умови для нашого споживача, досягти домовленостей з регуляторними органами і виробити єдині зручні для всіх правила гри.

Що сьогодні приваблює споживачів в аптеках? На це питання можуть відповісти тільки ті фахівці, які безпосередньо працюють в аптеках, знають контингент відвідувачів, їхній соціальний статус, віковий ценз, фінансовий стан, запити, побажання, пропозиції тощо.

За даними опитування, проведеного Українським аптечним холдингом у Києві, в якому взяли участь 500 осіб, відповіді розподілились таким чином: для 32% відвідувачів аптек найважливішим є приваблива ціна, для 24,9% — програма лояльності, для 17,5% — наявність препарату, для 17,4% — зручність розташування аптеки, режим роботи, асортимент, наявність терміналу, сервіс і фармопіка, формат самообслуговування тощо. З кабінету затишного офісу неможливо бачити і аналізувати ці процеси, тому для якісного аналізу мають бути залучені ті, хто щоденно багаторічно працює з пацієнтами.

Ми повинні враховувати, що споживання лікарських  засобів в Україні майже на 90% фінансується за рахунок коштів пацієнтів. Отже, аптеку сьогодні кредитує споживач

Кожен громадянин України має право на рівні сучасні, доступні умови лікування, однакові стандарти, як в столиці, області, так в районі чи селі. Для цього перш за все потрібна консолідація зусиль усіх: влади, бізнесу та громадськості. В основі має бути довершена нормативно-правова база, впроваджені Належна аптечна практика та етичний кодекс фармацевтичного працівника, створені єдині умови оподаткування, фармацевтичне самоврядування.

subscribe

І наприкінці про те, що, на мій погляд, є важливим. Усі виявлені проблеми і недоліки, окреслені питання, а також узгоджені пропозиції, висновки і проекти повинні знайти свого адресата. Останнім часом проводиться багато форумів, конференцій, з’їздів, самітів, але справа далі обговорення в аудиторії професіоналів не йде.

Потрібно відпрацювати механізм подання підсумкових документів до відповідних держаних органів і системно, наполегливо, як кажуть усім миром, домагатися їх виконання і досягнення необхідного результату. І найголовніше у вирішенні цих проблем — не забути про споживача, людину, для якої ми працюємо.

Лариса Просяник,

Голова правління Вінницької обласної асоціації фармацевтів «Кум Део», провізор вищої категорії, член Громадської ради при Державній службі України з лікарських засобів та контролю за наркотиками

“Фармацевт Практик” #1′ 2017

 

Вам також буде цікаво це:

https://rx.ua
ПЕРЕДПЛАТА
КУПИТИ КНИГИ